UPDATE: Vloggerul Alexandru Bălan a fost reținut, marți seară, pentru 24 de ore în dosarul în care este cercetat pentru instigare la violență.
- De pildă, evoMag l-a prezentat pe “Colo” într-o campanie la laptopuri care suna astfel: “Am ales 6 bărbați curajoși din 3 țări și le-am pregătit 16 obstacole nebune”.
- Rugate de Libertatea să explice cum s-au promovat în anii 2017-2020 pe canalele “influencerului Colo”, exact când acesta incita explicit la violență și folosea limbajul urii, mari corporații, precum Nestlé, au tăcut.
- Altele, precum Red Bull, au spus că i-au dat doar un frigider și băutură.
- Unele firme, precum Apa Bucovina, au anunțat prin ziar că nu se vor mai asocia cu el, dar nici una dintre companii nu și-a cerut scuze față de public!
Vloggerul român Alexandru Bălan, cunoscut drept “Colo”, e anchetat de Poliția Capitalei după ce au ieșit la iveală câteva videoclipuri de-ale sale în care instiga la violență și hărțuire sexuală împotriva adolescentelor.
Canalul său de YouTube are peste 850.000 de urmăritori, iar o mare parte dintre aceștia sunt copii și adolescenți. “Colo” are 28 de ani.
“Aia merita violată. Adică la modul cu picioare în gură”, a spus vloggerul într-un live făcut în 2017.
“La povești cu Colo” – bagatelizarea agresiunilor sexuale
În același video a povestit că a făcut sex cu o minoră. “De la 22 de ani, nu am mai f***t tipe de 15 ani”. “Să moară familia dacă am violat-o. Poate de vreo 2-3 ori în c*r”, a mai spus Bălan.
Și alte live-uri de-ale sale sunt pline de descrieri grafice și agresive ale unor acte sexuale. Live-urile sunt făcute pentru abonații lui, denumiți #colosquad.
Unul dintre ele, “La povești cu Colo (#1) – Cum am dezvirginat-o fără să știu :))” a fost repostat de alt canal de YouTube în 2019. Varianta originală a fost ștearsă.
“Avea vreo 16 ani… Astea nu trebuie iertate”
În vara lui 2019, “Colo” a avut un alt live agresiv față de o participantă la festivalul Untold.
“Blondo, să-ți bag m**e ție și toată familiei tale”, a înjurat-o vloggerul pe o tânără care i-a spus acestuia că îi ocupase locul la festival. “Dacă stai aici, o să îți f*t la coate de o să rămâi paralizată. I-am f**** la coate. Am sărit cu picioarele pe ea”.
Scuza: “O glumă extraordinar de proastă”
După ce a izbucnit scandalul la sfârșitul lui mai, Bălan a postat un video în care și-a cerut scuze și a explicat că live-ul în care povestea cum ar viola minore a fost o “glumă extraordinar de proastă”.
Videoclipul prin care și-a cerut scuze a fost urmărit de peste 1,1 milioane de oameni. Acesta a avut reclame și, prin urmare, a fost monetizat, adică i-a generat bani lui Bălan.
În afară de veniturile făcute din reclamele de pe YouTube, vloggerii mai obțin bani sau produse din colaborarea cu diferite branduri.
Vloggerii devin parte a unor campanii de publicitate pentru care prestează mai mulți “influenceri” sau au propriile momente. Primesc bani sau produse pe care le “testează” online. Majoritatea acestor momente sunt reclamă ascunsă.
Ce branduri a promovat Alexandru Bălan pe canalele sale de social media în ultimii patru ani, aceiași ani în care el a propovăduit:
- Agresiunile sexuale împotriva femeilor.
- Violența.
- Un limbaj care incită la ură.
