Informațiile se regăsesc într-un studiu publicat de Cornel Ban, profesor doctor la Copenhagen Business School.

Iată principalele concluzii:
• sistemul de căi ferate reprezintă primele episoade de industrializare a României;
• căile ferate au permis integrarea rapidă a provinciilor istorice ale României;
• acestea au reprezentat modul în care țăranii puteau ajunge orășeni, dacă făceau naveta către centrele urbane și deveneau muncitori;
• sistemul feroviar din România a ajuns al patrulea ca mărime din Europa;
• între timp, nu au mai fost făcute investiții, iar necesarul se ridică acum la 45 de miliarde de euro.

Al patrulea sistem feroviar al Europei

Pe lângă Armată și limba română, țara noastră putea conta după Marea Unire din 1918 pe un sistem integrat de trenuri, acesta fiind unul dintre factorii care a permis integrarea „vaselor comune” ale țării.

Potrivit lui Cornel Ban, România Mare a moștenit o serie de gări de la Austria și din vechiul Regat, iar comuniștii au dezvoltat sistemul ferat până când țara noastră a ajuns să aibă a patra rețea din Europa ca mărime.

Gările construite de austrieci sau în vechiul Regat fac peisajul atractiv și amintesc de o epocă în care ideea de serviciu public și estetica imobilelor publice erau luate în serios, mai scrie profesorul.

Ioana Tănase, femeia care a călătorit singură cu motocicleta, din România până în Mongolia: „Țipam și plângeam de fericire, într-un peisaj de vis”
Recomandări
Ioana Tănase, femeia care a călătorit singură cu motocicleta, din România până în Mongolia: „Țipam și plângeam de fericire, într-un peisaj de vis”

Pe actualul teritoriu al României, prima linie a fost deschisă pe 20 august 1854 şi făcea legătura între Oraviţa (în Banat, care atunci făcea parte din Imperiul Austro-Ungar) şi Baziaş, un port la Dunăre.

Prima cale ferată a României ca stat a fost pe linia București – Giurgiu și a fost inaugurată de Carol I în 1869. În septembrie 1866, Parlamentul României a aprobat construcţia unei linii de 915 km, de la Vârciorova până la Roman, care să treacă prin Piteşti, Bucureşti, Buzău, Brăila, Galaţi şi Tecuci.

CFR există ca entitate din 1880.

Calea ferată, baza progresului

Trenurile și locomotivele sunt parte a primelor episoade de industrializare a României.

Sistemul de căi ferate era un mod prin care țăranii puteau ajunge orășeni, dacă deveneau muncitori în marile centre urbane. Acesta era fundamentul pentru dezvoltarea bazei lor materiale și a orizonturilor lor politice.

Ceferiștii au fost, la rândul lor, baza socialismului și a social-democrației.

Gara Sinaia în 1924

Sursa foto: WILLY PRAGHER

Potrivit lui Cornel Ban, dacă România nu ar fi devenit stalinistă după al Doilea Război Mondial, ceferiștii ar fi jucat un rol progresist la fel ca și omologii lor din Vestul Europei.

Am scăpat de Ciolacu și Iohannis, am dat de Ciolacu și Iohannis
Recomandări
Am scăpat de Ciolacu și Iohannis, am dat de Ciolacu și Iohannis

Grevele lor au fost memorabile, iar profesionalismul lor era respectat.

Trenul, singura modalitate viabilă de transport în comunism

Ulterior, în perioada comunistă, transportul cu trenul a rămas singura modalitate pentru populația de la țară să lucreze în zonele periurbane. Și asta pentru că posesia de automobile era restricționată.

Acum, la Centenar, sindicaliștii din căile ferate avertizează că CFR ar putea ajunge o amintire în curând.

Viteza pe calea ferată a României e acum la nivelul anului 1870

Conform studiului, România are nevoie de 45 de miliarde de euro pentru a investi în 5.000 de kilometri de cale ferată.

