- „Să asculți de un medic este o dovadă de smerenie creștină, să accepți ideea că tu nu știi ce știe altul care este pregătit, să-ți accepți incapacitatea de a percepe o realitate care te depășește”, spune preotul Crin Triandafil Theodorescu, din satul Lușca, județul Bistrița-Năsăud.
- „Suferim de sindromul Genovese, sindrom social de neangajare și de pasare a responsabilităților”, comentează și preotul Dorel Gălan din Cluj-Napoca.
În urmă cu o săptămână, Patriarhul Daniel lansa un apel la rugăciune și grijă pentru sănătate, în plin val patru al pandemiei, cel mai agresiv de până acum.
Totuși, în sânul Bisericii s-au găsit destule voci care să se exprime împotriva vaccinării, alimentând teoriile conspiraționiste. Unul dintre cei mai vocali este Arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie, iar cel mai recent s-a pronunțat Episcopul Giurgiului.
Pe 18 octombrie, Preasfințitul Ambrozie le spunea credincioșilor din Adunații Copăceni: „Nu vă grăbiţi să vă vaccinaţi. Vaccinurile sunt expirate” și apoi acredita ideea că incendiile din spitale sunt „o făcătură”. Patriarhia a transmis de fiecare dată comunicate prin care se delimita de afirmațiile preoților antivacciniști.
Au fost, în ultimul an, și preoți care și-au exprimat public dorința de a se vaccina. Mesajele lor au împărțit apele între cei care le-au aplaudat gestul și cei care i-au criticat că susțin campania de imunizare.
Pentru a vedea cum se raportează preoții și comunitatea de creștini pe care o slujesc la pandemie și la vaccinare, Libertatea a încercat să contacteze mai mulți clerici care au vorbit public în trecut despre lupta cu COVID-19 prin imunizare.
Am sunat peste zece preoți, însă numai doi au fost de acord să vorbească.
Mai ales în comunitățile mici, preotul e un exemplu
Preotul Crin Triandafil Theodorescu, 54 de ani, este parohul bisericii din satul Lușca, județul Bistrița-Năsăud. Pe 4 octombrie, a scris pe Facebook un mesaj în care spunea că își va face și doza booster și în care îndemna la concilierea celor două tabere – vacciniști și antivacciniști:
„Vaccinați-vă ca mine sau nevaccinați-vă ca alții. Un singur lucru vă rog, vă conjur. Nu încetați să faceți din iubire acoperiș deasupra fratelui vostru, că cine a pierdut iubirea l-a pierdut pe Dumnezeu, că Dumnezeu este iubire și abia pe urmă se numără dreptatea și paturile libere din ATI!”.
Astfel a vorbit și cu enoriașii săi, explică preotul Theodorescu pentru Libertatea. Însă niciodată în timpul predicilor din biserică, ci în alte circumstanțe sociale.
„Convingerile mele n-au fost exprimate în biserică, acela e un spațiu dedicat unui alt tip de discurs”, explică preotul.
Spune că, mai ales în comunitățile mici, cum este cea în care slujește el, discuțiile despre temele actuale sunt continue, iar preotul este considerat un exemplu și când pășește dincolo de pragul bisericii.
„E o comunicare permanentă, care se întâmplă pe stradă sau în diverse conjuncturi de tip social. Evident că oamenii se întreabă ce face preotul, cum se comportă. Ești un exemplu, până la urmă, dincolo de spațiul sacramental al bisericii unde slujești, pentru că ești și cetățeanul lor”, spune preotul Theodorescu.
„Știu că am convins foarte multă lume”
Discuțiile pe care le are cu oamenii din sat variază – unii caută confirmări, alții îl contrazic. Totuși, preotul încearcă să-i îndrume pe fiecare către cea mai scurtă cale pentru limpezirea ideilor. Uneori reușește, alteori își acceptă limitele.
„Știu că am convins foarte multă lume. Dar, ca în orice comunitate, există oameni de diverse facturi. Există și antivacciniști conspiraționiști, convinși că discutăm de un complot mondial, menit să subjuge și să reducă populația pământului. Discut în permanență și cu ei, cât mă țin răbdările”, spune preotul, adăugând că atunci când discuțiile se învârt în același cerc vicios, face apel la competența medicilor.
„Sunt donator de organe postmortem. E un gest de dragoste”
Preotul Crin Triandafil Theodorescu spune că, într-o criză sanitară generală ca aceasta, medicina și spiritualitatea pot merge mână în mână. „Eu sunt donator de organe postmortem, sunt înscris în Registrul donatorilor de organe din România. Consider că e un gest de dragoste față de aproapele meu”, arată părintele.
Vaccinarea sigur că este un gest de iubire față de comunitate. Suntem un eu personal, dar în același timp facem parte dintr-un organism social colectiv, complex, ale cărui sănătate și bunăstare spirituală și trupească depind de comportamentul fiecăruia.
Preotul Crin Triandafil Theodorescu:
„Nu suntem niște marionete în mâinile lui Dumnezeu”
În ceea ce-i privește pe aceia care își argumentează decizia de a nu se vaccina spunând „Eu cred în Dumnezeu, nu în vaccin” sau „Dacă vrea Dumnezeu, tot mor”, preotul Theodorescu spune că nu au în vedere libertatea de a alege, conform Bibliei.
