Testele de incercare a diferitelor echipamente de securitate, fie ca este vorba de autoturisme sau efecte militare, au facut intotdeauna, prin spectaculozitatea lor, deliciul privitorilor. Povestile tesute in jurul acestor incercari, amestecate cu emotiile proiectantilor, sunt spectaculoase si inedite prin rezultate.
Foarte putina lume cunoaste faptul ca romanii si-au castigat un renume de necontestat pe piata aeronautica internationala, produsele proiectate si create in laboratoarele din tara putand fi asezate pe aceeasi treapta cu cele realizate de tarile cu traditie.
Vasilica a fost privit intotdeauna cu compatimire si o simpatie ciudata de colegi. Desi e catalogat ca fiind doar un „manechin antropomorf”, el a devenit in foarte scurt timp de la creare unul din cei mai buni prieteni ai echipei care a lucrat la realizarea scaunului catapultat pentru avioanele militare de vanatoare sau cele civile. Conceput in laboratoarele Aerofina, manechinul a avut parte, in cei cativa ani de „practica”, de atata „adrenalina” cat poate alti oameni in 10 vieti. A fost realizat dupa chipul si asemanarea „creatorilor”, are fix 75 de kilograme, nu vorbeste niciodata, nu face nazuri si, cel mai important, se duce intotdeauna acolo unde este trimis. Adica spre cer.
Toate testele la care a luat parte s-au desfasurat in poligonul militar din comuna Mihai Bravu. Are trupul intesat de senzori de captare a informatiilor privind viteza, temperatura in cabina pilotului, in exterior etc. si, cel mai important, poate suporta practic orice prag al acceleratiei gravitationale.
„Si-a facut de cap chiar de la prima catapultare. O mica eroare de calcul a traiectoriei la intoarcerea pe pamant si s-a proptit cu tot cu scaun, ironia sortii, pe capota Oltcitului proiectantului-sef. A facut masina zob. Nu ne-am suparat pe el, pentru ca nu a facut decat ceea ce i-am spus noi”, povesteste zambind Dan-Petre Grigorescu, directorul de marketing al Aerofina.
Datorita lui Vasilica aviatia militara romana se poate mandri acum cu echipamente din cele mai performante pentru catapultarea pilotilor, cumparate la jumatate din pretul celor existente la ora actuala pe piata internationala. La incheierea fiecarei misiuni, Vasilica e refacut cu atentie.
Inainte de evenimentele din 1989, dupa ce au pus la punct toate detaliile si au reusit sa se incadreze din punct de vedere al performantelor in normele care asigurau teoretic supravietuirea pilotului, inginerii au dorit sa incerce pe viu tot echipamentul. Nu a fost sa fie, pentru ca cei care ar fi trebuit sa ii ia locul pentru cateva zeci de minute lui Vasilica pe scaunul catapultat au avut pretentii financiare care nu au putut fi acoperite la vremnea respectiva.
Catapultarea se petrece in cateva fractiuni de secunda.
„Era vorba de doi piloti ce se declarasera de acord, semnasera toate hartiile necesare, insa au vrut cate un milion de lei fiecare. Aceasta suma, in 1989, era extraordinar de mare chiar si pentru noi. Plus ca Ceausescu nu a fost de acord”, ne-a mai spus Dan Petre Grigorescu. Intamplarea fericita a facut ca rezultatul muncii inginerilor de la Aerofina sa fie testat cu succes pe viu, in doua incidente ce nu au avut nimic regizat. In 1990 si 1994, doua aeronave civile, dotate cu astfel de scaune, s-au prabusit, insa totul s-a terminat cu bine, pilotii reusind sa se salveze in ultimul moment.
In momentul in care militarul actioneaza maneta de catapultare, deasupra sa este realizat automat un pre-decupaj al fuselajului, urmat apoi de un decupaj total si de proiectarea propriu-zisa din cabina. Totul se petrece in numai cateva fractiuni de secunda. Scaunul realizat la Aerofina este dotat cu doua parasute si poate aduce la sol ocupantul sau chiar daca acesta se afla in stare de inconstienta. Odata ajuns la sol, supravietuitorul gaseste, intr-un spatiu special amenajat, echipamentul de salvare. O barca pneumatica pliata, hrana pentru cel putin trei zile, un cutit, chibrituri, lanterna si o baliza radio pentru a putea fi usor reperat de eventualele echipe de salvare.
Una peste alta, in momentul actual, Vasilica a intrat intr-un concediu prelungit si oarecum fortat de situatia economica destul de delicata pe care o traverseaza tara. El asteapta acum cu infrigurare evenimentele din Orientul Mijlociu, precum si eventuale comenzi pentru proiectantii sai care, din cate se pare, vor veni din partea unor state africane. „Piata producatorilor de astfel de echipamente este de foarte mult timp dominata de consortiul englez Martin Becker, care onoreaza aproximativ 90% din cererea mondiala. Rusii au incercat la un moment dat sa faca si ei asa ceva, dar s-au limitat la cateva experimente. Americanii, de asemenea au incercat, insa au ajuns la concluzia ca e mai eficient sa cumpere astfel de scaune gata construite. Si mai suntem noi, romanii, care avem deja o experienta destul de indelungata, insa, din motive care nu tin neaparat de compania noastra, nu reusim sa ne impunem punctul de vedere. Am ratat cateva contracte superavantajoase, in Asia, din cauza faptului ca englezii au amenintat cu retragerea sprijinului financiar acordat tarilor al caror armate ar fi fost dispuse sa colaboreze cu noi. E greu sa te lupti cu ei, e greu sa dobori sfera lor de influenta, insa, asa cum se spune, noi speram ca este loc petru toti”, ne-a mai spus Dan Petre Grigorescu.
La ce secție de votare votezi duminică și cum poți vota dacă nu ești în localitatea de domiciliu pe 24 noiembrie la alegerile prezidențiale!