„Nu se mai fac maşini cum se făceau odată” poate fi adevărat, însă ambele sensuri: nici maşinile nu mai sunt văzute ca achiziţii pe viaţă, însă nici nu există riscul marjelor de eroare în fabricaţie cum se întâmpla odinioară. Însă există câteva măsuri mici de precauţie pe care le poţi lua pentru a preveni deteriorarea timpurie a maşinii tale.
Potrivit rtv.net, unul dintre cei mai dăunători factori care pot afecta integritatea maşinii este rugina. Dacă nu crezi, întreabă-i pe cei de la Lancia. Vechea Lancia. Cum poţi să previi maşina de rugină? În primul rând, spală-ţi maşina des, chiar dacă nu pare să aibă nevoie. O dată la două săptămâni ar fi ideal. În perioadele cu ploi şi ninsori, sporeşte frecvenţa la o dată pe săptămână. Iar atunci când o speli, să ai grijă să cureţi pasajele roţilor, căci acea zonă este una dintre cele mai predispuse la coroziune. Apoi ceruieşte-o. Exact cum nu doar oamenii bogaţi pot mânca sănătos, aşa nici doar maşinile de lux pot fi ceruite. Un tratament cu ceară o dată la patru luni poate face minuni.
Iar în cazul în care apar pete de rugină, nu le lăsa să se întindă. Inspectează minuţios caroseria, din când în când, pentru a preveni punctele de rugină care apar prin ciobirea vopselei. Prea mulţi îşi lasă maşina să prindă puncticele de rugină, de multe ori mascate de găinaţ necurăţat la timp, şi apoi se plâng că „nu ţine tabla”. Tabla ţine dacă ai grijă de ea. E atât de simplu.
Asigură-i nivelul necesar de fluide şi fă-i reviziile la timp
Şi maşinile, ca şi oamenii, au nevoie de fluide pentru a funcţiona bine. Citeşte cartea de instrucţiuni a maşinii şi reţine ce uleiuri îi plac ei mai mult şi mai mult. Apoi ai grijă să nu ducă lipsă de ele. Mai toate elementele mobile ale maşinii au nevoie de ulei pentru a interacţiona fără efort. Uleiul trebuie schimbat cu regularitate, cel târziu atunci când îţi cere maşina o vizită la service, pentru revizie. Nu te zgârci la bani, cum fac mulţi, vei plăti mult mai mult pe reparaţii dacă nu-ţi faci reviziile la timp. De asemenea, ajut-o să respire sănătos. Schimbă-i regulat filtrele! Iar iarna, ai grijă să nu îngheţe, aşa că ai grijă să fie antigel.
Nu o conduce ca şi cum ai furat-o!
OK, recunoaştem, există maşini făcute să fie conduse ca şi cum ar fi furate. Însă există o diferenţă între situaţie controlată şi abuz. Gropile nu sunt un element pe care tu poţi să-l controlezi, însă maşina trecând prin ele este. Şi protestează în privinţa gropilor, în speranţa că o să ne audă cineva. Însă, până la o rezolvare a situaţiei (pont: nu există), ai grijă ca maşina ta să fie cât mai ferită de abuzul pe care îl poate reprezenta uneori rularea pe asfalt românesc. Dacă vrei să-ţi protejezi vopseaua de pe capotă, încearcă să menţii o distanţă sigură faţă de cel din faţa ta, ca să nu te trezeşti atacat de pietricele sărite din roţile lui. Pare un sfat simplu şi aproape evident, însă majoritatea şoferilor îl ignoră. Apoi se plâng că le cedează una, alta şi că maşina s-a uzat înainte de vreme. Maşina nu se uzează singură, tu eşti cel care e direct responsabil de gradul ei de uzură!
Nu lăsa problemele să se adune
Conform truismului american, shit happens, aşa că la un moment dat vei descoperi nereguli la maşina ta. Fie că e vorba de sus-menţionatele puncte de rugină, fie că vorbim de o bieletă, fie de cureaua de transmisie – la un moment dat îţi va da de înţeles că e slăbită. Ideal ar fi să te ocupi de problemă cât de repede. Multitudinea de piese care interacţionează sub caroseria unei maşini creează o interdependenţă pe care nu trebuie să o ignori. Ca şi în cazul unei relaţii, dacă ignori primele simptome, în momentul în care ea îţi va spune ulterior că ceva nu este în regulă, de obicei nu este vorba doar de un singur lucru. Şi, la fel, ca în cazul unei relaţii, din punctul acesta rezolvarea vine prin multă muncă. Dacă ai un troncănit sub maşină, nu îl ignora. Dacă ştii că-ţi bate planetara, nu amâna reparaţia. Toate reparaţiile amânate duc la probleme şi mai grave la alte piese, iar asta înseamnă o reducere a duratei de viaţă a maşinii. Sau bani aruncaţi.
Nu ignora interiorul
Doar pentru că „habitaclu” te duce cu gândul la ceva ferit şi confortabil, asta nu înseamnă că nimic din ce se întâmplă aici nu are nicio legătură cu restul. Probabil că singura problemă în care interiorul şi exteriorul o au în comun este cea a ruginii – dacă laşi apă să băltească pe podea, s-ar putea să ai surprize neplăcute. Ridică din când în când covoraşele din faţă şi examinează podeaua – e umedă? Ai fi surprins să ştii câte maşini au această problemă. Poate că întreţinerea interiorului nu o să dubleze viaţa maşinii, însă cu siguranţă va contribui la nivelul de confort. Şi, în cele din urmă, la valoarea de revânzare, dacă vei hotărî să te desparţi amiabil de maşina ta.
Deci nu fuma în interior, curăţă imediat petele de pe tapiţerie, nu lăsa mizeria să se adune şi nu folosi deodorizante de interior de tip lichid – îţi pod distruge bordul dacă se varsă peste el.
Atenţie şi la expunerea generală a maşinii la soare – nu, nu e nimic ruşinos să foloseşti un parasolar dacă locul tău de parcare e în plin soare. Atât timp cât e unul simplu… În fine, aspiră des tapiţeria, iar măcar o dată la doi ani fă-i un detailing complet la interior. Vei simţi că eşti din nou la volanul unei maşini noi, fără să te coste prea mult.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro