8.500 de locuri de parcare pentru biciclete
O statistică făcută de primăria din Rotterdam arată că, în 24 de ore, toți kilometri pedalați de oamenii care folosesc bicicleta ar însemna de 25 de ori ocolul pământului. Într-un an, un locuitor obișnuit al Rotterdamului parcurge pe bicicletă 588 de kilometri. Acesta sunt doar câteva cifre. Administrația publică încurajează folosirea acestui mijloc de transport pentru că nu poluează şi nu produce ambuteiaje. Orașul poate să respire. În zona urbană locuiesc aproximativ 700.000 de mii de oameni. Aproape toți au cel puțin o bicicletă acasă. În oraș au fost construiți 600 de kilometri de piste, independente de trotuare.
Primăria face periodic sondaje pentru a afla ce cred oamenii despre acest mijloc de transport şi ce lucruri pot fi îmbunătățite. Ultimele date, publicate în aprilie 2017, arată că 89% din locuitorii orașului cred că transportul pe două ori este bun pentru mediu, iar peste 70 la sută cred că îi ajută să se mențină sănătoși. În acest mic imperiu al bicicletelor, au apărut şi afacerile în domeniu. În Rotterdam sunt deschise peste 90 de magazine pentru biciclete.
În acest peisaj şi-au făcut loc şi acțiunile de voluntariat. Pe rutele principale din oraș au ridicate corturi unde sunt reparate gratuit bicicletele. Voluntarii îi așteaptă pe oameni cu zâmbetul pe buze. În doar câteva minute se ocupă de centrare roților şi de verificarea presiunii din ele. Au pe o masă un borcan unde oamenii pot să lase donații. Aici, toată lumea îşi așteaptă rândul în ordine, nimeni nu sare peste rând.
În ultimii zece ani, autoritățile locale au cheltuit 40 de milioane de euro în crearea unei infrastructuri moderne pentru bicicliști.
Românii cumpără multe maşini vechi şi poluante
România se sufocă sub un număr tot mai mai mare de mașini. Îngrijorător este că majoritatea autoturismelor cumpărate sunt second hand, adică vechi. De exemplu, Direcţia de Îmatriculare a Vehiculelor spune că, în septembrie, au fost înregistrate încă 14.000 de autoturisme. Numai în Bucureşti sunt înscrise aproape un milion şi jumătate de mașini. Asta este una dintre explicațiile pentru care blocajele în trafic au devenit parte din viaţa oamenilor şi plasează Capitala în topul celor mai aglomerate oraşe din lume. La capitolul biciclete…stăm prost. Chiar dacă oamenii şi-ar cumpăra un vechiul pe două roţi nu ar avea pe unde să meargă cu el. Au fost construiți doar 7 kilometri de piste. Proiectele pentru extinderea pistelor de biciclete au fost amânate.
CITEŞTE ŞI:
ANALIZĂ | Armata teroriştilor, în adormire. Extremiștii din Europa care au luptat alături de ISIS s-au întors acasă
Editorial de Claudiu Săftoiu. Pierdut senator PSD, între rezistența anticomunistă din munți și ”banditismul” românesc interbelic
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro