Principalele declarații făcute de Selly:

  • Vin foarte mulți fani către mine, unii sunt cu părinții și îmi cer poze. Eu fac câte 10-15 poze cu oameni pe zi și este foarte enervant când, de obicei, mama copilului îmi cere să îmi dau masca jos.
  • Nu mă pui numai pe mine la risc, îi pui și pe ceilalți oameni. Vă puneți copilul la un risc imens.
  • Cred că e o minimă măsură de precauție și nu moare nimeni că poartă mască.
  • E o chestie de educație, de bun-simț să porți mască. Nu crezi în boală, e treaba ta.

Despre dezbaterea cu ministrul Educației

  • A fost alegerea dumneaei (să anuleze dezbaterea cu el – n.r.). Te temi de COVID, nu te vezi cu mine, dar te vezi cu reprezentanții din Consiliul Elevilor. Pretextul ca să nu se vadă cu mine nu a fost unul bun.
  • Probabil nu a venit pentru că s-a gândit că nu va fi bine pentru imaginea ei. Era clar, din momentul în care a acceptat dezbaterea, că va fi una publică. De ce a acceptat? De ce nu a refuzat din prima?
  • Au fost mii de emailuri trimise pe adresele oficiale ale Guvernului cu aceeași scrisoare. Nimeni nu a primit răspunsuri, ceea ce mi se pare trist.

Îmi doresc să avem o școală care să fie orientată spre viitor, nu spre trecut. Dacă te uiți la școala românească de acum și o compari cu cea din urmă cu 15 ani, e același lucru. Trebuie să existe niște materii care să te pregătească în mod real pentru viață.

Andrei Șelaru, vloggerul Selly:

  • Sunt angajatori care se plâng că nu au angajați cu pregătire. Când termini școala, nu știi să managerizezi bani, or cu banii vei lucra toată viața. Nu ar trebui să înveți cum funcționează ei, cum îi poți investi, cum funcționează sistemul bancar?
  • Ar fi înfricoșător să fie doar oameni care să mă aprobe.
  • Consider că am o responsabilitate față de generația mea.
  • Reacțiile din partea generației mele au fost copleșitoare după ce am scos clipul ”Am picat bacul”.
  • Părinții nu mai au ocazia de a petrece timp cu copilul, nu e deloc în regulă.
  • Pe profesori ar trebui să îi percepem ca pe modele, nu ca pe o autoritate.

Învățatul nu se poate face cu forța. Când tu, ca profesor, te impui prin frică, aia nu va dura. Sunt foarte mulți. Trebuie schimbat modul în care se formează acești profesori, trebuie să faci un masterat didactic ca să fii profesor.

Andrei Șelaru, vloggerul Selly:

  • Ar trebui să existe un sistem anonim de evaluare a profesorilor, că dacă patru-cinci clase spun că acel profesor e abuziv, țipă la copii, bagă spaima în ei, trebuie să plece.
  • Eu văd numai reacții pozitive. Mă oprește lumea pe stradă, părinți, profesori. E firesc, e sănătos să fie oameni care nu sunt de acord cu mine.
  • Nu e un demers pentru imagine. Eu aveam două milioane de urmăritori și înainte de a vorbi despre educație.
  • Nu există egalitate de șanse în școală.
  • Această idee, de a memora citate, comentariile, nu am suportat-o niciodată. Și atunci m-am conformat, am învățat comentariile și am dat bacul.
  • Cred că matematica îți dezvoltă gândirea abstractă.
  • Facem cele mai multe ore de matematică și totuși suntem cam slabi la matematică. La testele PISA, am avut cu 14 procente mai puțin.

Elevul de azi, din România, nu își mai pune niciun fel de speranță în școală. Are de acasă acces la informațiile multimedia, video, audio, în lumea virtuală e obișnuit să aibă alegeri, e liber. După aia, se duce la școală, unde este obligat să stea șapte ore în bancă și să scrie după dictare.Normal că e scârbit de treaba asta.