„Omul s-a născut cu o libertate individuală – noi o numim liberul arbitru, care presupune că omul se mișcă în graficul unei libertăți permise de Dumnezeu. În virtutea liberului arbitru, omul are posibilitatea să distingă și să aleagă între bine și rău. Noi suntem suma deciziilor bune sau rele pe care le-am luat în viață. În biserica creștină, nu există conceptul de predestinare, conform căruia destinul tău pe pământ este scris în ceruri și nu poți să i te sustragi. Ar însemna că suntem niște marionete în mâinile lui Dumnezeu”, spune preotul.
În aceeași logică, face o comparație simplă:
„Dacă destinul nostru ar fi implacabil în mâna lui Dumnezeu, am putea să traversăm relaxați pe roșu, în ideea că o să ne ferească El de accidente”.
A crescut numărul înmormântărilor cu 30% în pandemie
Nici comunitatea pe care o slujește nu a fost ferită de COVID-19. „Am avut și noi cazuri de decese din cauza COVID, unul dintre ele chiar dramatic”. O tânără de 21 de ani, însărcinată, a murit, fiind nevaccinată.
Fata era una dintre fostele eleve de liceu care s-au implicat în campania „Fură o carte, te ajută popa”, inițiată de preotul Theodorescu, prin care îi încurajează pe tineri să citească.
„A trebuit să o conduc pe ultimul drum. A fost sfâșietor, dureros”.
La capela funerară din Lușca au avut loc cu 30% mai multe înmormântări decât numărul maxim pe care l-a văzut vreodată comunitatea.
Situația dramatică l-a afectat și pe părinte, așa cum îi afectează pe medici. „Sunt niște drame despre care nimeni nu vorbește. Și medicii trec prin asemenea situații. Cunosc asistente medicale și medici care au nevoie de asistență spirituală, nu numai psihologică. Dar sunt situații în care și preoții trec prin niște tulburări profunde. Au rămas urme adânci în sufletele preoților. Pentru preot, o înmormântare nu se termină în clipa în care pecetluiește groapa. Abia atunci începe greul, fiindcă el trebuie să devină sprijin sufletesc pentru cei care supraviețuiesc”, explică preotul Crin Theodorescu.
Preotul care le vorbește credincioșilor despre încrederea în știință
Și preotul Dorel Gălan, 45 de ani, care slujește la Biserica Sfântul Gheorghe din Cluj-Napoca, s-a exprimat pro-vaccinare în ianuarie 2021, după ce a fost infectat cu noul coronavirus.
În ultimele luni, le-a vorbit enoriașilor despre importanța științei în viața oricărui credincios.
„Le-am vorbit despre importanța cunoașterii autentice, ca mod de a ne depăși condiția. Le-am recomandat să ia decizii informate, din surse credibile, nu de la părerologi sau de la persoane care confundă părerile proprii cu adevărul științific”, spune preotul pentru Libertatea.
„Adevăratele schimbări apar ca soluții la nevoi conștientizate”
Nu crede însă în ideea de a convinge pe cineva în urma unor predici. Spune că astfel de decizii intime le ia fiecare în parte, conform propriilor argumente, indiferent cât de solide sau șubrede sunt.
„Dacă aplicăm o presiune pe un sistem, tendința firească e de revenire în momentul în care dispare presiunea. Așa e și cu sfaturile din afară: aparent vor produce schimbări, dar e foarte probabil ca omul să revină la mentalitatea de dinainte. Cel mai greu ne debarasăm de idei și prejudecăți, iar rezistența la schimbare e direct proporțională cu ignoranța sau prostia – prostia înțeleasă ca mod de autosabotare. Adevăratele schimbări apar atunci când vin ca urmare a unor decizii personale, ca soluții la nevoi conștientizate”, explică părintele Gălan.
Implicarea politicienilor în campania de vaccinare, o sursă a eșecului
Și preotul din Cluj-Napoca spune că decizia de vaccinare, în urma consultării medicului, poate fi un gest creștinesc, care contribuie la binele comun, iar cei care fac mai degrabă apel la credință decât la știință își abandonează liberul arbitru.
„Suferim de sindromul Genovese, sindrom social de neangajare și de pasare a responsabilităților”, comentează preotul.
Crede că eșecul campaniei de vaccinare cade în responsabilitatea politicului.
„Amestecul problemelor sanitare cu politicul e principala cauză a eșecului campaniei. Plus ducerea ideii de vaccinare în derizoriu – prin tombole, premii sau mici. Problemele politice și sociale fac ca încrederea să fie foarte jos. Neîncrederea afectează transversal, sens în care orice vine de sus e respins, mai ales de păturile afectate economic și social. De aici eșecul mai ales în rural”, explică preotul Dorel Gălan.
Când vorbim despre mesajele antivacciniste venite dinspre medici sau preoți, părintele Gălan spune că îi dau „dureri de cap”. „Mai ales când văd că vin de la «colecționarii de destine», categoria de preoți care au pretenția să ghideze în amănunt viața oamenilor. Manipulează accentuând nemulțumiri vechi ale oamenilor, ceva asemănător unei predici lacrimogene la înmormântare, prin care încerci să amplifici durerea și să storci lacrimi. Asta face și amestecul de mesaje pseudomedicale sau pseudospirituale”.
În perioada pandemiei, a avut printre enoriași victime ale COVID-19.
Cel mai greu a fost să văd cum familiile lor n-au avut ocazia să-i vadă pe cei dragi. O soție ne-a cerut voie s-o lăsăm să mângâie măcar sicriul. Trist, nu?
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro