Ca urmare a acestor modificări, dosarul care trebuie să însoțească cererea de plată pentru anul 2016 este de 9 ori mai redus, faţă de cel din 2015, pentru plăţile directe acordate de Agenția pentru Plăți și Intervenție în Agricultură (APIA).
Doar adeverința emisă de primărie
Concret, a fost redus numărul documentelor prin care fermierii fac dovada utilizării terenului. De exemplu, acum, se solicită doar adeverința emisă de primărie, conform înscrisurilor din registrul agricol, nu și celelalte acte solicitate până acum, precum dovada proprietății, contractul de arendă/concesiune ș.a.m.d. De asemenea, cererile unice de plată se vor supune controalelor încrucișate preliminare de către APIA si, urmare a celor constatate, fermierii vor avea dreptul să modifice cererea unică de plată, fără să mai plătească penalizări.
Banii pentru animale, mai ușor de accesat
Au fost simplificate și procedurile pentru acordarea subvențiilor pentru zootehnie. Iată principalele modificări:
– la schema decuplată de producţie la bovine de lapte, a fost eliminată condiția înregistrării beneficiarilor în sistemul de administrare a cotelor de lapte;
– a fost eliminată cerința prezentării adeverinţei emisă de către medicul veterinar de liberă practică la solicitarea de Ajutor Naţional Tranzitoriu şi Sprijin Cuplat în Zootehnie;
– a fost eliminată adeverința prin care se recunoaşte statutul de crescător de bovine/ovine/caprine al solicitantului, eliberată de către o organizaţie/asociație a crescătorilor de bovine/ovine/caprine.
– a fost eliminată cerința de identificare a animalelor, în 20 de zile de la naștere, şi care elimină, pe viață, animalul de la subvenții.
Simplificări și pentru accesarea fondurilor europene
Potrivit comunicatului remis de Ministerul agriculturii, pentru creșterea absorbţiei fondurilor pentru dezvoltare rurală au fost identificate 52 de măsuri de simplificare a accesului PNDR 2014-2020, printre care:
-reducerea numărului de documente si de avize solicitate la depunerea proiectului;
-extinderea disponibilității proiectelor tip pentru diferitele tipuri de investiții şi a formularelor standardizate pentru toate tipurile de proiecte;
-extinderea posibilității de a depune online dosarul cererii de finanțare;
-publicarea proiectelor de ghiduri ale solicitanților, având în vedere o perioadă de consultare publică relevantă care să permită transmiterea de către toate părțile interesate a unor observații relevante, evitându-se astfel blocaje în implementare;
-reducerea perioadelor de timp, atât în cazul avizărilor unor modificări în proiecte, cât şi în cazul avizării dosarelor de achiziții;
-simplificarea procedurilor de licitații, revizuirea condițiilor artificiale, extinderea bazei de date privind preţurile pentru achiziții şi actualizarea cu regularitate a acesteia;
-nu în ultimul rând, eliminarea restricțiilor pentru beneficiarii care au reziliat contracte sau sunt în litigiu cu AFIR.