1. Pentru Nestlé LION: “Aveam poftă de niște cereale, frate”. Nestlé nu comentează
Un brand pe care “Colo” l-a promovat în videoclipurile sale de pe YouTube este Nestlé LION, cerealele produse de o multinațională elvețiană, una dintre cele mai cunoscute companii alimentare ale lumii, care vinde în România de la produse pentru gătit (Maggi) dulciuri (Kit Kat, Joe), cafea (Nespreso) la mâncare pentru animale (Purina).
a raportat Nestlé vânzări în 2019
În iulie anul trecut, vloggerul s-a filmat cu o pungă de cereale LION, brand care face parte din portofoliul Nestlé, și a postat un link la LION, denumit “campanie LION”.
“E foarte, foarte important ceea ce mănânci, frate”, a zis “Colo” în video.
“Uite, eu mi-am luat micul dejun, frate, cu niște cereale. Aveam poftă de niște cereale, frate. Dacă vreți vă recomand și vouă niște cereale de la Lion”.
Apoi spune: “Apropo de chestia asta cu cerealele Lion, frate, ei au făcut o chestie foarte, foarte mișto pentru voi, pentru toți gamerii. (…) Hai să vă explic care e treaba cu cei de la Lion cereale, frate. Împreună cu cei din Campionatul European League of Legends au făcut aici o chestie și o campanie super tare pentru voi. O să aveți primul link în descriere cu toate aceste detalii”.
“Cerealele Lion se ocupă de tot. Trebuie doar să dați click pe Intră în Joc”, adaugă “Colo”.
Valorile declarate de Nestlé sunt total opuse violenței, agresiunii și discriminării promovate pe canalul unde și-au promovat produsul.
Valorile noastre sunt înrădăcinate în respect. Repect pentru noi, pentru alții, pentru diversitate și pentru viitor.
Nestlé, Ethical Business Code:
Libertatea nu a primit nici un răspuns de la Nestlé Romania până la momentul publicării articolului.
2. Apa Bucovina: “Nu ne vom mai asocia cu vloggerul”
Alexandru Bălan a avut o colaborare și cu brandul de apă minerală Apa Bucovina, deținut de firma Maspex Romania S.R.L.
“Colaborarea noastră cu acest vlogger a fost una punctuală”, au declarat pentru Libertatea reprezentanții firmei.
“Colaborarea a constat strict într-o singură postare pe contul acestuia de Instagram în anul 2019, campanie din care au făcut parte mai mulți vloggeri”.
Reprezentanții firmei au spus că nu se vor mai asocia cu vloggerul, pentru că abordarea acestuia este “împotriva valorilor în care credem și pe care le promovăm”.
3. AFI COTROCENI nu comentează
Mall-ul bucureștean AFI Cotroceni a găzduit o întâlnire între vloggerul Alexandru “Colo” Bălan, iubita lui, Alexandra “Queen A” Anghel, și fanii acestora, pe 21 decembrie 2019.
AFI a pus la dispoziție spațiul, dar a și oferit fanilor lui “Colo” un card AFI Gift de 1.000 lei, “ca să-ți alegi cele mai cool haine”.
Pe Facebook, evenimentul apare “găzduit” de către AFI Cotroceni, casa de producție Cat Music, Alexandru “Colo” Bălan și Alexandra “Queen A” Anghel.
“Șefanilor, e timpul să vă arătăm ce am plănuit împreună cu @aficotroceni ♥”, a scris Bălan pe pagina lui de Facebook.
“Haideți și voi pe data de 21 decembrie la AFI Cotroceni, cel mai mare mall din România, să facem o atmosferă de neuitat”, și-a îndemnat “Colo” fanii.
Libertatea a încercat să ia legătura cu grupul AFI Europe, care deține și mall-ul AFI Cotroceni, pentru a cere mai multe detalii despre colaborare, dar nu a primit nici un răspuns până la momentul publicării articolului.
4. Footshop spune că “am decis să încheiem acest parteneriat imediat”
Una dintre cele mai de durată colaborări ale lui Alexandru Bălan a fost cu retailerul ceh de încălțăminte Footshop.
Sunt zeci de videoclipuri, începând din 2017, în care “Colo” promovează Footshop și include link-uri la acest brand.
Firma precizează că, prin programul său de afiliere, se obține un “comision de 15% din valoarea cumpărăturii”, comisionul ajungând în medie la 6 $-20 $.
Footshop Romania a anunțat într-o postare pe Facebook pe 1 iunie că va întrerupe colaborarea cu “Colo”.
“Nu tolerăm absolut nici o activitate care nu doar că nu respectă ceea ce încercăm să promovăm, ci este chiar împotriva valorilor noastre. Colaborarea cu Coloab nu s-a conformat 100% principiilor noastre, fapt pentru care am decis să încheiem acest parteneriat imediat”, au scris reprezentanții companiei.
5. “Red Bull îți dă aripi!”. Se apără spunând că i-au dat doar băutură și frigiderul
Alexandru Bălan a promovat și brandul Red Bull.
“Salutare, mai șefanilor. E vorba de o nouă colaborare cu Red Bull îți dă aripi!”, a spus “Colo” într-un video postat pe YouTube pe 27 aprilie 2017.
Filmulețul se numește “Am primit un frigider de la RedBull! :D”.
Bălan a mai postat un alt video despre Red Bull câteva luni mai târziu, pe Facebook.
“Nu am colaborat niciodată cu Alexandru Bălan. Selectăm cu foarte mare grijă creatorii de conținut cu care colaborăm”, a răspuns compania la solicitarea Libertatea.
“Video-ul din anul 2017 nu reprezintă obiectul unei colaborări, ci a fost un demers punctual făcut de către partenerii noștri – Nexus Gaming – ca parte dintr-un program care a susținut scena de gaming din România. Acest program nu a implicat remunerația financiară a streamerilor, ci doar oferirea unor doze de Red Bull și minifrigiderul pentru a le păstra la rece”, au adăugat reprezentanții Red Bull Romania.
6. PC Garage
Alexandru “Colo” Bălan a mai colaborat cu magazinul online PC Garage, care, din 2016, este deținut de eMAG.
Vloggerul a postat link-uri către PC Garage cu ocazia Black Friday, incluzând coduri de reducere pentru produsele achiziționate.
Tot de pe site-ul PC Garage, fanii vloggerului puteau achiziționa brățări personalizate cu brandurile PC Garage și “Colo”, cu mesajul “Respeeect”.
Libertatea nu a primit nici un răspuns de la PC Garage despre colaborare cu “Colo”, până la momentul publicării articolului.
7. evoMAG, eMAG & NVIDIA România: “Vloggerul este «matur și vaccinat»”
Vloggerul a participat la o competiție de influenceri desfășurată în Cehia anul trecut, organizată de NVIDIA, producător de plăci video și jocuri pe calculator, la care magazinul online evoMAG a fost partener.
“Mulțumim NVIDIA GeForce România și evomag pentru experiența de nedescris”, scria Alexandru Bălan.
“Am ales 6 bărbați curajoși din 3 țări și le-am pregătit 16 obstacole nebune. Când vine vorba de a cumpăra un nou laptop GEFORCE RTX, îl poți obține mult mai ușor. Trebuie doar să intri să vezi ofertele noastre”, anunța evoMAG într-un videoclip postat pe Youtube anul trecut.
Pe 2 iunie, EvoMAG a scris pe pagina sa de Facebook că “nu a colaborat niciodată cu Coloab, ba mai mult, nici un reprezentat evoMAG nu a purtat vreodată discuții cu acesta”.
“Singura asociere între evoMAG și Coloab s-a întâmplat acum mai bine de un an, însă s-a realizat printr-un partener care a organizat un eveniment la care a participat și evoMAG”, au spus reprezentanții firmei.
Înainte de publicarea acestui comunicat, mai multe persoane au trimis mesaje către evoMAG întrebându-i despre colaborarea cu Alexandru Bălan.
Vloggerul este “matur și vaccinat” și există “instituții ale statului care vă pot ajuta în demersul dumneavoastră”, a scris un angajat evoMAG într-un mesaj privat.
