Achiziția a fost făcută în numele miliardarului Li Shufu, fondatorul și principalul acționar al Geely, cel mai mare producător auto privat din China.
Acesta a afirmat că nu își va mări cota de acțiu la grupul Daimler, care dezvoltă mașini electrice și autonome pentru a contracara amenințările Tesla, Google și Uber. Li Shufu crede, însă, că doar 2-3 producători auto vor supraviețui noii revoluții tehnologice.
În eșență, Li vrea acces la tehnologiile Daimler.
Preluare aproape ostilă
Însă achiziția făcută nu a fost prea prietenoasă. Mai exact, Geely a cerut în luna noiembrie 2017 grupului Daimler să emită noi acțiuni astfel încât să cumpere partea pe care o dorea.
Dar grupul german a refuzat. Așa că fondatorul Geely a achiziționat titluri de pe bursă. La cotațiile de azi, cele 9 miliarde de dolari investite de Geely echivalează cu 9,69% din acțiunile grupului german.
Nu este clar cum a făcut investitorul chinez această achiziție masivă, în condițiile în care legislația îl obliga să anunțe când depășea anumite praguri.
Matthias Machnig, secretar de stat în ministerul Economiei, a declarat că miniștrii Comerțului din Uniunea Europeană se vor întâlni la Sofia pentru a discuta cum să își protejeze companiile strategice de investitori nedoriți.
Daimler este singurul grup german care nu este controlar de către o familie. Volkswagen este deținut de familiile Piech și Porsche, în vreme ce BMW este controlat de către Susanne Klatten, cea mai bogată femeie a Germaniei, și de către fratele acesteia, Stefan Quandt.
Puși pe cumpărături
Numele complet al companiei chineze este Zhejiang Geely Holding. Aceasta deține Volvo, dar are și o cotă majoritară de acțiuni la producătorul de mașini sportive Lotus. Tot din Marea Britanie, Geely deține Black Cab, celebra firmă londoneză de taxiuri. Concomitent, Geely a investit 3,3 miliarde de dolari în Volvo Trucks și mai are în ogradă un pachet de 49,9% din acțiunile producătorului malaezian Proton.
Daimler are deja o alianță cu grupul Renault-Nissan, care deține 3,1% din acțiunile Daimler. Concomitent, partenerul din China al Mercedes este grupul de stat BAIC Motor Corporation.
Midea a preluat Kuka
Nu este prima oară când companiile germane se trezesc cu investitori din China în propria ogradă. Nemții au fost foarte furioși la finele anului 2016, când producătorul de electrocasnice Midea a cumpărat producătorul de roboți industriali Kuka.
De atunci există și proiectul prin care companiile strategice să fie protejate de achiziții ostile.
Potrivit Topului Forbes, Li Shufu are o avere estimată la 17,4 miliarde de dolari.
Când peștele cel mic îl vrea pe cel mare
Geely a înregistrat în 2016 afaceri totale de 31,4 miliarde de dolari și un profit net de 1,26 miliarde, conform Fortune Global 500. Compania are 60.700 de angajați.
De partea cealaltă, Daimler este un colos: Mercedes tocmai ce a depășit în 2017 BMW și a devenit cel mai mare producător auto premium. Daimler este și unul dintre cei mai mari producători de camioane din lume.
Concernul german a avut încasări de 169,4 miliarde de dolari în 2016 și profituri totale de 9,4 miliarde de dolari, potrivit Fortune. Grupul are 282.000 de salariați.
Mercedes este acuzată că ar fi trișat în cazul emisiilor cu ajutorul unui soft și ar putea primi amenzi consistente din cauza motoarelor pe motorină. Gigantul a pus deoparte 17 miliarde de dolari pentru astfel de cazuri.