Puțin peste 5% dintre mașinile vândute luna trecută în Rusia au fost automobile de lux, în condițiile în care până acum acestea reprezentau 9-10% din vânzări. Segmentul se bazează pe mărci germane ca Mercedes-Benz și BMW, pe alte mărci europene, precum și pe mașinile japoneze Lexus, cele coreene Genesis și cele americane General Motors (GM).
În luna mai, în Federația Rusă au fost vândute 1.500 de mașini premium noi, conform calculelor agenției de analiză Avtostat folosind date de la Electronic Passport JSC (EPTS). A fost înregistrată astfel o scădere cu 89% comparativ cu anul trecut și cu 45% față de luna aprilie.
Scăderea vânzărilor apare în contextul în care aproape întregul segment premium este format din mărci care au suspendat livrările de mașini către Rusia, precizează reprezentanții Avtostat. Iar analiștii estimează că vânzările vor continua să scadă.
La sfârșitul anului 2021, ponderea BMW pe piața auto din Rusia era de 2,8%, fiind vândute 46.800 de mașini (excluzând Mini), Mercedes-Benz reprezenta 2,6% din piață, cu 43.000 de automobile vândute, iar Volkswagen – 3,3%.
În perioada ianuarie-martie, BMW a redus vânzările cu 23%, la 8.400 de unități, iar Mercedes-Benz – cu 39%, la 6.900 de unități.
Scăderi ale vânzărilor au fost înregistrate și de alte mărci precum Audi, Porsche, Volvo, Lexus, Cadillac sau Chevrolet.
Problemele cu aprovizionarea Rusiei cu mașini au fost asociate cu izbucnirea războiului din Ucraina, după care, în primele săptămâni de conflict, mărcile au început să suspende producția și importurile în Rusia. Inițial, cauza a fost doar o criză logistică. Dar în martie, Statele Unite au interzis furnizarea de mașini către Federația Rusă – țara produce BMW seria X și Mercedes GL, precum și Cadillac și Chevrolet, deținute de General Motors. Apoi, sancțiunile UE și cele impuse de Japonia au afectat furnizarea de mașini către Rusia.
Între timp, General Motors a părăsit complet piața rusă, iar potrivit unor surse citate de Kommersant, Mercedes-Benz nu livrează mașini dintr-un depozit din Rusia către dealeri de teama unor sancțiuni secundare. Doar marca Genesis din Coreea de Sud nu a fost afectată de restricții.
Totodată, în luna mai au scăzut cu 83,5% vânzările de autoturisme noi și vehicule comerciale ușoare, o scădere care pare să se adâncească după ce în aprilie a fost de 78,5%, iar în martie, de 62,9%.
Analistul Sergey Udalov de la Avtostat spune că ponderea mărcilor premium de pe piața rusă va continua să scadă din cauza factorilor externi, în timp ce depozitele din segmentul de masă sunt completate într-o oarecare măsură de mărcile chinezești și de producția tradițională internă.
Foto: aapsky/123RF.COM