Unul dintre aceste subansamble importante a cărei funcționare nu este foarte cunoscută de către șoferi este volanta. Sau, corect spus, volantul. În cele ce urmează îți vom spune tot ceea ce trebuie să știi despre această piesă.

Ce este volantul auto?

Volanta/volantul este o componentă esențială, care se găsește atât la mașinile echipate cu transmisie manuală, cât și la cele cu transmisie automată. 

Este vorba despre un dispozitiv mecanic cuplat la discul de ambreiaj, care este amplasat în partea dinspre ambreiaj a arborelui cotit. Este o roată dințată pe margine cu o gaură în mijloc, care este realizată din fontă, din oțel sau din aluminiu, în funcție de tipul automobilului.

Volantul are un rol foarte important în conservarea energiei cinetice a unei mașini. El utilizează conservarea momentului unghiular pentru a stoca energie cinetică, pe care o gestionează și o transmite către cutia de viteze

Practic, este un acumulator de energie cinetică folosit pentru uniformizarea mișcării arborelui cotit la un motor convențional cu ardere internă.

Care este rolul volantului auto?

Rolul volantului este acela de a transmite cuplul motor către cutia de viteze. El învârte vibrochenul, datorită angrenajelor care sunt legate la coroana sa zimțată, astfel încât acționează pistoanele motorului pentru a ușura procesul de pornire.

Această configurație permite o pornire sigură pentru întreaga structură mecanică a motorului și favorizează un consum redus de energie. Drept urmare, la pornirea motorului, nu se va utiliza o cantitate prea mare de combustibil.

La mașinile cu cutie de viteze manuală, volantul oferă una dintre suprafețele de frecare pentru ambreiaj. Placa de presiune a ambreiajului este cuplată la volant, iar discul de ambreiaj se află poziționat între acestea două.

În cazul automobilelor cu transmisie automată, convertizorul de cuplu este cuplat la volant. În aceste condiții, dinamica fluidelor din interior determină schimbări ale rotațiilor pe minut în momentul în care se trece dintr-o treaptă de viteză în alta.

Un alt rol este acela de a îndeplini anumite obiective de funcționare ale propulsorului. Volantul masiv are nevoie de mai multă energie pentru a se putea învârti.

Odată ce începe să se rotească, oferă un impuls mai mare și, astfel, ajută motorul să funcționeze corect. În plus, ajută să schimbe mai ușor treptele de viteză atunci când nivelul de rotații pe minut este mai mare.

Câte tipuri de volant auto există?

Mașinile pot fi dotate cu volant simplu sau cu volant cu masă dublă. În cazul volantului simplu există un singur disc pentru stabilirea conexiunii dintre motor și transmisie. Pe acesta se află montat kitul de ambreiaj, care este alcătuit din placă, disc și rulment.

În clipa în care șoferul apasă pedala de ambreiaj, discul se ridică de pe volant astfel încât cutia de viteze nu va mai fi nevoită să preia sarcinile de rotație ale motorului. La eliberarea pedalei, cuplarea ambreiajului duce la unirea volantei cu discul, acestea rotindu-se împreună.

Volantul cu masă dublă folosește același principiu de funcționare, cu deosebirea că atenuează vibrațiile la ralanti, la plecarea de pe loc sau la viteze mici. În plus, menține un nivel constant al rotațiilor, care au o putere mare. Acest tip de volant a fost conceput pentru ca motorul să respecte normele de poluare care cer limitarea emisiilor de CO2.

Urmărește-ne pe Google News