În expunerea de motive a proiectului, se arată că starea imobilelor în care au loc activitățile didactice este îngrijorătoare, în condițiile în care numai în anul 2017 au avut loc două incidente în care tavanul din două unități de învățământ s-a prăbușit – în București și în Deva, cel din urmă caz soldându-se cu rănirea cadrului didactic. Asupra acestor construcții se intervine anual pentru reparații de întreținere curentă, pentru a asigura condiții minime de igienă, însă nu sunt alocate fonduri pentru intervenții structurale.

“Școlile în România sunt construite în epoci diferite, după normative diferite. Evident, nu toate au aceeași durată de exploatare și nu au același grad de uzură. Cu toate acestea, nu există la ora actuală absolut nicio situație oficială privind starea în care se află școlile din România din punctul de vedere al rezistenței la cutremur. Probabil că cele mai multe nu au probleme. Cred că e timpul să ne asumăm mai multe responsabilități și mai puține riscuri. Proiectul pe care l-am depus asta își propune: să verificăm cu situația și nu să stăm să privim la nesfârșit drobul de sare”, transmite senatorul USR Cristian Ghica.

Proiectul USR stabilește ca toți primarii din țară să dispună începerea expertizării tehnice a construcțiilor cu destinația de unități sau instituții de învățământ ridicate înainte de 1978, începând cu data de 01 ianuarie 2020. Expertizele vor fi realizate de experți tehnici atestați și trebuie să fie finalizate până la data de 1 iunie 2024. Pe baza expertizelor tehnice va fi făcută încadrarea clădirilor într-o clasă de risc seismic și, acolo unde este cazul, vor fi fundamentate măsurile de intervenție aferente.

“Chiar și o singură școală dacă are probleme, trebuie să știm acest lucru, iar primăria trebuie să ia urgent măsuri de consolidare. La noi în țară sunt enorm de multe școli unde nu s-a făcut niciodată vreo expertiză tehnică. În mod normal, pentru o țară cu riscul seismic pe care îl are România, expertizarea clădirilor trebuie făcută la anumite intervale de timp pentru a evita tragediile”, a precizat Cristian Ghica.

În acest moment, în România sunt aproximativ 3 milioane de elevi care învață în peste 6.000 de școli. Nu există o situație oficială a școlilor cu risc seismic și nici a celor care ar putea avea nevoie de consolidare.

La începutul anului școlar 2018-2019, sunt aproape 3.900 de școli, fără autorizație de securitate la incendiu. Reprezentanții Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU) susțin că este necesar ca unitățile de învățământ să obțină această autorizație.

18.851 de clădiri în care se desfăşoară activităţi de învăţământ din cele 26.172 nu necesită autorizaţie privind securitatea la incendiu, conform datelor IGSU publicate la începerea noului an școlar 2018-2019.

Urmărește-ne pe Google News