”Peste tot în lume, trenurile de mare viteză sunt o normalitate. Am venit recent din Malaezia, unde am rămas uimit de nivelul de dezvoltare al căilor ferate. Trenuri urbane, trenuri de mare viteză, metrouri… Nu mai vorbesc despre Occidentul european. În acest context, proiectul liniei de mare viteză între România și Ungaria nu poate fi decât de bun augur. Dar, cu o floare nu se face primăvară”, ne-a spus Ioan Sebeșan, profesor de meterial rulant la Universitatea Politehnica din București.

Liniile de cale ferată funcționale au o lungime cu 10% mai mică decât în 1990

Lungimea căilor ferate din România este de 10.789 de kilometri, cu 10% mai mică decât în 1990. Asta pentru că multe linii au fost scoase din funcţiune din cauza lipsei de bani pentru întreţinerea lor. Mai mult, Masterplanul de Transport pentru căile ferate, pentru perioada 2016-2020, prevede scoaterea din trafic a 50% din totalul liniilor ferate funcționale în acest moment.

Motivul, cităm din document: ”Sectorul feroviar din România este într-o criză generalizată. Sistemele de reglementare, organizare și management care sunt în prezent nu reușesc să asigure eficiența, competitivitatea și responsabilitatea de care este nevoie. Managementul companiilor publice este ineficient”.

Căile Ferate Române sunt subiectul mai multor zeci de dosare penale pentru corupţie. Cu toate acestea, lucrurile au mers din prost în mai prost la CFR.

Care este situația de fapt pe căile ferate, acum?

Mărfarul care a derait pe 1 februarie mergea cu 30 km/oră

Terenul de marfă care a deraiat săptămâna trecută pe linia Craiova – Timișoara circula cu viteza de 30 de kilometri pe oră din cauza restricțiilor de viteză. Aceste restricții au fost impuse din cauza stării proaste a liniilor ferate. Ele au devenit, iată, foarte periculoase. Dacă pentru construirea de căi ferate noi se pot accesa fonduri europene, pentru întreținerea lor nu se pot primi bani de la Bruxelles. Guvernul trebuie să facă din căile ferate o prioritate națională. Fără transport feroviar, nu ne putem dezvolta. Iar căile ferate nu au doar o importanță economică, ci și militară”, ne-a mai spus Ioan Sebeșan.


Citește și:

Prima inflație din istoria omenirii a fost acum 2.000 de ani. Aurul luat de Traian din Dacia a scăzut puterea de cumpărare în imperiu!

Urmărește-ne pe Google News