Pe 8 martie 2014, avionul companiei Malaysia Airlines a dispărut deasupra Oceanului Indian, după ce și-a schimbat traiectoria de zbor către Beijing. Avionul decolase din Kuala Lumpur, însă după aproximativ o oră piloții au pierdut contactul cu solul. Nu a fost trimis niciun mesaj de alertă, nicio avertizare – nimic.
La trei ani de la această tragedie, soldată cu 239 de morți, nu sunt multe date noi care să elucideze unul dintre cele mai mari mistere din istoria aviației civile. Malaezia, Australia și China au efectuat cele mai scupe operațiuni din istorie, pentru a găsi epava zborului MH370, însă fără niciun rezultat. Cei doi ani și jumătate de căutări au fost în van. De la tragedia de proporții și până în prezent au fost găsite doar câteva bucăți de fuzelaj plutind în derivă în Oceanul Indian. Mai precis, resturi din aripă au apărut anul trecut pe coasta insulei Reunion, dar și în apropiere de Madagascar.
”Deşi am utilizat cea mai bună tehnologie disponibilă în aceste eforturi… căutările noastre nu au reuşit să localizeze aeronava”, au declarat într-o declarație comună țările implicate în operațiunile de căutare, care au fost suspendate la începutul acestui an, în ciuda insistențelor rudelor celor aflați la bord.
De astfel, rudele îndurerate au anunțat recent că intenționează să creeze un fond privat pentru a finanța continuarea căutărilor. Încercările lor par să fie sortite eșecului, luând în considerare mobilizarea de amploare de după dispariția avionului.
Echipe de specialişti au petrecut doi ani verificând o zonă situată în sudul Oceanului Indian, care are o suprafaţă totală de 120.000 de kilometri pătraţi. Prețul acestor operațiuni s-a ridicat la peste 124 de milioane de dolari, iar rezultatele nu au apărut.
Avionul a pierdut brusc din altitudine
Mulți experți consideră că avionul s-a abătut cu mii de kilometri de la traseu, iar zona de căutare ar fi fost complet greșită. Un raport publicat în luna noiembrie a anului trecut de către Biroul Australian pentru Siguranţa Transporturilor (ATSB susținea că aeronava a pierdut rapid altitudine, după ce a pierdut combustibil, fără să existe semne că piloţii ar fi intervenit.
Această ipoteză a fost lansată în urma analizei a unui flaps de la un rest de aripă descoperită, care a arătat că avionul nu era pregătit de coborâre.
„Probabil că era în poziţie neutră, ceea ce înseamnă că aeronava nu era pregătită pentru o coborâre”, a spus un director din cadrul ATSB, Petere Foley, referindu-se la procedura standard de a coborî flapsurile pentru ca un avion să poată călători în siguranţă la viteze mai mici, atunci când se pregăteşte de aterizare.
„Puteţi trage propriile concluzii dacă acest lucru înseamnă că cineva controla sau nu” avionul, a adăugat el. De asemenea, comunicaţiile prin satelit sugerează că avionul avea o „rată de coborâre rapidă şi încă în creştere” atunci când a dispărut de pe radare.
Cine se afla la bordul avionului dispărut
La bordul aeronavei dispărute în urmă cu trei se aflau 239 de persoane, dintre care 227 pasageri și 12 membri ai echipajului.
Cei mai mulți dintre pasageri erau din China – 163, în timp ce 38 erau din Malaezia. Alți pasageri erau din Iran, SUA, Canada, Indonezia, Australia, India, Franța, Noua Zeelandă, Ucraina, Rusia, Taiwan și Olanda.
La scurt timp după tragedia din 8 martie 2014 a ieșit la iveală că doi iranieni călătoreau cu acte false. Cercetările au arătat, însă, că cei doi tineri de 19 și 29 de ani își doreau să ajungă în Europa via Beijing și că nu aveau nicio legătură cu vreo grupare teroristă.
Totodată, patru pasageri care și-au făcut check-in, însă nu au mai apărut la aeroport. Echipajul de zbor era format din cetățeni malaezieni, fiind condus de pilotul Zaharie Ahmed Shah, în vârstă de 53 de ani și de copilotul Fariq Abdul Hamid, în vârstă de 27 de ani.
O nouă teorie a conspirației: Se afla un pasager în plus la bordul aeronavei?
La trei ani de la tragedie, teoriile conspiraționiste apar în continuare. Un anchetator voluntar susține că la bordul aeronavei s-ar fi aflat un pasager care nu apare în acte.
“228 de locuri au fost vândute cu două ore înaintea zborului. Aest număr nu include cei doi copii care au stat alături de părinți. S-a spus că patru persoane nu s-au mai îmbarcat, iar asta înseamnă că doar 224 de locuri au fost ocupate. Adăugam cei doi copii și avem 226 de pasageri. Acum, adăugăm și cei 12 membri ai echipajului. Asta înseamnă că doar 238 de persoane sunt dispărute, nu 239 așa cum scrie în raportul oficial. Deci, avem o persoană “în plus” la bordul avionului”, a spus Andre Mile, de la firma Unicorn Aerospace, potrivit express.co.uk.
Teoria a fost respinsă, însă, de un purtător de cuvânt al companiei Malaysia Airlines, care a afirmat că este o discrepanță în documentele citate de expert, dar și că numărul real al pasagerilor este 227.
Nu este prima speculație menită să explice această dispariție. Principalele teorii se concentrează în principal pe o defecțiune mecanică, o luare de ostatici sau un act terorist, deși până în prezent nimic nu a venit să confirme un scenariu sau altul.
Foto: EPA/Arhivă