UPDATE. Preşedintele Camerei Deputaţilor, Liviu Dragnea, a declarat, marţi, că a avut întâlniri cu patru lideri sindicali din domeniul Educaţiei, cu care a discutat despre legea salarizării.
„Exact despre legea salarizării am discutat, domeniul Educaţiei, şi a fost o discuţie bună pentru că, explicându-le bine cu cifre şi cu pixul pe hârtie, au înţeles mult mai multe lucruri decât au înţeles din spaţiul public şi am stabilit ca pe perioada imediat următoare să le transmitem nişte calcule făcute pe nişte exemple pe care să le poată explica mai departe. Suntem totuşi într-o premieră, o lege care măreşte toate salariile generează mişcări de protest. Am înţeles, unii sunt supăraţi că au alţii sporuri mai mari decât ei, alţii sunt supăraţi că de ce au ăia mai mult decât ei, dar până la urmă, din moment ce toată lumea va avea salarii mai mari, îţi pui întrebarea de ce atâta supărare”, a declarat Dragnea.
Potrivit amendamentului, ”pentru personalul didactic de predare din învăţământul universitar, care nu beneficiază de gradaţia de merit prevăzută la alin. 1 se acordă, prin concurs, un spor de performanţă academică. Acest spor se acordă pentru un număr de până la 15% din posturile didactice de predare existente la nivelul instituţiei de învăţământ superior şi reprezintă o creştere cu 10% a salariului de bază deţinut. Sporul de performanţă academică se acordă pe o perioadă de un an. Numărul de beneficiari, metodologia şi criteriile de acordare a sporului de performanţă academică se elaborează de către Senatele universitare şi se va plăti exclusiv din venituri proprii”, prevede amendamentul.
Modificarea a venit la propunerea ministrului Muncii, Lia-Olguţa Vasilescu. „Nu are nicio logică. Nu îl va da nimeni (sporul de performanţă – n.r.). (…) La anvelopa asta de 0-30% sporuri pentru învăţământul superior… ce faceţi cu ea? O daţi la alte sectoare? Vă cer un spor de bun simţ”, a intervenit Anton Hadăr, lider al Federaţiei sindicale din învăţământul superior „Alma Mater”, potrivit Agerpres.
„Dacă sunt universităţi care fac cercetare, care au mulţi studenţi, care îşi permit… (…) Aveţi foarte multe majorări la salariu, ceea ce înseamnă mai mult decât un spor, dacă e să vorbim pe româneşte”, a replicat ministrul.
Pe de altă parte, membrii comisiei nu au fost de acord cu o altă solicitare a sindicatelor din Educaţie privind acordarea unui spor de suprasolicitare neuropsihică, prin creşterea salariilor de bază cu 2% pentru fiecare tranşă de vechime în învăţământ.
O altă modificare a vizat introducerea funcţiei de bibliotecar şcolar din învăţământul preuniversitar pe grila salariilor de bază pentru funcţiile didactice auxiliare. Reprezentanţii sindicatelor au precizat că activitatea de bibliotecar în şcoli şi licee presupune un grad de dificultate diminuat în comparaţie cu mediul universitar. Pe de altă parte, remuneraţia pe care ar avea-o bibliotecarii din învăţământul preuniversitar, conform proiectului legii, ar fi mai mare decât cea a altor angajaţi ai şcolii.
Drept urmare, funcţia de bibliotecar şcolar a fost introdusă în rubrica „Administrator financiar grad I”, cu un salariu de bază 4.345 lei.
Tot în cadrul anexei cu salarii de bază pentru funcţii didactice auxiliare a fost adusă şi o altă modificare, urmare a faptului că mediatorul şcolar cu studii superioare a fost omis din grilă. Astfel mediatorul gradul I A, cu studii superioare, a fost introdus la rubrica „pedagog şcolar, laborant gradul I A”, urmând să aibă un salariu de bază de 4.173 de lei.
Un alt amendament adoptat prevede că „Ministerul Educaţiei Naţionale, cu consultarea instituţiilor, unităţilor de învăţământ şi a partenerilor sociali, va stabili gradul funcţiilor de conducere din învăţământul preuniversitar şi a altor instituţii/unităţi din subordinea acestuia, prin ordin al ministrului, emis în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, în funcţie de următoarele criterii: număr de personal, elevi şi categorii de unităţi”