Discuția a fost postată ulterior pe Facebook de către un utilizator.
În 2018, “Colo” participase la o altă competiție NVIDIA desfășurată în Polonia, la care eMAG, cel mai mare retailer român, era partener.
Libertatea nu a reușit să ia legătura cu reprezentanții eMAG, respectiv reprezentanții NVIDIA România până la momentul publicării articolului.
8. My Protein
Un alt brand promovat intens de către vloggerul Alexandru Bălan chiar din 2016 este My Protein, distribuitor de produse de nutriție și suplimente alimentare, deținut de The Hut.com Limited, o companie înregistrată în Anglia și Țara Galilor.
“Colaborarea a fost stopată definitiv și noi condamnăm opiniile exprimate de Alexandru Bălan”, a spus pentru Libertatea Andrei Stinca, My Protein country manager în România.
“A fost făcută publică informația că stopăm colaborarea la noi pe Instagram Stories, am explicat că nu suntem de acord cu părerile lui Alexandru și le condamnăm”, a adăugat acesta.
Pe Instagram Stories postările durează 24 de ore. Ceea ce înseamnă că anunțul delimitării față de “Colo” a putut fi vizibil doar o zi.
9. Clinica House of Beauty
Alexandru Bălan a mai promovat și House of Beauty, clinică specializată în estetică facială și dentară, deținută de către medicul Jona Yousif.
Într-o discuție cu Libertatea, doctorul a explicat că nu a fost vorba de o promovare plătită. Alexandru Bălan i-a fost client și a vrut să facă, din proprie inițiativă, un video despre clinică.
“Nu are treaba cu violența, discriminarea ce am făcut. A vrut el să facă acel video”, a explicat Yousif.
“El în realitate e alt om decât în social media”, a mai spus medicul despre Alexandru Bălan.
“Odată mi-a explicat de ce face asta. Și o face pentru atracție vizuală. Dacă nu faci o prostie, nu îți merge bine în online. În realitate e cu totul altă persoană. Nu se reflecta pe YouTube nici 10%”.
10. TNT Brothers
Alexandru “Colo” Bălan a mai promovat asociația de parașutism TNT Brothers într-un video de anul trecut în care apare și logo-ul TNT Brothers.
Libertatea a cerut mai multe detalii despre colaborare cu “Colo”, dar nu a primit răspuns până la publicarea articolului.
11. Custom Wheels & Tuning
O altă colaborare a lui “Colo” a fost cu brandul “Custom Wheels & Tuning”, distribuitor de jante din aluminiu și jante auto.
Un reprezentant al firmei a confirmat, scurt, pentru Libertatea: “Am avut o colaborare, nu mai avem”.
12. Poker Stars
“Colo” a mai promovat pe pagina lui de Facebook platforma de jocuri de noroc Poker Stars.
“Sefanilor, așa cum v-am promis, am pentru voi 4 seturi PokerStars cu șapcă, căști, un pachet de cărți și set de chipuri! Cine vrea să fie unul dintre cei 4 norocoși trebuie să lase un comment cu #suntsefan la această postare (like & share), iar eu aleg 4 câștigători Duminica!”, își îndemna vloggerul fanii în noiembrie 2017.
Practic, acesta își încuraja fanii, mulți dintre ei copii și adolescenți, să își facă un cont pe site-ul de poker.
“Sefanilor! Ultimele 2 zile să vă înscrieți la freeroll și să câștigăm excursia la Praga! Intrați pe www.pokerstars.ro > vă faceți cont > căutați la turnee > Colo > și vă înscrieți cu parola: echipacolo”, scria “Colo”.
Site-ul de poker precizează că “aceasta este pagina oficială de Facebook a PokerStars România şi este destinată doar utilizatorilor peste 18 ani”.
Însă multe dintre comentariile primite de “Colo” la postările despre Poker Stars erau de la puști de școală generală.
“În România, Mikey Hash, «Colo» Bălan şi Alex Ghiduş joacă turnee de poker online cu fanii lor”, scria News.ro.
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro