„Moment de bilanț pentru Crucea Roșie Dâmbovița! Pr. Dr. Ionuț Ghibanu, președintele filialei, a prezentat parte din obiectivele realizate, dar și proiectele aflate în derulare!”.
Așa arată o știre publicată în cotidianul online damboviteanul.com pe 27 septembrie, anul acesta. Persoana invocată, Ionuț Adrian Ghibanu, este:
- Preot de rang înalt – vicarul eparhial apare pe a doua poziție în organigrama Arhiepiscopiei Târgoviștei, după cabinetul Mitropolitului;
- Președinte al filialei Crucii Roșii locale;
- Patron în media locală prin damboviteanul.com.
Societatea pe care funcționează site-ul damboviteanul.com. îi aparține în proporție de 100%. Conform datelor publice, DB Pro Media Consulting este o firmă cu zero angajați și cu un randament excelent pe 2021: 146.000 de lei profit din mai puțin de 300.000 de lei rulați.
Această firmă deține site-ul damboviteanul.com. Este una din multele entități care primește bani atât de la primăriile din județ, cât și de la Consiliul Județean.
Documentele interne ale CJ Dâmbovița, consultate de Libertatea, arată că autoritățile locale pompează, lunar, bani în site-uri, unele obscure, PFA-uri și întreprinderi individuale cu obiect de activitate mass-media.
În cazul DB Pro Media, sumele sunt date pentru materiale pentru site-ul damboviteanul.com. Sunt nemarcate cu publicitate, iar comunicatele de presă sunt aruncate la grămadă.
Cum arată site-ul?
1. Declarații ale politicienilor din județ, puse cu copy-paste și o scurtă introducere. De exemplu, din iulie în septembrie, secretarului general al Partidului Republican, Ionel Petre, i-au fost preluate 8 postări de pe Facebook. Lui Radu Popa, deputat PSD, patru. Iar lui Daniel Blaga (USR) – zece postări.
2. Comunicate de presă zvârlite fără filtru și cu titluri prietenoase, de tip „PNL Târgoviște: noul proiect al legii educației pune accent pe transparență, calitatea actului educațional, promovarea excelenței”.
Oficial: publicitate. Realitatea: publicitate nemarcată și comunicate de presă
Doar în 2022 și doar pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), DB Pro Media Consulting a făcut aproape de 30.000 de lei pentru ceea ce se numește, oficial, „publicitate”. Suma e asemănătoare și în 2021.
Din consultarea achizițiilor în parte (făcute cu o primărie, cea din Băleni, Compania de Apă Dâmbovița, Consiliul Județean, Teatrul Tony Bulandra), se observă că unele se referă la publicarea pe site a unor știri, „comunicate de presă”. Există chiar și un termen-limită: între 2 și 24 de ore de la solicitarea de către autoritatea contractantă.
De exemplu, explicația achiziției de la Compania de Apă Dâmbovița e elocventă: „Prestări servicii de preluare, prelucrare și difuzare de către prestator a materialelor informative privind activitatea Companiei de Apă Târgoviște Dâmbovița a unui număr nelimitat de materiale lunar. Facturile vor fi însoțite de dovada publicării pe site a materialelor informative. Termenul de publicare a materialelor este de la 2 (două) ore până la maximum 24 ore de la transmiterea solicitării”.
Cum sună titlurile materialelor nemarcate cu publicitate?
- „Utilizează portalul on-line al Companiei de Apă Târgoviște Dâmbovița pentru plata facturilor! E atât de simplu!”.
- „Primăria Moreni recomandă locuitorilor racordarea la rețeaua Companiei de Apă Târgoviște – Dâmbovița! Acțiunea este gratuită!”
Prieten cu mai-marii din județ
Preotul Ionuț Ghibanu este, în același timp, un apropiat al șefului CJ și al primarului Târgoviștei, lucru recunoscut public.. „I-am cunoscut pe Corneliu Ștefan și pe Daniel Cristian Stan cu mulți ani în urmă. Amândoi mi-au dovedit, întotdeauna, că sunt PRIETENI alături de care, mergând la drum, nu poți fi decât învingător!”, spunea părintele Ghibanu în ziarul Riposta pe Net.
Pe site-ul damboviteanul sunt promovate și acțiunile comune ale lui Ghibanu și ale lui Corneliu Ștefan.
- „Vicarul eparhial Ionuț Ghibanu și Corneliu Ștefan, președintele CJD, au efectuat o vizită, cu binecuvântarea ÎPS Nifon, la parohia Gura Vulcănii”
- „Vicarul eparhial Ionuț Ghibanu și președintele CJD se implică pentru restaurarea bisericii parohiei Gura Vulcănii”
- „LA TÂRGOVIȘTE A FOST COMEMORAT TUDOR VLADIMIRESCU”, imagini de deschidere cu discursurile celor doi.
Contactat de Libertatea, preotul Ionuț Adrian Ghibanu a menționat că nu are legătură cu politica editorială și nu poate explica de ce materialele plătite nu sunt marcate pe site.
Întrebat dacă plățile din partea autorităților locale au legătură cu prietenia dintre el și Daniel Stan sau Corneliu Ștefan, Ghibanu a negat, „Haideți să nu ducem discuția în această zonă, nu are nicio legătură”. El a menționat că site-ul are o audiență bună, iar contractele sunt justificate.
Nu sunt multe contracte. Există cu UAT-uri, cu Consiliul Județean și cu Compania de Apă.
Ionuț Adrian Ghibanu, unic acționar și administrator damboviteanul.com:
Au dat bani și la PFA-uri media
DB Pro Media Consulting este doar una dintre cele 20 de entități media care au primit bani, în luna august, de la Consiliul Județean Dâmbovița, arată documentele. Sigur, sunt sume mici, în general 700-1.000 de lei, constant pompate dinspre autoritățile locale.
Cele 20 de companii media care au primit bani de la CJ Dâmbovița în august reprezintă mai mult de un sfert din totalul firmelor de orice tip care s-au încadrat în tabelul furnizorilor.
Printre „companiile media” care primesc bani de la conducerea PSD a CJ Dâmbovița se regăsesc inclusiv Întreprinderi Individuale sau Persoane Fizice Autorizate care dețin site-uri.
Contactat de Libertatea, Corneliu Ștefan, șeful Consiliului Judeţean Dâmboviţa s-a mărginit să spună că ştie despre contractele dintre CJ şi publicaţiile locale din judeţ. „Dacă vreţi să discutăm despre acest subiect, vă aştept cu mare drag la Consiliul Judeţean Dâmboviţa ori de câte ori doriţi să stăm de vorbă”, a spus Corneliu Ştefan, după care ne-a închis telefonul.
Plățile Primăriei către presă, în extrase de cont
Aceeași situație se repetă și la Primăria Târgoviște. Aici, Libertatea a obținut mai multe documente, extrase de cont, în care apar plăți către companii media în luna septembrie 2022.
Nu lipsesc DB Pro Media Consulting, cu damboviteanul.ro, remunerată cu 1.098 de lei în 21 septembrie 2022, plus alte site-uri locale.
De exemplu, sume mai mari sunt virate către:
- Televiziunea MDI TV, care primește, conform extrasului de cont din 21 septembrie 2022, 5.300 de lei.
- Televiziunea Columna, care încasează 6.400 de lei prin același extras de cont;
- Site-ul Jurnal de Dâmbovița, prin Jurnal Media Top SRL, 2.250 de lei.
„Nu este alocată o sumă foarte mare. Cuantumul se stabileşte în funcţie de anumite criterii, printre care şi vechimea trustului, modul în care este reflectată activitatea administraţiei publice locale. Acestea sunt criteriile, nu sunt criterii de altă natură“, a explicat pentru ziar Daniel Stan, primarul oraşului Târgovişte.
„Ce-am făcut, am săvârşit ceva? Vreo infracţiune? Că nu înţeleg. Am omorât pe cineva?”, a continuat edilul.
Stan a explicat: „Deci, plătim comunicarea anumitor lucruri de interes pentru cetăţeni, nu plătim jurnalişti. Cum să comunicăm? Aceasta este modalitatea”.
„Nu cred că suntem singurii care facem lucrul ăsta. Plătim promovarea administraţiei publice şi pentru a informa cetăţenii cu privire la investiţii, cu privire la lucrurile care sunt de interes, comunicate de presă, zone care sunt închise, sensuri unice care se instituie”, a încheiat primarul Daniel Stan.
EXPLICAȚIE: Autoritățile centrale sau locale au, conform legii, la dispoziție bugete de publicitate. Ele își pot promova activitățile. Ceea ce nu pot face nici ele și nici televiziunile sau site-urile care acceptă așa ceva este să prezinte publicitatea drept știre. Soluția, folosită în toată lumea democratică, este marcarea publicității.
Altfel, publicul nu mai știe care este știre publicată din voința redacției și care este reclamă, indiferent de natura acesteia: politică, administrativă sau comercială.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro