Deşi până acum autorităţile nu au făcut un recensământ, scafandrii amatori sau ONG-urile de profil au descoperit în ultimii ani, în apele teritoriale româneşti, nu mai puţin de 22 de nave, dintre care două vechi de peste 2.000 de ani.
În adâncurile Mării Negre au sfârşit şi avioane prăbuşite în al Doilea Război Mondial, dar şi trei submarine, în total fiind descoperite până acum 27 de epave în adâncuri.
Numărul exact al acestora nu este cunoscut, pentru că autorităţile române nu au dispus niciodată de fondurile necesare pentru a explora adâncurile, însă situaţia se va schimba în anii următori.
Proiect de 1,4 milioane de euro
Printr-un proiect în valoare de 1,4 milioane de euro, România va lucra, în anii următori, la harta turistică a Litoralului, iar pe lângă cetăţi şi locuinţe, în programul “Submarine Archaeological Heritage of the Western Black Sea Shelf” sunt incluse şi epavele din adâncuri.
“Avem unele date preliminare, care provin de la pescari şi scufundători amatori, dar ideea e de a scana cu un sonar întreaga zonă. Proiectul ca atare se încheie anul viitor, în februarie. Trebuie făcută o evaluare, să vedem dacă găsim epave accesibile. Există ONGuri care pot prelua un astfel de sit şi să se ocupe de el, să îl ia în custodie şi să îl păstreze intact”, ne-a declarat dr. Constatin Chera, cercetător ştiinţific al Muzeului de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa.
Siturile din adâncuri vor fi apoi incluse într-un program, astfel încât pasionaţii de scufundări să le poată vizita.
Hoţii de fier vechi, la un pas să moară înecaţi
De la începutul acestui an, autorităţile au prins de două ori grupuri de bărbaţi care au fost la un pas de moarte încercând să fure fier vechi din apropierea epavei Evanghelia din Costineşti.
Pentru că deocamdată nu există un cadru legal pentru a proteja navele scufundate, hoţii de fier vechi nu pot fi pedepsiţi.
În mod normal, fie că vasele sunt în patrimoniul statului sau al unor persoane juridice, orice intervenţie asupra lor trebuie aprobată de Autoritatea Navală Română.