Un boicot al platformei X, fosta Twitter, s-a intensificat în ultimele 24 de ore, pe fondul acuzațiilor de antisemitism aduse de utilizatorii obișnuiți, de experți media și de oficiali rețelei sociale și lui Elon Musk însuși.

Companii precum Apple, Disney, Comcast și Warner Brothers Discovery au oprit publicitatea pe X, potrivit presei americane, după ce IBM făcuse deja același lucru. Comisia Europeană, rețeaua de televiziune Paramount și studioul de film Lionsgate au retras, de asemenea, banii pentru publicitate pe X, scrie BBC.

Fuga companiilor s-a precipitat după ce proprietarul platformei, omul de afaceri Elon Musk, a fost acuzat că a amplificat discursul antisemit prin postările sale.

Musk, care a cumpărat Twitter anul trecut și l-a redenumit X, a fost criticat în mod constant în ultima vreme pentru că a permis și chiar a alimentat sentimentele antisemite pe site.

Dar scandalul a luat amploare miercuri, când miliardarul s-a declarat de acord cu o postare care îi acuza pe evrei „că promovează ura împotriva albilor” și că sprijină imigrația „hoardelor de minorități”, scrie New York Times. „Ați spus adevărul real”, a spus Musk.

Postarea aprobată atât de ferm de Musk, scrie BBC, pare a fi o susținere a unei teorii a conspirației rasiste și antisemite care susține că evreii complotează sistematic pentru a încuraja imigrația persoanelor „non-albe” în țările occidentale pentru a „elimina” rasa albă.

Această teorie a motivat un ucigaș în masă care a intrat în sinagoga Tree of Life din Pittsburgh, în 2018, și a ucis 11 credincioși, a amintit Casa Albă, care l-a criticat dur pe Musk, susținând că acesta se face vinovat de „o promovare abjectă a urii antisemite şi rasiste”.

Elon Musk, în război cu o organizație de monitorizare a presei

Nu a fost doar asta însă. Boicotul a luat amploare și în urma unei investigații derulate de Media Matters, o organizație liberală de monitorizare a presei, care a semnalat reclame ce apăreau alături de postări pronaziste pe X.

Potrivit Media Matters, reclamele apăreau alături de postări care includeau citate din Hitler, laude ale naziștilor și negarea Holocaustului.

A fost prea mult pentru mai multe companii. IBM a fost prima care și-a retras publicitatea de pe site, afirmând că juxtapunerea reclamelor sale cu conținut nazist este „complet inacceptabilă”.

X s-a apărat în fața acuzațiilor. Un purtător de cuvânt al companiei a declarat joi pentru BBC că X nu plasează intenționat reclamele „lângă acest tip de conținut” și că platforma este de fapt dedicată combaterii antisemitismului.

Musk a negat și el că este antisemit și a declarat ulterior că comentariile sale nu se refereau la toți evreii, ci la grupuri precum Anti-Defamation League (ADL) și alte „comunități evreiești” nespecificate.

În același timp, el a susținut că Media Matters ”este o organizație malefică” și a anunțat că o va ataca în instanță. Media Matters, care este apropiată de cauzele democraților, este cunoscută pentru criticile dure la adresa jurnaliștilor și instituțiilor media conservatoare.

„În secunda în care instanța se va deschide luni, X Corp va intenta un proces termonuclear împotriva Media Matters și a tuturor celor care au conspirat la acest atac fraudulos asupra companiei noastre”, a scris Musk într-o postare pe X, fără a numi alți acuzați.

Linda Yaccarino, directoarea executivă a X, a subliniat și ea, vineri seară, că platforma a fost „extrem de clară în ceea ce privește eforturile de combatere a antisemitismului și a discriminării”.

X a susținut în mod constant că are controale mai eficiente de siguranță decât alte rețele sociale și că discursul urii și extremismul au scăzut pe platformă în ultima vreme. Mai multe organizații civile au spus însă că nu sunt de acord cu această evaluare.

Nu au existat doar critici

În urma valului de critici, vineri seară, ADL – unul dintre cei mai vehemenți critici ai modului în care X moderează conținutul incendiar de pe platformă – a oferit o laudă rară pentru măsurile luate de Musk pentru a combate ura.

Musk anunțase că oricine mai folosește expresii precum „de la râu la mare” în contextul războiului din Orientul Mijlociu – o expresie despre care ADL spune că este un apel codificat la distrugerea Israelului – ar putea fi suspendat de pe platformă.

Directorul executiv al ADL, Jonathan Greenblatt, a răspuns că aceasta a fost „o mișcare importantă și binevenită”.

Nu este clar cât de mult din veniturile platformei provin în prezent din reclame, deoarece X este acum o companie privată și nu mai publică rapoarte trimestriale. Însă, înainte ca Musk să preia firma, publicitatea reprezenta aproximativ 90% din veniturile Twitter.

Nu este pentru prima dată când mai multe companii își retrag publicitatea de pe X, îngrijorate de discursul extremist de pe platformă. În aprilie, după un alt val de boicot, Musk a declarat că aproape toți agenții de publicitate au revenit, fără a preciza dacă aceștia cheltuiau la aceleași niveluri.

Ulterior, el a admis că veniturile din publicitate au scăzut cu 50%.

 
 

Urmărește-ne pe Google News