Andrei Șelaru, vloggerul Selly:

  • Ca să supraviețuiască în sistemul școlar, trebuie să umblăm și la mentalitatea părinților. Genul ăsta de concurență stupidă nu funcționează. Ar trebui să fie relaxați în privința școlii.
  • În școală, nu ar mai trebui să existe presiunea uriașă de acum. Dacă memorezi o informație, înseamnă că nu ai înțeles-o. Și dacă nu ai înțeles-o, de ce mai înveți?
  • Elevii să se folosească de internet dacă nu înțeleg ceva.
  • Poți fi fericit doar dacă faci ceea ce iubești. Aveți niște timp la dispoziție, căutați-vă pasiunile, faceți ceea ce vă place. Identificați-vă pasiunea asta și folosiți internetul ca să învățați totul.
  • Eu știam când eram mic că în zona aia de media o să activez. Uite unde am ajuns acum, prin simplul fapt că am fost fascinat și am învățat mai multe despre asta.
  • Mi-aș dori să nu ajungem niște zombie și să ne alegem doar prieteni care sunt de acord cu noi.
  • Trebuie să ai un pic de îndoială întotdeauna, eu ascult și alte păreri, încerc să aud oameni care să mă contrazică. Nu încerc să caut oameni care să fie de aceeași părere cu mine, că nu mă ajută cu nimic.
  • Oamenii sunt atât de convinși de ceva și Facebook le livrează ce cred ei. Ar fi bine să audă și păreri contrare.
  • Eu nu prea stau atât de mult pe Facebook, pentru că a devenit foarte toxic. Stau foarte mult pe Instagram.

Vlogging toxic:

  • În momentul acesta, toată lumea poate să posteze, să intre, să aibă o voce, fără ajutorul nimănui. Dar acest lucru vine la pachet cu riscuri, oameni care instigă la violență, care au conținut toxic.
  • Cred însă că fiecare om are dreptul la propria opinie.
  • Avem nevoie să înțelegem niște mecanisme, să înțelegem cum funcționează online-ul. Dar este greu când majoritatea profesorilor nu au tangențe cu asta. Este o diferență uriașă între generații.
  • Online-ul are mai multe avantaje. E cea mai tare invenție.
  • E bine să înveți să verifici o știre. Experimentul meu a demonstrat că oamenii trebuie să își verifice știrile.

Ce transmite guvernanților și ministrului Educației, Monica Anisie:

  • Rugămintea mea e să se apuce de treabă. Să îi asculte pe experți, nu pe mine. Dacă există voință, se poate face.
  • Dar nu știu câți politicieni ar avea curaj să dea 6% din PIB educației.
  • Ar fi bine să mai vadă și interesul țării. Dacă reformăm acum educația, în 30 de ani, vom avea o situație incredibilă. Nu vom mai avea probleme cu oameni care nu cred în existența unui virus.
  • Doamna Monica Anisie nu trebuie să vină la dezbaterea cu mine, trebuie să își respecte angajamentele pe care și le-a luat.
  • Trebuie să respecte Legea Educației și să asculte ce spun experții, să conștientizeze că avem o problemă. Hai să ne uităm la testele PISA.

Absolvent de liceu de trei luni, Selly a văzut cum se face școală și înainte de pandemie și la școala online impusă de restricțiile din cauza COVID. După 12 ani petrecuți în școala românească, spune că educația actuală nu te pregătește pentru viață, ci pentru examene și îți exersează toceala, nu înțelegerea.

Selly a propus Ministerul Educației patru schimbări urgente în școală: mai puține ore petrecute în bancă și mai puține teme pentru acasă, un nou mod de predare și trecerea de la obediență și scris după dictare la ore interactive, programa școlară actualizat cu materii care să îi pregătească pe elevi pentru viața de după liceu și realizarea platformei de e-learning, cu manuale disponibile pe internet oricărui elev din orice colț al țării și cu lecții făcute de cei mai buni profesori, pentru toate materiile.

Vorbim cu Andrei Șelaru despre cauza perpetuării analfabetismului funcțional din școala românească, rezultatele dezastruoase neschimbate la bacalaureat, neputința unor profesori de a-i ține pe elevi interesați de discuțiile de la ore, diferența dintre un profesor care predă pentru elevi și unul care vine la școală pentru salariu și sistemul care te obligă să faci meditații ca să iei examenele.

Urmărește-ne pe Google News