O analiză a documentelor publice arată că oficialii libanezi știau de mai bine de șase ani că o încărcătură uriașă de nitrat de amoniu este depozitată în hangarul 12 al portului din Beirut.
Ba mai mult, că erau conștienți de pericolul pe care această substanță în reprezintă.
Cel mai probabil, nitratul de amoniu a fost descărcat în port de pe nava Rhosus, un cargo deținut de un rus, care naviga sub pavilion moldovenesc, și care a oprit în Beirut în 2013, în timpul unei călătorii între Georgia și Mozambic, potrivit site-ului de monitorizare a navigației marine Fleetmon.
La câteva luni după depozitare, pe 27 iunie 2014, directorul de atunci al Vamei libaneze, Shafik Merhi, a trimis o scrisoare către un judecător care nu este numit, solicitând o soluție pentru preluarea celor 2.700 de tone de nitrat de amoniu.
Ulterior, oficialii vamali au mai trimis cel puțin alte cinci scrisori – pe 5 decembrie 2014, pe 6 mai 2015, pe 20 mai 2016, pe 13 octombrie 2016 și pe 27 octombrie 2017, cerând instrucțiuni.
Ei au și propus trei opțiuni: exportarea nitratului de amoniu, predarea lui către Armata Libaneză sau vânzarea către o companie privată de explozibili.
Una dintre scrisori, trimisă în 2016, a precizat că nu a existat niciun răspuns de la judecători.
Aceeași scrisoare spunea: “Ținând cont de pericolul depozitării acestor bunuri în hangar în condiții climatice nepotrivite, reiterăm solicitarea noastră de a cere agenției marine să reexporte aceste bunuri imediat, pentru a asigura securitatea portului și a celor care lucrează în el, sau de a aproba vânzarea substanței către Compania Libaneză de Explozibili”, preciza știrea.
Încă o dată, nu a existat niciun răspuns.
Un an mai târziu, Badri Daher, noul director al Administrației Vămilor Libaneze a scris o altă scrisoare unui judecător.
Pe 27 octombrie 2017, Daher a cerut judecătorului să ajungă la o soluție, ținând cont de “pericolul abandonării acestor bunuri în locul în care se află”.
La trei ani după această scrisoare, nitratul de amoniu era încă în hangar.
Premierul Hassan Diab a promis, marți, că toți cei responsabili pentru catastrofa petrecută “vor plăti prețul”. O anchetă a fost declanșată.
Cauza exploziei nu este încă oficial cunoscută, dar mulți libanezi, scrie Al Jazeera, au arătat cu degetul spre lipsa de reguli și corupția dintr-un stat aproape eșuat, condus de o clasă politică care îi tratează pe cetățeni cu dispreț.
Pentru mulți libanezi este simbolic faptul că explozia a avut loc în port, căruia localnicii îi mai spun și “peștera lui Ali Baba și a celor 40 de hoți”, din cauza presupuselor furturi din banii publici care ar fi avut loc acolo timp de ani.
Criticii spun că din cauza corupției și a evaziunii fiscale din port, statul libanez a fost privat de taxe și impozite în valoare de miliarde de dolari.