„A fost absolut emoționant”, spune Lesley Stevenson, specialistă în conservarea picturilor la Galeriile Naționale din Scoția, despre momentul în care o radiografie de rutină a unui tablou semnat de Van Gogh, „Cap de țărancă”, a dezvăluit acest autoportret pe spatele pânzei.
Autoportretul a stat ascuns timp de peste 100 de ani sub mai multe straturi de lipici și carton.
„Nu ne așteptam la mare lucru când l-am scanat”, spune Stevenson despre „micul și modestul tablou” care a fost donat în 1960 de un avocat din Edinburgh, Alexander Maitland. Pictura a fost supusă unei scanări cu raze X în cadrul unui exercițiu de catalogare și în pregătirea expoziției de vară a Academiei Regale Scoțiene despre impresionismul francez.
Cercetările făcute după „radiografiere” arată că tabloul face parte dintr-o serie de autoportrete experimentale – există cinci lucrări similare, expuse la Muzeul Van Gogh din Olanda – pictate pe spatele unor pânze în perioada în care artistul a locuit în Nuenen, sudul Olandei – decembrie 1883 – noiembrie 1885. Atunci, Van Gogh a întreprins o serie de studii despre țărani pentru a pregăti capodopera sa timpurie „Mâncătorii de cartofi”, pictată în 1885.
Frances Fowle, curatorul principal pentru artă franceză, a declarat că descoperirea – considerată a fi o premieră pentru orice instituție din Marea Britanie – a contribuit la înțelegerea unei perioade cruciale în dezvoltarea artistică a lui Van Gogh, când acesta a întâlnit pentru prima dată operele impresioniștilor francezi după ce s-a mutat, în 1886, la Paris, unde a fost sprijinit de fratele său Theo și a întâlnit artiști de avangardă precum Henri de Toulouse-Lautrec și Émile Bernard.
„Această perioadă, în care a început să realizeze autoportrete, a fost esențială în dezvoltarea stilului său matur, a început să experimenteze cu propria sa tușă, distinctivă. Van Gogh a fost un gânditor extrem de independent și și-a dezvoltat foarte repede noul său stil radical”, a spus Fowle.
Restauratorii vor începe procesul de separare a autoportretului, care se află într-o stare incertă sub straturi de adeziv și carton, de pictura „Cap de țărancă”, fără a deteriora tabloul original. „Este ca și cum ai păși în necunoscut”, a spus Stevenson. „Provocarea va fi îndepărtarea adezivului de straturile de vopsea în ulei”, a explicat specialista.
Portretul lui Van Gogh va putea fi admirat în cadrul unei expoziţii ce va fi deschisă între 30 iulie şi 13 noiembrie.
Într-un an obișnuit, Muzeul Van Gogh din Amsterdam primește până la 300 de cereri de verificare de la persoane care cred că au descoperit un Van Gogh pierdut, dar foarte puține dintre acestea sunt considerate legitime. În 2013, tabloul „Apus de soare la Montmajour”, pictat cu doi ani înainte de moartea artistului, în 1890, și uitat într-un pod norvegian, a fost expus la Amsterdam, în timp ce anul trecut a fost expusă o schiță în creion a unui muncitor epuizat, după ce a stat neatribuită în colecția privată a unei familii olandeze timp de mai bine de un secol.
Foto: EPA