Serviciul de monitorizare al BBC a urmărit variantele în zece limbi ale YouTube – engleză, portugheză, rusă, arabă, persană, hindi, germană, ucraineană, franceză și italiană – și a identificat peste 80 astfel de clipuri dintre care 47 erau însoțite de reclame, unele dintre fiind la companii precum Samsung, Heinz, Grammarly sau Clinique.
Printre produsele prezentate ca având capacitatea de a preveni sau chiar de a vindeca oamenii de cancer se află sucurile naturale, turmericul, apa minerală și chiar laptele de măgăriță. Cel cu laptele de măgăriță are peste 446.000 de vizualizări.
Cei de la BBC au observat că aceste clipuri erau mai puțin prezente pe varianta în engleză a YouTube.
În luna ianuarie, YouTube anunța că va combate ”conținutul care poate dezinforma utilizatorii în moduri care-i pot afecta negativ”. Măsura era prezentată ca ”o schimbare graduală” care se va aplica inițial doar clipurilor video din Statele Unite.
După ce au fost informate de către BBC, o parte dintre companiile ale căror reclame apăreau asociate acestor clipuri au luat măsuri de blocare a apariției reclamelor în acest context. Este vorba de Kraft Heinz și Grammarly. De altfel, și YouTube a decis să retragă reclamele asociate unui număr de 70 de clipuri.
”Dezinformarea este o provocare dificilă și trebuie să facem un număr de pași pentru a o rezolva inclusiv prin prezentarea de conținut al unor autorități în chestiuni medicale, să arătăm informații cu surse credibil și să înlăturăm filmulețele care promovează lucruri dăunătoare sănătății”, a spus un purtător de cuvânt al YouTube.
Nu este primul caz în care compania a fost implicată în promovarea unor clipuri înșelătoare în domeniul sănătății. Recent, Business Insider scria despre o serie de filmulețe care promovau ”un leac” pentru autism intitulat Soluția Minerală Miracol, care conține înălbitor industrial.