Comisia Europeană propune reducerea emisiilor de dioxid de carbon produse de mașini cu 55% până în 2030 și cu 100% din 2035.
Executivul european se așteaptă la construcția a 16,3 milioane de stații de încărcare pentru mașini până în anul 2050. Până în anul 2040 investițiile necesare în acestea se vor ridica la 80-120 miliarde de euro.
Mașinile hibride, care au motoare clasice, dar care merg și pe baterii, vor fi considerate vehicule cu emisii mici până în anul 2030.
Uniunea Europeană produce doar 8% din emisiile globale.
Mulți producători auto au anunțat deja investiții gigantice în trecerea la moduri mai ecologice de propulsie, parțial din cauza reglementărilor din ce în ce mai dure la nivelul emisiilor.
Aceștia vor însă ca statele să îi sprijine prin realizarea de stații de încărcare, dar vor să știe și când vor fi interzise mașinile cu motoare clasice.
Cuprins:
Producătorii auto investesc masiv
Luna trecută, grupul Volkswagen a anunțat că nu va mai vinde mașini cu motoare pe combustie în Europa începând din 2035, ca parte a trecerii la mașini electrice. Grupul vrea ca jumătate din vânzările sale din 2030 să fie electrice.
Săptămâna trecută, grupul Stellantis – care include fostele PSA Group și Fiat Chrysler – a anunțat investiții de 30 de miliarde de euro până în 2025 în electrificarea liniei sale de produse.
În luna mai, grupul Ford a anunțat la rândul său investiții de 30 de miliarde de dolari, urmând ca până în 2030 un procent de 40% din vânzările sale globale să fie mașini electrice, conform CNBC.
Ținte de emisii mult mai ambițioase
Potrivit surselor citate de Reuters, Comisia Europeană va stabili ținte care vor face imposibilă vânzarea de mașini cu motoare pe combustie fie din anul 2035, fie din 2040.
Actuala țintă de reducere a emisiilor de dioxid de carbon cu 37,5% până în anul 2030 va fi înlocuită cu o reducere între 50% și 60%.
Vânzările de mașini cu emisii mici, precum cele electrice și hibride, au crescut anul trecut în UE, în ciuda crizei economice generate de pandemie.
Bateriile și stațiile, principala problemă
Cu toate acestea, electrificarea totală este încă departe. Mașinile mai puțin poluante sunt mai scumpe, în principal din cauza costurilor cu bateriile.
Și chiar dacă și-ar permite să le achiziționeze, mulți sunt reticenți din cauza autonomiei scăzute și a temerii că pot rămâne fără energie pe drum, din cauza lipsei de stații de încărcare sau a timpului mare de încărcare a bateriilor.
Autoritățile de la Bruxelles sunt așteptate să impună statelor naționale să construiască stații electrice de încărcare la anumite distanțe pe drumurile publice.
Mașinile hibride nu prea sunt eco
Anumiți constructori europeni, precum Renault și BMW au investit în modele hibride, care au atât motoare pe ardere internă, cât și baterii.
Însă aceștia se tem că ar putea fi forțați să renunțe la investițiile lor mai devreme decât credeau, din cauză că acestea nu sunt suficient de eco.
Un studiu realizat de Consiliul Internațional pentru un Transport curat, organizația non-profit din SUA care a descoperit că Volkswagen trișa la emisiile de noxe, arată că mașinile hibride au un consum de combustibil și emisii de dioxid de carbon de patru ori mai mari decât nivelurile aprobate deoarece oamenii nu le încarcă așa des.
Franța se opune eliminării motoarelor pe combustie în 2035
Franța se opune planului de eliminare a motoarelor pe combustie în 2035, susținând mai mult timp pentru modelele hibride și o perioadă mai lungă de comercializare, respectiv finalul deceniului următor, conform Bloomberg.