Grupul de lucru constituit pentru a elabora noua versiune a timbrului de mediu este „în formă maximă”, scrie hotnews.ro, şi analizează care sunt cele mai bune variante de taxare a românilor care îşi cumpără o maşină nouă, sau din străinătate.
Cornel Brezuica, şeful Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) spune că reprezentanţi ai Ministerului Mediului, ai Ministerului Economiei, dar şi ai industriei auto fac parte din comisia care elaborează noua taxă. Acesta a spus că membrii grupului de lucru s-au întâlnit de două ori până acum, iar concluzia a fost că pot exista două moduri de taxare.
Două tipuri de taxe pentru şoferi
Conform editorialului publicaţiei Hotnews, fie şoferii vor plăti o singură dată taxa, la prima înmatriculare, şi va fi valabilă pe toată durata de viaţă a autovehiculului.
O altă variantă ar fi plata anuală, o taxă pe care şoferii o vor plăti an de an, a cărei valoare va fi mai mare pentru autovehiculele vechi, cu normă de poluare mică (Non-Euro, Euro 2, Euro 3).
„Aceste moduri de taxare trebuie să aibă la baza emisiile de dioxid de carbon, emisiile de alte substanţe sau capacitatea cilindrică la automobilele unde nu se pot determina emisiie de CO2 sau unde nu se găsesc în documentele producătorului. (…) Grupul de lucru este în formă maximă şi sper să avem un rezultat cât de repede şi acel rezultat să fie supus cât de repede dezbaterii publice. Sper ca până la sfârşitul anului să avem o variantă concretizată a acestui mecanism de taxare, variantă agreată de toţi factorii, inclusiv de celelalte ministere, dar şi cu industria şi cu cetăţenii. Am constatat cu toţii că este nevoie de măsură şi susţinem taxarea poluării”, a declarat Cornel Brezuică, citat de Hotnews.
În primele opt luni din 2017 au fost înmatriculate aproape 338.000 de maşini second hand din import, cu 75% mai mult decât în acelaşi interval al anului trecut, iar pentru maşinile Euro 2 şi Euro 3 creşterea a fost de peste 100%. Estimările ACAROM arată că anul acesta se va trece de 500.000 de maşini vechi înmatriculate în România, în timp ce estimările APIA arată că înmatriculările de maşini SH din străinătate se vor apropia de 600.000 unităţi.
Toate taxele auto impuse din 2007 până în prezent de Guvern au fost declarate ilegale de autorităţile europene, iar Ministerul Mediului a fost obligat să restituie banii tuturor celor care au plătit aceste taxe.
Ultimul caz este cel al Timbrului de Mediu, declarat ilegal de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene. În locul acestuia, fostul ministru al Mediului, Daniel Constantin, a dorit să introducă vignete de poluare, similare cu cele din Franţa, în baza cărora autorităţile locale ar fi putut decide impozitele aplicate posesorilor de autoturisme, dar şi interzicerea accesului în zonele centrale autoturismelor cu emisii mari de noxe. Această idee a fost, însă, uitată deocamdată de noua conducere a ministerului.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro