Amenzi de 4% din cifra de afaceri
Draftul datează de anul trecut și prevede amenzi de 4% din cifra de afaceri. Același nivel al amenzii este trecut și în directiva GDPR privind viața privată, care va intra în vigoare în întreaga Uniune Europeană începând cu 25 mai.
Facebook a înregistrat în 2017 venituri totale de 40,6 miliarde de dolari, astfel că o amendă de 4% din cifra de afaceri ar echivala cu 1,62 miliarde de dolari.
Alphabet, holdingul care deține Google, a înregistrat venituri totale de 110,8 miliarde de dolari anul trecut, astfel că 4% din cifra de afaceri ar însemna 3,6 miliarde de dolari.
Consumatorii de servicii digitale au și ei drepturi
Propunerea va extinde legislația europeană privind protecția consumatorilor și în domeniul serviciilor ”gratuite” digitale, pentru care utilizatorii furnizează datele lor personale în loc să plătească cu bani. Este vorba de servicii gratuite de email, stocare online sau rețele sociale.
Propunerea va da consumatorilor dreptul să renunțe la contracte în 14 zile. În acest moment, termenul de 14 zile este cel în care un cumpărător poate returna un produs achiziționat online, fără să plătească nicio daună.
De asemenea, UE cere ca autoritățile pentru protecția consumatorilor, cum este ANPC în România, să aibă posibilitatea de a amenda cu până la 4% din cifra de afaceri.
Abuz de poziție dominantă pentru cei care dețin platforme
În fine, Comisia Europeană va reglementa și practicile comerciale dintre platformele online și micile firme care folosesc aceste platforme pentru a-și vinde produsele. Germania s-a plâns de abuz de poziție dominantă în acest domeniu.
Comisia Europeană a încercat încă de anul trecut să facă societăți precum Google, Facebook sau Twitter să își schimbe termenii și condițiile de folosire a rețelelor lor. Principalul punct nevralgic a fost atunci faptul că orice consumator european trebuie să se adreseze instanțelor din California dacă este nemulțumit, ceea ce blochează aproape din fașă orice adresare în justiție a europenilor.
Scandalul Volkswagen
Noua legislație va da autorităților de protecție a consumatorilor și o armă împotriva unor giganți precum Volkswagen. Grupul german a plătit despăgubiri de peste 20 de miliarde de dolari în SUA, deși a vândut doar câteva sute de mii de mașini care trișau la emisii în SUA.
În schimb, în Europa, unde a vândut peste 8 milioane de vehicule, nu a plătit aproape nimic. Spre exemplu, Olanda a amendat Volkswagen cu 450.000 de euro, suma maximă posibilă, pentru inducerea în eroare a consumatorilor care au cumpărat mașini diesel.