Ion Sora lucreaza de 23 de ani ca depanator de lifturi. E omul care rezolva o parte reclamatiile primite la dispeceratul deranjamente. Meseria il poarta din bloc in bloc, unde in fiecare zi trebuie sa urce mii de trepte pentru a ajunge la casa liftului, acolo unde de cele mai multe ori se afla cauza defectiunii.

Colegii il stiu de “nea Sora”. Are parul carunt si este unul dintre cei mai vechi si respectati mesteri de la “Ascensorul Romservice”. Cand ne-a fost prezentat, abia daca ne-a venit sa credem ca avem de-a face cu un depanator de lifturi. Imbracat elegant, cu o mica gentuta la subrat, nea Sora se pregatea pentru o noua zi de munca.

“Azi sunt de zi. Imi place cel mai mult cand sunt de zi. Noaptea trebuie sa umblu cu lanterne, orbecai prin blocuri, mai dau cu capul in grilaje, ca toti s-au apucat acum sa-si monteze de astea in scari”, ne marturiseste omul. Intr-unul din buzunare ii bazaie o statie. Este apelat. “Da… Radulescu Motru nr. 12… Bloc? 27 B… Bine! Pai sa mergem! Avem o reclamatie”, spune mesterul.

Nea Sora povesteste ca fiecare om care lucreaza la deranjamente raspunde de o anumita zona a orasului. Primesc zilnic cam 300 de reclamatii. “Acum e mai bine. Ne ocupam de 5-6 cazuri pe zi. Dar au fost si zile cand trebuia sa facem fata si la 13-14 interventii. Atunci sa vedeti! Va dati seama cate etaje trebuie sa urcam? Sunt 16 trepte intre etaje. Cifra asta o am bine imprimata in cap…”, spune razand depanatorul.

Facem impreuna calcule. Sunt vreo 130-140 de etaje, deci peste 2.000 de trepte. “Buna ziua, de la lifturi!”, se zburleste nea Sora la interfonul blocului 27 B. Usa se deschide. Inauntru, surpriza: liftul functioneaza bine-mersi. “Mai sunt si alarme false. Mi-au spus ca e o problema la usa de la etajul 2”. Urcam la doi. Usa se deschide ca si unsa. “Asta e. Poate o fi facut-o vreun locatar. Degeaba ii sfatuim pe oameni sa sune la deranjamente. Mai ales atunci cand se blocheaza intre etaje, trebuie sa stea linistiti in cabina”, afirma mesterul. Coboram.

Pe drumul spre urmatorul bloc din cartierul Tineretului, Ion Sora ne marturiseste ca a avut parte si de evenimente nefericite  de-a lungul carierei. “Inainte de Revolutie, se oprea curentul intre 7 si 8 seara. Un locatar a ramas blocat in lift, intre etaje. A chemat in ajutor un vecin, care l-a sfatuit sa actioneze rotita de deschidere de la usa. S-a strecurat, insa a pasit in gol si a cazut in putul liftului”, sustine acesta. Patrundem intr-un alt bloc. De data aceasta este vorba de o defectiune serioasa. A sarit automatul. Mesterul nostru ofteaza. “Pai daca se inghesuie cate 5-6 persoane in cabina, cara mobila, e normal sa se intample asta… Il lasam sa-si faca treaba. La final, noteaza in registrul din casa liftului. Privindu-l cum lucreaza iti dai seama ca o face chiar cu placere. “Ma simt un om liber. Nu trebuie sa fiu la birou la o ora fixa, raspund la interventii, sunt pe teren, n-am treaba cu nimeni”, spune multumit nea Sora.

 
 

Urmărește-ne pe Google News