Autorităţile de sănătate publică din Sibiu au deschis anchete epidemiologice după ce, trei zile la rând, la finalul săptămânii trecute, persoane care au participat la nunţi organizate în localul „Secret garden” din Cisnădie au prezentat simptome care au ridicat suspiciunea de toxiinfecţie alimentară.

Vinerea trecută, din totalul de 119 participanţi la evenimentul organizat în acest local au prezentat simptome 13 adulţi şi 4 copii, sâmbătă, la nunta organizată la „Secret garden” au luat parte 324 de persoane, dintre care patru s-au îmbolnăvit, iar la nunta de duminică, din totalul de 135 de nuntaşi, 4 au prezentat simptome ale toxiinfecţiei alimentare.

Potrivit datelor furnizate, joi, de DSP Sibiu, cazurile au fost de gravitate uşoară spre medie, având o simptomatologie ce a constat în: dureri abdominale, greţuri, vărsături, scaune diareice, stare generală influenţată, subfebrilitate şi/sau febră, dureri musculare.

Din totalul celor cu simptome, trei copii dintre cei patru au fost internaţi, fiind externaţi după două zile. De asemenea, o gravidă care a participat la nunta de vineri şi care a refuzat iniţial internarea s-a prezentat la spital după circa 24 de ore, a primit îngrijirile necesare şi a fost externată a doua zi. Ceilalţi participanţi la evenimente care au prezentat simptome nu au fost internaţi.

„Au fost luate şi probe alimentare, doar de la primul eveniment, deoarece, din păcate, anunţurile au fost tardive şi s-a depăşit termenul de 48 de ore de păstrare a alimentelor pentru analize. S-au recoltat, în schimb probe de sanitaţie (suprafeţe de lucru şi ustensile – masa inox, farfurie, feliator, tocător, oale, etc.) pentru toate cele trei evenimente, probe de apă şi probe biologice de la personalul de deservire, din blocul alimentar (tegumente, exudat faringian, secreţii nazale, coproculturi)”, informează DSP Sibiu.

În urma controlului şi verificărilor efectuate, s-a solicitat efectuarea în regim de urgenţă a curăţeniei şi dezinfecţiei în întreaga unitate, cu dezinfecţie suplimentară la blocul alimentar, urmare rezultatelor preliminare furnizate de către laboratorul DSP, referitor la prezenţa stafilococului auriu în secreţiile nazale, exudat faringian şi pe un tegument la cele 4 persoane din bucătăria unităţii (bucătar şef şi trei ajutoare de bucătar).

Inspectorii sanitari au dispus, cu termen imediat, scoaterea celor patru angajaţi de la bucătăria restaurantului, din procesul tehnologic de preparare a hranei din blocul alimentar, dispensarizarea lor prin medicul de familie şi reintegrarea ulterioară doar după ce analizele arată că nu mai sunt purtători ai stafilococului.

De asemenea, DSP a solicitat restaurantului efectuarea procedurilor de curăţare şi dezinfecţie a instalaţiei proprii de apă, iar până când probele de apă se vor încadra în parametrii de potabilitate, se va lua măsura asigurării cu apă potabilă din sursă autorizată, conform legii. În plus, inspectorii sanitari au impus „efectuarea în regim de urgenţă a curăţeniei şi dezinfecţiei în întreaga unitate, cu dezinfecţie suplimentară la blocul alimentar”.

„Ancheta pentru toate aceste evenimente este încă în plină desfăşurare şi rezultatele analizelor nu sunt finalizate în totalitate. De aceea şi având în vedere faptul că această unitate nu este una cu regim de funcţionare permanent, organizând ocazional nunţi şi alte petreceri, toate măsurile recomandate trebuie urgent şi obligatoriu aplicate până la momentul desfăşurării următorului eveniment. Din acest motiv, primul recontrol al serviciului de inspecţie va avea loc în data de 23.08.2024”, precizează oficialii DSP Sibiu.

Precizările restaurantului

Reprezentanţii restaurantului „The Secret Garden” au transmis precizări în legătură cu această situaţie, subliniind că au furnizori „care respectă cele mai înalte norme de calitate şi igienă”.

„Am fost şi suntem constant preocupaţi de prospeţimea şi calitatea preparatelor noastre, precum şi de disciplina cu care se aplică procedurile de igienă personală, igiena spaţiilor de preparare a mâncării şi a spaţiilor anexe. Lucrăm cu personal experimentat şi corect instruit, cărora le punem la dispoziţie echipamente şi substanţe performante de la producători cu renume mondial, precum Ecolab”, au arătat aceştia.

Ei au subliniat că sunt repectate normele impuse de lege şi „norme interne suplimentare”.

Aceştia au adăugat că starea de sănătate a personalului este monitorizată, iar în urma anchetei interne au identificat ca sursă a infecţiei un colaborator.

„În urma anchetei specialiştilor DSP, am putut să identificăm cauza problemelor ca fiind stafilococul auriu, care s-a strecurat în unele preparate prin intermediul unei părţi a personalului nostru. Această concluzie ne-a intrigat, deoarece monitorizăm atent starea de sănătate a personalului în permanenţă, tocmai pentru a evita astfel de situaţii, mai ales în contextul actual, caracterizat de infecţii gastroenterologice şi a noii forme de COVID, care cauzează astfel de simptome. În urma anchetei noastre interne, am putut să identificăm ca sursă a infecţiei un colaborator care a suplinit bucătarul adjunct, care a fost operat de apendicită chiar în săptămâna respectivă. În ciuda faptului că bucătarul şef a chestionat colaboratorul cu privire la starea de sănătate, acesta a omis să spună că a suferit de simptome gastrointestinale cu scurt timp în urmă şi s-a automedicat, spunând doar că la data respectivă este sănătos, el constituind astfel poarta de intrare a stafilococului auriu în locaţia noastră”, au precizat reprezentanţii restaurantului.

Ei au subliniat că, în urma incidentului, au fost introduse noi proceduri pentru a fi evitate astfel de situaţii şi au fost luate măsuri de dezinfecţie.

Urmărește-ne pe Google News