Parlamentarii USR vor sancţionarea bicicliştilor cu amenda prevăzută în clasa I de sancţiuni din Codul rutier, adică 2 sau 3 puncte de amendă (290 sau 435 lei) și nu cu clasa a III-a de sancţiuni, adică de la 6 la 8 puncte de amendă (între 870 şi 1/160 lei), cum prevede legislația rutieră, în prezent.
Astfel, inițiatorii propun abrogarea punctului 8 de la alin. (1), articolul 101 din OUG 195/2002 (Codul rutier) – ”nerespectarea normelor privind circulaţia bicicletelor”, care stabileşte nivelul amenzilor din clasa a III-a de sancţiuni (de la 6 la 8 puncte de amendă). Totodată, iniţiatorii propunerii legislative cer ca ”nerespectarea normelor privind circulaţia bicicletelor” să fie inclusă la articolul 99, alin. (1) din Codul rutier. Respectivul articol stabileşte nivelul amenzilor din clasa I de sancţiuni (2 sau 3 puncte de amendă).
Parlamentarii USR îşi motivează iniţiativa prin faptul că bicicletele ar trebui incluse în aceeaşi clasă de sancţiuni precum mopedele, vehiculele cu tracţiune animală sau conducătorii de coloane militare, cortegii, grupuri organizate şi animale.
”Pericolul social al nerespectării prevederilor legale este rezonabil apropiat pentru toate grupele mai sus menţionate. În pofida abordării unitare a acestor categorii, tratamentul lor din punct de vedere al sancţiunilor aplicate este diferenţiat”, se arată în expunderea de motive la proiectul de lege, unde se mai menționează că nivelul amenzilor pentru biciclişti este de trei ori mai mare.
”O asemenea reglementare face de multe ori ca încălcări ale legii de către biciclişti să nu fie sancţionate, poliţiştii fiind descurajaţi de nivelul exagerat al sancţiunilor să amendeze bicicliştii aşa cum ar face, de exemplu, cu pietonii. Prin urmare, un nivel mai mic al amenzilor ar face ca şi bicicliştii care încalcă regulile de circulaţie să fie sancţionaţi, ducând astfel pe termen lung la însuşirea şi respectarea prevederilor din Codul rutier”, mai spun parlamentarii USR în expunerea de motive.
Potrivit parlamentarilor USR, ”actualul nivel al sancţiunilor mai are ca efect descurajarea utilizării bicicletei de către cei pentru care aceasta reprezintă un mijloc de transport alternativ, cu efecte benefice asupra sănătăţii, a poluării şi a traficului, pentru care bicicleta nu este o alegere, ci o necesitate”.
Propunerea legislativă este semnată de către deputaţii USR Sergiu Cosmin Vlad, Cosette Chichirău, Vlad Duruş şi Iulian Bulai şi senatorul USR Adrian Wiener. Proiectul a fost înregistrat la Senat, în calitate de primă cameră, Camera Deputaţilor fiind forul decizional.