Cu sloganul său ,,cumpără ca un miliardar”, serviciul a crescut rapid pe piața UE de la lansarea sa în aprilie anul trecut, vânzând de la produse cosmetice la îmbrăcăminte, mobilă și tehnologie, toate provenite direct din China, către aproximativ 100 de milioane de utilizatori.
Comisia Europeană a declarat că are numeroase îngrijorări că platforma, deținută de PDD Holdings, încalcă noul Act al Serviciilor Digitale (DSA), care reglementează firmele de tehnologie, de la Facebook la X și Google.
Printre acestea se numără preocupările că nu are sisteme suficient de robuste pentru a opri reapariția „comercianților necinstiți suspendați anterior”, cu produse care reapar uneori în câteva zile după ce au fost eliminate.
Un oficial senior al comisiei a declarat că îngrijorările legate de vânzarea de produse contrafăcute, produse farmaceutice, cosmetice și jucării au fost ridicate de diverse autorități din Europa, în special în Germania, Danemarca și Irlanda, unde compania are sediul în UE.
Margrethe Vestager, vicepreședintele executiv responsabil pentru portofoliul Europei pregătite pentru era digitală la comisie, a declarat: ,,Vrem să ne asigurăm că Temu respectă DSA. În special în asigurarea că produsele vândute pe platforma lor îndeplinesc standardele UE și nu dăunează consumatorilor. Aplicarea noastră va garanta un teren de joc echitabil și că fiecare platformă, inclusiv Temu, respectă pe deplin legile care mențin piața europeană sigură și echitabilă pentru toți.”
Oficialii au declarat că Temu a fost ,,extrem de receptiv” la ancheta UE, răspunzând ,,în câteva minute” la orice întrebări.
Creșterea Temu a fost rapidă, înregistrând 75 de milioane de utilizatori în UE în aprilie și ajungând la 92 de milioane în septembrie.
,,Vreau să subliniez că acestea sunt suspiciuni în acest stadiu. Acestea nu sunt concluzii, nici măcar concluzii preliminare”, a spus un oficial. Ei au adăugat că investigația a fost concepută pentru a afla dacă există sau nu o problemă ,,sistemică”.
Multe plângeri au fost formulate împotriva companiei Temu de un grup pan-european de consumatori, care a afirmat că platforma încalcă DSA prin neinformarea adecvată a clienților despre vânzătorii de pe platformele sale. Plângerea a fost depusă în mai, cu 17 membri ai UE, inclusiv Franța, Italia și Țările de Jos, depunând plângeri la autoritățile naționale relevante.
În iunie, Comisia Europeană a trimis cereri formale de informații către Temu și rivalul său chinez, Shein, cu privire la obligațiile lor formale de a proiecta interfețe online care să protejeze copiii și să facă transparentă sursa bunurilor vândute.
Fernando Hortal Foronda, ofițer de politică digitală la Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC), care a ridicat una dintre plângerile inițiale, a salutat investigația. ,,Există multe probleme identificate de grupurile de consumatori cu Temu, care includ numeroase produse periculoase sau ilegale la vânzare sau utilizarea frecventă a tehnicilor de design pentru a înșela consumatorii. Această decizie a comisiei este un pas promițător, dar doar primul”, a spus el.
Temu a declarat: ,,Temu își ia în serios obligațiile în conformitate cu DSA, investind continuu pentru a-și consolida sistemul de conformitate și a proteja interesele consumatorilor pe platforma noastră. Vom coopera pe deplin cu autoritățile de reglementare pentru a sprijini obiectivul nostru comun de a crea o piață sigură și de încredere pentru consumatori.”
A mai spus că urmează să semneze un ,,memorandum de înțelegere privind vânzarea de bunuri contrafăcute pe internet”, un acord voluntar facilitat de comisie.
,,Contrafacerea este o provocare la nivel de industrie și credem că eforturile comune sunt esențiale pentru a avansa obiectivele noastre comune de protejare a consumatorilor și a deținătorilor de drepturi,” a spus un purtător de cuvânt.