UPDATE 15.55: Parașutistul, care a avut parte de-o moarte fulgerătoare, se numește Vlad Lupaș. Potrivit unor surse din cadrul anchetei, parașuta de rezervă s-a deschis inexplicabil chiar în avion, în timp ce tânărul se pregătea să facă saltul. Atunci, curenții puternici l-au tras în afara.
Cu parașuta ruptă, Vlad a căzut în gol de la peste 3.000 de metri altitudine, sub ochii colegilor care au asistat neputincioși la scenă, scrie ziarulclujean.ro
Parașuta nu s-ar fi deschis, iar impactul cu solul a fost unul violent. Asta rezultă din primele cercetări făcute de procurori la fața locului.
„Un paraşutist în vârstă de 27 de ani din Cluj-Napoca a murit, sâmbătă, în zona aerodromului Luncani, în urma unui salt cu paraşuta din avion. Poliţiştii efectuează cercetări în acest caz pentru stabilirea împrejurărilor în care a avut loc incidentul”, a spus purtătorul de cuvânt al IPJ Cluj, Daniel Graur.
Potrivit anchetatorilor, paraşutistul a sărit din avion și s-ar fi lovit cu capul de aripa din spate a aeronavei. În urma loviturii puternice, tânărul a leșinat și ar fi căzut de la o înălţime de 3.000 de metri, după ce nu i s-ar fi deschis paraşuta.
Parașutistul din Cluj, salt mortal
Un șofer, care se afla în zonă, l-a văzut pe tânăr căzut la pământ și a sunat la 112 ca să ceară ajutor. La fața locului, au sosit mai multe echipaje de ambulanță. Din păcate, medicii n-au reușit să-l readucă la viață pe tânărul parașutist.
Apropiații susțin că Vlad Lupaș avea la activ peste 300 de salturi cu parașuta, fiind considerat un parașutist cu experiență.
Specialiștii în aviație susțin că parașutistul trebuia să aibă un altimetru, dispozitiv care îl avertizează pe sportiv când trebuie să deschidă parașuta. Totodată, în dotare trebuia să existe un alt dispozitiv electronic care dă o a doua alertă, dacă primul avertisment a fost ignorat. Dacă parașutisul ignoră din diverse motive toate avertismentele, un alt aparat deschide automat parașuta de rezervă.
Anchetatorii fac acum verificări ca să afle dacă parașutistul avea în dotare aceste dispozitive și dacă acestea au funcționat. Din primele informații, nu se știe exact câte salturi cu parașuta avea la activ bărbatul care și-a pierdut viața.
Vlad, împreună cu fratele și alți prieteni, fondase o companie prin care promova alimentația sănătoasă ca stil de viață.
În România, din anul 2001, au avut loc mai multe accidente de acest fel:
3 august 2016 — un parașutist al Aeroclubului Brașov și-a pierdut viața după ce s-a prăbușit pe aerodromul din Ghimbav, în timpul unui salt de antrenament.
28 iulie 2016 — un parașutist militar de 47 de ani din Turda aflat la un concurs de parașutism a fost rănit în timpul unei lansări cu parașuta pe Aerodromul de la Boboc, județul Buzău. Militarul a suferit o fractură la piciorul drept.
18 octombrie 2015 — trei parașutiști și-au pierdut viața în urma unui accident care a avut loc pe Aerodromul Clinceni. Parașutele celor trei persoane implicate în accident s-au încurcat în aer, iar cei trei s-au prăbușit de la înălțime. Unul dintre cei trei parașutiști a murit pe loc, iar ceilalți doi au decedat și ei ulterior la spital.
4 august 2012 — un băiat de 12 ani care se afla în aria de protecție a fost accidentat de un parașutist în cădere la un miting aviatic organizat la Aeroportul „Ștefan cel Mare” din Suceava.
22 august 2010 — un parașutist a ajuns în stare gravă, în urma unui accident care a avut loc pe Aerodromul Clinceni.
9 iunie 2010 — plutonierul adjutant Petre Onofre și-a pierdut viața pe aerodromul Boboc din județul Buzău. Militarul participa la un curs al Școlii de aplicație pentru parașutiști din cadrul Statului Major al Forțelor Terestre.
2 iulie 2007 — sergentul major Dan Bulac, de la Brigada Specială de Intervenție „Vlad Țepeș”, a decedat în urma unui accident de parașutare, pe Aeroportul Clinceni, din apropierea Capitalei. Parașuta tip aripă, manevrată de parașutist, nu s-a deschis.
19 octombrie 2006 — un parașutist de la Brigada de Intervenții a Jandarmeriei Române „Vlad Țepeș” s-a accidentat în timpul executării unui salt demonstrativ la Școala de Aplicație „Mihai Viteazu”. Acesta s-a ales cu o contuzie la mâna stângă după ce, înainte de aterizare, s-a agățat de un copac.
30 iulie 2006 — o tânără din Oradea care participa la Concursul Interjudețean de Parașutism a murit în timpul unui salt cu parașuta. Aceasta a executat un salt de antrenament din avion de la 1.000 de metri, împreună cu alți doi concurenți. Martorii de la locul accidentului au povestit că tânăra a deschis și parașuta de rezervă, moment în care coardele s-au încâlcit, blocând deschiderea parașutei care ar fi putut s-o salveze.
9 aprilie 2005 — un militar a murit în apropiere de aerodromul Câmpia Turzii, în timpul executării unor exerciții de antrenament de parașutare organizate de Unitatea Militară 01049 Someșeni. Căpitanului Tiberiu Iancu, născut în 1972, din Alba-Iulia, nu i s-a deschis parașuta în timpul unui salt de la 2.000 de metri.
4 iulie 2004 — un tânăr parașutist, Marius M., din Buzău, angajat cu contract la o unitate militară din Bacău, a fost în timpul unui exercițiu obișnuit de antrenament la un pas de moarte.
11 septembrie 2002 — doi parașutiști militari angajați ai UM 1049 Someșeni, din Cluj-Napoca, aparținând Corpului 4 Armată Teritorial ”Mareșal Constantin Prezan”, au suferit două grave accidente în timpul unui exercițiu.
24 noiembrie 2001 — doi parașutiști militari s-au accidentat, în apropierea Aerodromului din Buzău, în urma aterizării violente cauzată de condițiile meteo nefavorabile. Cei doi, plutonierii-majori Gheorghe Coșman și Costel Gheorghe de la UM 01171, executau un exercițiu de instruire pentru zbor și parașutare.
sursă foto: ziarulclujean.ro
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro