- Dacă vreţi să scăpaţi de o maşină veche înmatriculată deja în România, vindeţi-o repede! Nici un cumpărător nu va fi fericit să achite suplimentar o taxă şi vă va cere să reduceţi preţul autovehiculului.
- Dacă vreţi să vă cumpăraţi o maşină second hand din afara ţării, mai aşteptaţi puţin. Cuantumul taxei se va reduce cu 20-25% în scurt timp şi va fi acelaşi atât pentru maşinile cumpărate din România, cât şi pentru cele importate.
- Dacă vreţi să vă luaţi o maşină din România, cumpăraţi- orepede, până nu se introduce taxa şi pentru autovehiculele înscrise în circulaţie înainte de 1 ianuarie 2007.
Parcul auto naţional
Parcul auto naţional a fost anul trecut de 5,41 de milioane de unităţi. Aproape 80% din vehiculele din parc sunt automobile, 43% fiind mai vechi de zece ani, adică 2,32 de milioane de unităţi. Dintre acestea, 1,1 milioane sunt Dacii vechi şi foarte vechi, numărul lor scăzând considerabil în ultimii ani.
Ce au vrut să facă alte guverne?
Guvernul Tăriceanu a dorit să introducă o taxă în funcţie de nivelul de poluare. Dar acest lucru i-ar fi afectat serios pe proprietarii de Dacii vechi, care în 2008 erau în număr de circa două milioane.
Proiectul de lege s-a lovit astfel de o problemă politică, posesorii de autovehicule autohtone vechi, printre care mulţi pensionari, fiind o masă de vot importantă pentru orice partid. Ministrul Borbely a revenit, în urmă cu două zile, la această idee şi a spus că se intenţionează ca de la mijlocul anului viitor sau cel târziu de la 1 ianuarie 2013 să se introducă o carte verde care să certifice anual, prin verificări la RAR, nivelul de noxe.
Cum se procedează acum?
Actuala taxă de primă înmatriculare se aplică atât maşinilor noi, cât şi celor second hand importate. Practic, doar pentru autovehiculele înscrise în circulaţie în România nu se plăteşte taxa la vânzarea lor. Acum, guvernul vrea să impună această dare şi la prima vânzare a maşinilor înmatriculate în România înainte de 1 ianuarie 2007.
De ce nu e corectă taxa?
Toţi miniştrii mediului din ultimii ani s-au ascuns sub umbrela ecologiei, spunând că legea respectă principiul “poluatorul plăteşte”. În realitate, nu este adevărat. Taxa nu se achită conform nivelului de poluare. O Dacie veche de 20 de ani non Euro poluează mult mai mult decât orice maşină Euro 2 de producţie vestică.