- Statul sprijină persoanele cu venituri mici pentru compensarea facturilor la energie. Valoarea sprijinului este de 1.400 de lei, câte 700 de lei pe semestru. Banii pot fi folosiți până la finalul anului curent, iar sprijinul se acordă pe loc de consum/gospodărie vulnerabilă.
- Cu acești bani se pot plăti facturi la energie, gaze, energie termică, butelii, lemne de foc, peleți, cărbune, păcură și alți combustibili solizi și lichizi ce pot fi folosiți la încălzirea locuințelor.
- Cardurile de energie sunt alimentate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, dar acestea sunt efectiv realizate și distribuite de Poșta Română, în vreme ce instituțiile din subordinea Ministerului Muncii stabilesc beneficiarii, iar Fiscul le verifică veniturile pentru a vedea dacă într-adevăr se califică.
- Distribuția cardurilor de energie a început în luna februarie.
- Conform informațiilor oficiale, ajutorul este acordat pentru 4 milioane de persoane, care locuiesc în 2,8 milioane de gospodării eligibile.
Calvarul documentelor
Ana Hirșman este o pensionară din localitatea Salva, județul Bistrița-Năsăud. Aceasta nu a primit cardul de care beneficiază conform legii nici după șase luni de la începerea distribuției.
Văzând că nu primește cardul de energie, Ana Hirșman s-a interesat de ce. George Sas, ginerele său a făcut toate demersurile. Acesta spune că Poșta nu a avut adresa corectă.
„Pentru a obține un card corectat ni s-au solicitat și am dus la Poștă o sumedenie de documente, respectiv adeverință de la primărie, declarație pe propria răspundere, notificare, copie de pe buletin, facturi etc. Ca în România digitalizată! Deși documentele au fost introduse în sistemul informatic al Poștei Române, noul card nu a fost emis”, spunea George Sas, la mijlocul lunii august.
Acesta se plânge că nu a reușit să ia legătura cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene la numărul de pe site-ul instituției.
„Singurul dialog îl putem avea la un call center al Poștei Române, la numărul 0319966, unde ni se confirmă intrarea documentelor în sistemul informatic, dar ni se spune să avem răbdare pentru că mai sunt mii sau zeci de mii de români în situația noastră și că problema se va rezolva, dar nu se știe când”, spune acesta.
Ministerul Proiectelor Europene a confirmat situația. „În ceea ce privește cazul particular al doamnei Hirșman Ana, pe care l-ați amintit în solicitarea dumneavoastră, potrivit informațiilor primite de la Poșta Română, doamnei i se va emite în cel mai scurt timp posibil cardul de energie și îi va fi distribuit în maximum două săptămâni”, a transmis Ministerul Proiectelor Europene, la întrebarea Libertatea.
De ce nu au fost distribuite
Situația sa nu este nici pe departe singulară. Până în prezent nu au fost distribuite 52.667 de carduri, cauzele fiind decesul unor beneficiari, adrese greșite sau incomplete, beneficiari instituționalizați sau care execută o măsură privativă de libertate, lipsa de la domiciliu și refuzul de primire a cardurilor, mai arată instituția condusă de Adrian Câciu.
Ministerul susține că un număr de 23.050 de carduri urmează să fie distribuite în septembrie, „dificultățile întâmpinate fiind legate de neconcordanța dintre adresele existente în bazele de date ale Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor și situația de fapt a acestora”.
Adresele, principala problemă
Instituția spune că până acum au fost anulate 75.661 de carduri pentru situațiile în care au fost emise mai multe carduri pentru același loc de consum sau au fost identificate mai multe locuri de consum la aceeași adresă.
„Ulterior anulării cardurilor, au fost sau urmează să fie emise noi carduri, luând în considerare totodată rezultatul reinterogării datelor noilor locuri de consum din punctul de vedere al îndeplinirii condițiilor de eligibilitate”, mai arată Ministerul Proiectelor Europene.
Cine trebuie să se ocupe
În răspunsul către ziar, instituția spune că Poștei i s-a încredințat în exclusivitate emiterea, tipărirea și distribuirea cardurilor de energie, dar și pentru „procesarea informațiilor aferente anchetelor sociale și a înștiințărilor privind schimbarea domiciliului/reședinței beneficiarilor de sprijin, precum și de efectuare de plăți prin serviciul de mandat poștal de către beneficiarii de sprijin”.
De asemenea, reamintește că, prin serviciul telefonic, trebuie să asigure informațiile necesare.
„Sesizările depuse de beneficiarii de sprijin în cadrul serviciului telefonic dedicat vor fi analizate de personalul acestuia, iar sesizările care nu pot fi soluționate la nivelul Companiei Naționale Poșta Română vor fi redirecționate, după caz, către MMSS (Ministerul Muncii – n.r.), Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, Agenția Națională de Administrare Fiscală, conform competențelor stabilite în actul normativ”, mai arată Ministerul Proiectelor Europene.
Sfatul autorităților: sunați la Poștă!
Ministerul susține în continuare că cei care nu au primit sau au primit cu întârziere cardurile de energie, trebuie să se adreseze fie la oficiul poștal, fie la numărul de telefon 031.99.66, unde vor fi informați ce trebuie să facă în situația adreselor greșite sau cu privire la schimbarea domiciliului/reședinței, stadiul procesării solicitărilor sau depunerea anchetelor sociale.
Același gen de probleme au existat și în cazul cardurilor sociale, despre care Libertatea a scris anul trecut.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
durban22 • 29.08.2023, 09:46
Posta Romana te poarta de la o institutie la alta si te tot amana de pe o saptamana pe alta !.