- grupul german Volkswagen a recunoscut în septembrie 2015 că a vândut la nivel mondial peste 11 milioane de mașini diesel care trișau la emisiile de noxe
- dintre cele 11 milioane, 8,5 milioane au fost vândute în Europa și puțin peste 500.000 în SUA
- este vorba despre mașini Volkswagen, Skoda, Seat, Audi și Porsche, iar acestea emit chiar și de 40 de ori mai mult oxid de azot în atmosferă
- grupul Volkswagen și-a asumat repararea acestora pe cheltuiala sa
- la acel moment, Ministerul Mediului estima că în România au ajuns 105.000 de astfel de mașini cu motoare falsificate, dar acum Registrul Auto Român (RAR) spune că, de fapt, sunt fix 84.141 de autoturisme
- dintre cele 84.141 de autovehicule, doar 31.004 au fost remediate până la 1 octombrie 2018, adică doar 36,85% din total
- grupul Volkswagen a plătit amenzi, penalități și despăgubiri de peste 30 de miliarde de dolari în SUA și nimic în Europa
- Ministerul Mediului anunța în 2015 că România va da în judecată Volkswagen la nivel internațional, dar nimic nu s-a întâmplat
«Progres prin uitare»
Libertatea a solicitat oficial Ministerului Mediului și Registrului Auto Român (RAR) să divulge numărul total de mașini afectate în scandalul “Dieselgate” și cauza pentru care celelalte nu au fost reparate.
Astfel, dintre cele 84.141 de autovehicule cu probleme, au fost reparate doar 31.004 până la 1 octombrie 2018, adică doar 36,85% din total.
RAR dă vina pe faptul că legea nu obligă proprietarii să meargă cu mașinile în service, iar mulți au refuzat modificarea.
Potrivit unor surse Libertatea, reparațiile ar fi crescut consumul de motorină și ar fi afectat performanța motorului, astfel că deținătorii acestora nu au dorit o mașină mai lentă și mai slabă.
O altă cauză o constituie faptul că în România se vând multe mașini la mâna a doua, astfel că Volkswagen ar fi trebuit să caute noii proprietari.
RAR acuză voalat grupul german
De asemenea, RAR acuză voalat Volkswagen că a efectuat prea puține „acțiuni de service”.
„Cauzele sunt multiple, printre care amintim:
a. Legislația din România nu obligă deținătorii unor astfel de vehicule să efectueze acțiunea de rechemare;
b. Specificul pieței auto din România – număr mare de vehicule second-hand pe de o parte și număr redus de acțiuni de service în rețeaua producătorului, pe de altă parte;
c. Refuzul multor deținători de efectuare a rechemării”, se arată în răspunsul oficial primit de la RAR.
Grupul Volkswagen nu a răspuns până la scrierea acestui articol pentru a-și spune punctul de vedere.
România vs Volkswagen
Întrebând același lucru la Ministerul Mediului, instituție condusă de către Grațiela Gavrilescu, acesta a oferit același răspuns standard ca și RAR.
Gavrilescu era tot ministru al mediului în 2015, la momentul declanșării scandalului. Atunci, aceasta anunța intenția României de a da în judecată Volkswagen la nivel internațional.
Între timp, după incendiul de la Colectiv s-a schimbat guvernul, iar ministru al mediului este numită Cristiana Pașca Palmer în Guvernul Cioloș. În 2016, coaliția PSD-ALDE recâștigă majoritatea în Parlament și urmează guvernele Grindeanu, Tudose și Dăncilă.
În fotoliul de ministru al mediului se perindă și Daniel Constantin pentru câteva luni, iar în final ajunge iarăși Grațiela Gavrilescu.
Acum, aceasta dă vina pe predecesorii ei pentru faptul că nu s-au luat măsuri împotriva conglomeratului german.
„O astfel de decizie reprezintă apanajul exclusiv al conducerii instituției. Reamintim că această declarație a fost făcută în luna octombrie 2015, iar mandatul doamnei ministru Grațiela Gavrilescu a încetat în luna noiembrie 2015. Conducerea Ministerului Mediului care a urmat nu a considerat oportună acționarea în judecată a grupului auto menționat”, se arată într-un răspuns oficial al Ministerului Mediului trimis la solicitarea Libertatea.
Acesta nu ne spune însă de ce Grațiela Gavrilescu nu a reluat demersurile odată ce a revenit în funcția de ministru al mediului, respectiv 27 martie 2017.
Reparația va fi obligatorie
Concomitent, atât RAR, cât și Ministerul Mediului au de gând să facă obligatorie repararea mașinilor care prezintă neconformități sau sunt un pericol pentru siguranța cetățeanului.
Planurile vizează:
a. Informarea continuă a deţinătorilor asupra necesităţii efectuării rechemării;
b. Atenţionarea deținătorilor, cu ocazia efectuării ITP-ului pentru vehiculul respectiv, de necesitatea acţiunii de rechemare;
c. Analiza de a se introduce în legislaţie obligativitatea efectuării acţiunilor de rechemare pentru neconformităţi care pot diminua siguranța circulaţiei si protecţia mediului, potrivit celor două instituții.
Tot mai mulți constructori în scandal
Scandalul s-a tot mărit la nivel international, după ce Volkswagen a recunoscut că a vândut mașini care fraudau normele de emisii. Mai multe dosare penale au fost deschise de către procurorii germani pe numele unor directori ai gigantului Volkswagen.
Mai mult, a intrat în colimator un alt gigant german, Mercedes. Procurorii americani investighează Daimler, grup care deține Mercedes, același lucru întâmplându-se și în Germania.
De asemenea, Mercedes a rechemat în service 774.000 de mașini diesel în această vară.
Spre deosebire de Volkswagen, Mercedes nu recunoaște nici în ruptul capului că a trișat la noxe.
Concomitent, în această vară, Germania a demarat o investigație și asupra Opel. Constructorul german este deținut de grupul francez PSA Peugeot Citroen.
Mitsubishi, Suzuki, Nissan
Pe lângă constructorii germani, au apărut probleme și la grupurile japoneze Mitsubishi și Suzuki. Acestea au raportat greșit consumul, deci și emisiile.
Din cauza scandalului, acțiunile Mitsubishi au scăzut foarte mult pe bursă, iar un alt grup nipon, Nissan, a preluat o treime din acțiunile sale.
Nissan, la rândul său, a fost acuzat în Coreea de Sud că a folosit dispozitive care trișau la emisii pe modelul Qashqai, iar anul trecut a pierdut și un proces pe tema asta.
În această vară, Nissan a recunoscut oficial că a falsificat informațiile privind emisiile și economia de carburant.
Procurorii francezi investighează Renault
Chiar și “fratele” de alianță al Nissan, grupul francez Renault, a fost atras în scandal. Procurorii francezi au deschis o investigație asupra Renault în vara acestui an, în vreme ce agenția de mediu a SUA a acuzat oficial și grupul Fiat Chrysler.
Renault deține Dacia, cea mai mare companie din România și cel mai mare exportator al țării.
Renault analizează o posibilă fuziune cu Nissan.