Contestația împotriva ajutorului TAROM a fost depusă în ianuarie, iar cea împotriva Blue Air a venit în aprilie.
Wizz Air este o companie privată din Ungaria.
TAROM este deținută de către statul român. În februarie 2020, România a notificat Comisia Europeană în privința acordării unui împrumut de salvare de 36,7 milioane de euro către TAROM.
În octombrie 2020, Comisia a aprobat acordarea unui ajutor de 13,9 milioane de euro pentru pierderile provocate de restricții.
În luna noiembrie, autoritățile anunțau că vor cere un ajutor de 170 de milioane de euro pentru TAROM.
Compania are mari probleme financiare, fiind pe pierderi de 13 ani.
Tot în octombrie, Executivul european a aprobat acordarea unui credit de 62 de milioane de euro pentru Blue Air, garantat de stat.
Blue Air este o companie românească, deținută în acest moment de foști angajați ai societății din perioada când aceasta era controlată de către omul de afaceri Nelu Iordache.
În ultimii ani presa a scris despre o posibilă fuziune dintre TAROM și Blue Air, dar compania de stat a dezmințit în 2019 aceste informații.
Cum stau cele două companii aviatice
În 2019, TAROM raporta afaceri de 1,35 miliarde de lei și o pierdere de 169 milione de lei, conform datelor de pe site-ul Ministerului Finanțelor. În acest moment, compania se află în plin proces de restructurare.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_8434853bc6521612993959c14f712fc4.webp)
Blue Air a raportat, tot pe 2019, afaceri de 2,18 miliarde de lei și un profit net de 72,2 milioane de lei.
Ryanair vs restul
Potrivit sursei citate, compania irlandeză Ryanair – cel mai mare operator low-cost din Europa – a depus în instanță solicitări pentru anularea ajutoarelor primite de 19 companii aeriene europene.
În data de 19 mai aceasta a înregistrat primele victorii, Tribunalul din Luxemburg anulând ajutoarele pentru TAP (Portugalia) și KLM (Olanda). TAP primise un ajutor de 1,2 miliarde de euro, iar KLM a primit 3,4 miliarde de euro, potrivit Reuters.
Cine a beneficiat de cele mai mari ajutoare din Europa
KLM este o subsidiară a grupului Air France – KLM. Acesta este cel mai mare beneficiar de ajutoare de stat în vremea pandemiei, cu un total de 14,4 miliarde de euro.
Următorul în topul subvențiilor este grupul german Lufthansa, unde statul a injectat 11 miliarde de euro, iar pe locul al treilea se află Alitalia, cu 3,5 miliarde de euro, potrivit Aerotime.aero.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_9c23ad4c52f8793e305c577f100bb7c3.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_2394750972d65fcdb08151eed7d5964e.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_d14a138df761ff7b57dd3718a56ad73d.png)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_7d1648705fdd5b8d71e95f4e70e4f26c.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_cd4fb65845db52b5c25632d832701b44.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_94b27e8b9c28c89c9547601e558e9df5.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_e5ca77c654ab2eacf3552dfc3903dd51.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_26144982ade88c8b10be5fe5c6cf17d4.jpg)