Deputatul USR Cătălin Drulă ne-a declarat că este o premieră după Revoluţie faptul că un obiectiv major de investiţii se aprobă prin lege.
„Nu este atât de atipică această metodă, în România. S-a folosit în perioada antebelică, interbelică, pentru nişte proiecte majore, care se foloseşte în alte ţări ale Europei. Este un pas atipic pentru ca suntem într-o situaţie disperată”, a afirmat parlamentarul USR.
Deputatul spune că „există o asemenea bătaie de joc la adresa Moldovei pe tema infrastructurii, încât e nevoie de măsuri excepționale”.
„PSD, Ministerul Transporturilor și CNAIR pur și simplu își bat de joc de A7 și A8, de ani de zile”, afirmă deputatul, care acuză Guvernul că a blocat de doi ani de zile finalizarea studiilor de feyabilitate, proiectele tehnice, deşi Moldova cere din ce în ce mai tare această autostradă.
Amendamentele propuse în comisie:
1. Conexiunea cu Republica Moldova: specificarea clară a punctului de plecare – autostrada începe la Prut.
2. Finanțarea predictibilă: obligația de a aloca banii necesari în legea bugetului de stat pe fiecare an.
3. Finanțarea din fonduri europene: fără PPP-uri fantasmagorice. Bani de la UE și pe actualul exercițiu și pe următorul.
4. Termen clar de începere: în 30 de zile de la adoptarea legii, Ministerul trebuie să facă licitațiile pentru studiile de fezabilitate și proiectul tehnic.
Două amendamente au fost repinse în comisie. Unul prevedea eliminarea birocrației de aprobare, astfel că, prin lege se aprobă direct cheltuielile pentru realizarea studiilor și a proiectării iar cel de-al doilea, gestionarea profesionistă a proiectului, cu oameni plătiți la nivelul pieței, iar ulterior, prin externalizarea către un consorțiu privat care a mai ținut în mână proiecte internaționale de infrastructură de mari dimensiuni.
L-am întrebat pe Cătălin Drulă când vede realizată această autostradă.
„Autostrada are mai multe sectoare. Partea care este în Moldova are un relief relativ mai uşor şi se face într-un timp de execuţie, să spunem, de trei ani. Pentru partea care traversează munţii, aceasta este foarte complexă şi în alte ţări durează şi cinci sau şase ani de execuţie. Este vorba de tuneluri, de viaducte, este o zonă foarte grea de 100 de km. Iar ultima parte, din Transilvania, este relativ mai uşoară. Pentru întregul proiect, dacă l-am avea şi în opt-zece ani de acum, ar fi extraordinar pentru România”, a spus Drulă.
Compania de Autostraăzi a decis pe 19 ianuarie să rezilieze contractul ce viza revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru cei 96 de km ai secțiunii Târgu Mureș- Ditrău, parte din autostradă până la Iași.
Reprezentanții Asociației Pro Infrastructura susțin că, prin decizia rezilierii contractului, CNAIR „condamnă regiunea Moldovei la subdezvoltare și izolare economică”. Totodată, organizația cere noului ministru al Transporturilor, Lucian Șova, să-i demită pe directorii de la CNAIR pentru „incompetență, rea-voință, manipulare și sfidarea cetățenilor’,