Recent s-au împlinit 17 ani de la cea mai mare catastrofă aviatică petreucătă în ţara noastră. Chiar şi după atâţia ani, cauzele accidentului nas controverse. Au apărut tot felul de speculaţii şi de scenarii, destul de bine argumentate care contrazic rezultatul oficial al anchetei: un motor a tras mai tare decât celălalt orientând avionul spre pământ şi o posibilă eroare umană cauzată de indisponibilitatea comandantului şi de reacţia târzie a copilotului. Cu sigurnaţă dubiile în ceea ce priveşte rezultatul oficial s-ar rispi dacă dosarul şi probele care au dus la acest rezultat ar fi făcute publice. Mai jos găsiţi lista convorbirilor din cabina piloţilor de la decolare până la momentul impactului şi o reconstituire video a catastrofei.
Acestea sunt discuţiile dintre piloţii cursei RO 371, comandantul Ilie Bătănoiu şi copilotul Ionel Stoi:
Din motive legate de confidenţialitate nu putem dezvălui sursa care ne-a pus la dispoziţie lista convorbirilor, aşa cum ar fi fost transcrisă după ce una dintre cutiile negre ale aeronavei Muntenia a fost decodată.
Turn: Tarom 371, cleared to take off to maintain runway heading.
Comandant Ilie Bătănoiu: Packurile nu le scoatem?
Copilot Ionel Stoi: Nu.
Copilot: Bineînţeles că nu am dat drumul la ceas…
Comandant: (ton ironic) Grav!
Copilot: Deci „take off”, da?
Copilot: Checked
Comandant: Thrust, SRS, heading V one!
Copilot: Rotate
Comandant: Pune mâna pe manţă, ţin eu motoarele
Comandant: Pozitiv!
Copilot: Gear up!(nr. Retragerea trenului)
Copilot: Tarom 371 after take off (sunetul trenului de aterizare retractat)
Copilot: 371 cleared directly to Sierra Tango Juliet. Dă-mi un direct to Sierra Tango Juliet! – stabilirea direcţiei de zbor
Comandant: Manşa puţin..
Comandant: Viteza…
Copilot: Two-fifty in sight..flaps up!
Copilot: Slats in!
Copilot: Ce-ai mă?!
Comandant:… (nainteligibil)
Copilot: Arm command one!
Sunet alertă!
– pilotul automat refuză să se cupleze
Copilot: Bă, s-a stricat ăla!!!
Copilot: Urletul copilotului Ionel Stoi
Zgomotul impactului cu solul
Sursa foto: MEDIAFAX, airliners.net
Aşa s-ar fi petrecut accidentul, conform unei simulări video de pe Internet. Autorul videoclipului a avut şi el la dispoziţie lista discuţiilor din cockpit, dintr-o sursă proprie. Acesta le-a redat prin intermediul unui simulator de voce pentru a spori veridicitatea şi dramatismul reconstituirii.
sursa simulării videp: Youtube.com/ canalul Aviatiaro
Citeşte şi:
La 17 ani de la tragicul accident în care au pierit 60 de oameni, Gheorghe Răcaru, fost director adjunct al TAROM: «Avionul a explodat înainte să se prăbuşească»
Cutremurător! La 17 ani de la cea mai mare tragedie aviatică din România, resturile avionului sunt şi acum pe câmp la Baloteşti!
Blestemul Baloteşti! Stewardesa, soţul şi copilul lor, morţi în accidente bizare
Şocant! La locul tragediei de la Baloteşti am găsit un os. Ar putea fi de provenienţă umană
Mărturii emoţionante ale fratelui căpitanului care a pilotat aeronava prăbuşită la Baloteşti: «Mi-a spus în vis să nu-l îngrop fără caschetă»
Teoria conspiraţiei în cazul catastrofei de la Baloteşti. Avionul a dispărut de pe radar înainte de bubuitură?
Şocant! Un martor al catastrofei aviatice de la Baloteşti, din 1995: „Când am văzut mâna întreagă a unui copil smulsă am rupt-o la fugă înapoi”
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro