În condițiile în care regimul fiscal aplicabil persoanelor fizice autorizate (PFA) a fost serios înăsprit, odată cu intrarea în vigoare a noului Cod fiscal (de exemplu, din 2016, PFA datorează obligatoriu şi contribuţia de asigurări sociale-CAS, pe lângă contribuția la asigurarările sociale pentru sănătate- CASS şi impozitul pe venit, de 16%.), numeroase persoane care activau sub această formă juridică au decis să renunțe, orientându-se spre alte forme de activitate. Dar, pentru închiderea PFA trebuie parcursă o anumită procedură, la prima vedere simplă, dar care, unora le dă bătăi de cap.
Pașii de urmat și documentele necesare
Dacă ai decis să-ți închizi PFA-ul, urmează pașii indicați de Avocatnet.ro. Primul pas pe care trebuie să îl faci este să te deplasezi la Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul în raza căruia ai declarat sediul profesional, în termen de 15 zile de la încetarea activităţii. Insă, nu înainte de a încheia conturile cu Fiscul. „Pentru a nu întâmpina probleme în procesul de radiere, este util ca PFA să se asigure înainte de a iniția procedura de radiere din Registrul Comerțului că nu are debite restante la administrația financiară”- precizează avocatnet.ro. Documentele necesare sunt: cererea de înregistrare (formular tip); documentele justificative care atestă motivul radierii, dacă este cazul; originalele documentelor emise de Registrul Comerțului la înregistrarea PFA (certificatul de înregistrare şi certificatul constatator de autorizare a activităţii); dovezile pentru plata taxelor/ tarifelor legale, care se achită la casiera oficiului competent şi care însumează 72 de lei (45 de lei, taxa de registru şi 27 lei, procent aplicat taxei de registru).
Soluționarea dosarului, în 5 zile
Soluționarea dosarului este de competența directorului oficiului registrului comerțului de pe lângă tribunal, cel care poate dispune, în funcţie de particularităţile fiecărui caz, administrarea și a altor acte doveditoare decât cele enumerate. Dacă dosarul este complet şi cuprinde toate documentele solicitate, instituţia va elibera documentele privind radierea entităţii în aproximativ cinci zile. Important: În cazul în care desfăşori activităţi din profesii libere, reglementate în baza legilor speciale, trebuie să obţii de la corpul/ ordinul profesional din care faci parte documente justificative privind încetarea activităţii.
Obligaţiile față de Fisc, după radiere
Odată obţinute documentele de la ONRC, ai de îndeplinit câteva obligaţii şi în relaţia cu ANAF. Concret, în termen de 30 de zile de la încetarea activităţii, trebuie să te prezinți la organul fiscal competent (cel în raza căruia îşi are sediul profesional) cu certificatul de înregistrare fiscală/ certificatului de înregistrare ca plătitor de TVA, în original, în vederea anulării. În plus, trebuie să depui la organul fiscal de domiciliu, în termen de 15 zile de la data producerii evenimentului, și formularul 220 – Declarație privind venitul estimat/Norma de venit, alături de documente justificative, cu bifarea căsuței Recalculare Plăți Anticipate. Nu în ultimul rând, avocatnet.ro precizează că, pentru declararea veniturilor obţinute în cursul anului în care se solicită radierea, titularul PFA care realizează venituri din activităţi independente are obligaţia depunerii formularului 200- „Declaraţie privind veniturile realizate din România”. Potrivit sursei citate, termenul-limită pentru depunerea acestui document este ziua de 25 mai a anului următor celui în care au fost obținute veniturile.