În condiţiile în care preţurile la combustibili în Ungaria sunt cele mai mici din Europa, a crescut foarte mult turismul în scopul achiziţionării de combustibili în zona de graniţă, astfel încât acest turism a devenit o ameninţare la adresa securităţii aprovizionării, susţine Gergely Gulyas.
„Cumpărătorii străini profită de faptul că Ungaria este capabilă să menţină preţul la benzină la 480 de forinţi (6 lei) pe litru, în timp ce în alte părţi din Europa este de 700-900 de forinţi (8,80-11,30 lei)”, a spus Gergely Gulyas.
Pentru a preveni un astfel de „abuz”, numai automobilele înmatriculate în Ungaria vor putea cumpăra benzina la 480 de forinţi litrul în Ungaria. Ceilalţi vor trebui să plătească preţul pieţei, a subliniat Gergely Gulyas.
Prețuri plafonate și probleme în alimentare
Ungaria reușește să mențină prețuri mai mici la carburanți față de statele vecine, inclusiv România, din cauza faptului că guvernul maghiar a plafonat prețurile.
Datorită prețurilor mai mici mulți transportatori alimentează în statul vecin.
Ungaria s-a confruntat în luna martie cu probleme în alimentarea cu carburanți. La acel moment, din cauza cererii mari, MOL a impus restricții la achiziția de combustibili.
Stațiile „normale” aveau o limită de 100 de litri pe achiziție, iar cele mari de 500 de litri.
Grupul MOL a motivat atunci în presa de la Budapesta că restricțiile au venit ca urmare a faptului că marile companii au început să cumpere carburanți la benzinării, nu de la depozite, pentru a beneficia de prețurile plafonate.
Panica de la benzinăriile din România, venită de la MOL
În luna martie a avut loc în România o panică la benzinării cauzată de zvonuri că prețul carburanților ar urma să sară de 10 lei pe litru. Acestea au pornit de la o benzinărie MOL din Transilvania, care afișa la acel moment prețuri de 11 lei pe litru.
Compania a afirmat atunci că proprietarul benzinăriei în cauză nu este grupul MOL, fiind operată sub franciză.
MOL nu deține o rafinărie în România, așa cum au Petrom, Rompetrol și Lukoil, astfel că trebuie să importe carburanți în România.
Statul maghiar controlează grupul MOL prin intermediul unor fundații care sunt acționare în cadrul grupului petrolier.