Alesul spune că raționamentul de despăgubire în cazul asigurărilor de răspundere civilă auto din România dezavantajează persoana păgubită, nevinovată de producerea accidentului.
„De cele mai multe ori, persoana păgubită trebuie să se lupte cu diverse firme de asigurări pentru a putea beneficia de reparația autovehiculului. Multe dintre aceste firme de asigurări întârzie procesul de despăgubire, subevaluează paguba sau apelează la service-uri care fac o reparație ieftină și de proastă calitate. Prin urmare, nici firmele de asigurări nu sunt motivate să-și îmbunătățească serviciile în cazul asigurărilor obligatorii, deoarece atunci când posesorii de autovehicule cumpără RCA-ul cel mai ieftin de pe piață, nu sunt interesați ca aceste servicii să fie de calitate.
Acest sistem de despăgubire nu oferă o competiție onestă între asigurători și a facilitat rămânerea pe piață a unor firme de asigurări care oferă servicii de proastă calitate și înșeală păgubitul. Datorită acestui sistem, asiguratul nu este motivat să încheie RCA-ul la o firmă cu o reputație bună care să despăgubească repede și fără probleme în caz de accident, pentru simplul fapt că nu el este cel care va beneficia de polița de asigurare în vederea despăgubirii, ci persoana păgubită. Pe asigurat nu îl ajută cu nimic dacă alege o firmă cu o reputație bună, dar și cu un preț mai mare, dacă atunci când se află în postura de păgubit va fi nevoit să-și repare mașina în condițiile impuse de asigurătorul persoanei responsabile de producerea prejudiciului și va ajunge într-un service auto care oferă servicii de proastă calitate. Acest lucru îi determină pe cei mai mulți posesori de autovehicule să încheie polița RCA la firma care are cel mai mic preț de pe piață.
Nu puține sunt cazurile în care cel vinovat de producerea unui accident nu are asigurare RCA, iar procesul de despăgubire este mult mai complicat. Astfel, deși nevinovat de producerea accidentului, proprietarul autovehiculului este nevoit să își plătească reparația mașinii după care să încerce recuperarea prejudiciului”, spune deputatul.
O soluție corectă pentru toată lumea ar fi ca firma de asigurări să-l despăgubească pe cel cu care are contract. Atunci, asigurații beneficiază de protecție reală și sunt motivați să încheie polița RCA la firme responsabile. Astfel, în cazul în care un asigurat este implicat într-un accident de care nu se face vinovat, compania la care are încheiată polița de asigurare se va îndrepta în vederea recuperării prejudiciului către firma la care este asigurat autovehiculul vinovat sau către Fondul de protecţie a victimelor străzii în cazul în care vinovatul nu este asigurat sau este necunoscut.
Modificarea legii în sensul menționat mai sus înlătură situațiile dificile prin care, în caz de avarie, sunt responsabile autovehicule neasigurate, înmatriculate în alte țări sau asigurate la societăți rău platnice. Cu alte cuvinte, cel care plătește asigurarea RCA are garanția că în cazul unui accident de care nu este vinovat, beneficiază de despăgubire.
Această propunere legislativă ne asigură că posesorii de autovehicule vor selecta firmele care dau dovadă de seriozitate și bonitate financiară și decontează corespunzător repararea autovehiculelor. De asemenea, creează un cadru prielnic pentru ca Autoritatea de Supraveghere Financiară împreună cu firmele de asigurări să poată elimina de pe piață acei asigurători care nu au capacitatea de a despăgubi corect și în timp util.

Dacă propunerea va fi adoptată:

1. Asigurătorul RCA plătește despăgubiri terților pentru daunele produse de autovehiculul asigurat când acesta e vinovat (prevedere în vigoare).
2. Asigurătorul RCA plătește despăgubiri titularului poliței și apoi le recuperează de la asigurătorul vinovatului sau de la Fondul de protecţie a victimelor străzii (prevedere nouă).
3. Proprietarul autovehiculului asigurat beneficiază de o protecție reală, decontând cheltuielile cu repararea autovehiculului atunci când alt autovehicul este vinovat de accident (prevedere nouă).
 

Urmărește-ne pe Google News