„Chiar dacă sistemul ar fi operat cu o capacitate instituțională elvețiană, ar lua 15 ani pentru a termina sarcina, presupunând că banii sunt disponibili”, arată studiul.

Potrivit acestuia, din cauza lipsei de investiții, viteza de deplasare pe calea ferată este acum comparabilă cu nivelul din anii 1870.

Sistemul feroviar din România este compus din mai multe companii de stat și o serie de operatori privați.

Subvenții peste subvenții

CFR Infrastructură operează căile ferate și gările, CFR Călători este operatorul de stat pentru pasageri, la acestea adăugându-se și CFR Marfă.

Acestor companii li s-au șters în mai multe rânduri datoriile către stat.

România a fost condamnată să-i plătească 85 de milioane de euro oligarhului rus care a fost proprietar al RAFO Onești
Recomandări
România a fost condamnată să-i plătească 85 de milioane de euro oligarhului rus care a fost proprietar al RAFO Onești

CFR Infrastructură este o societate strategică și are peste 22.000 de angajați.  Compania a încheiat 2017 cu venituri totale de 2,88 miliarde de lei și un profit net de 154 de milioane de lei, conform informațiilor de pe site-ul Ministerului de Finanțe. Societatea nu stă însă deloc bine, având nevoie de subvenții anuale de aproape un miliard de lei anual de la bugetul de stat.

CFR Călători primește aproape 1,1 miliarde de lei subvenții pentru transportul elevilor, studenților și pensionarilor. Compania are probleme în a asigura un număr suficient de locomotive sau trenuri și a fost recent criticată pentru condițiile de călătorie. Societatea a avut anul trecut venituri de 2,18 miliarde de lei și o pierdere de 20 de milioane de lei. Societatea de stat are peste 12.000 de angajați.

CFR Marfă a fost în mai multe rânduri aproape de insolvență. Statul chiar a încercat să o privatizeze în 2013, dar afacerea a căzut. Compania are 6.000 de salariați și a raportat pe 2017 venituri de 792 de milioane de lei și o pierdere de 157 de milioane de lei.

Operatorii privați din România sunt Regiotrans, Transferoviar și Grampet, care primesc la rândul lor subvenții de la stat pentru transportul călătorilor.


Citește și:

Demolarea unui „mit melancolic”. România este în topul țărilor industrializate, dar merge cu frâna trasă în spatele țărilor dezvoltate

Cum și-au pierdut femeile din Transilvania dreptul de vot după Marea Unire din 1918

 
 

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Imagini din noua vilă în care Andreea Bănică s-a mutat cu familia. Cum a decis să amenajeze / FOTO
Unica.ro
Imagini din noua vilă în care Andreea Bănică s-a mutat cu familia. Cum a decis să amenajeze / FOTO
Este de nerecunoscut! Cum arată acum văduva lui Sergiu Nicolaescu, la 11 ani de la moartea actorului: „Ea își dorește să...”
Viva.ro
Este de nerecunoscut! Cum arată acum văduva lui Sergiu Nicolaescu, la 11 ani de la moartea actorului: „Ea își dorește să...”
Alina Vidican, 3 ani de căsnicie cu pilotul brazilian milionar. Incredibil, cum arată azi fosta soție a lui Borcea. Uite ce viață de regină duce la Miami
Libertateapentrufemei.ro
Alina Vidican, 3 ani de căsnicie cu pilotul brazilian milionar. Incredibil, cum arată azi fosta soție a lui Borcea. Uite ce viață de regină duce la Miami
Descoperire incredibilă în Rusia. A fost deschisă o poartă spre trecut
FANATIK.RO
Descoperire incredibilă în Rusia. A fost deschisă o poartă spre trecut
Ce părere are Raluca Bădulescu despre prima poza cu ea care a apărut în presă în urmă cu mulți ani: „Foarte multă lume își imaginează
Elle.ro
Ce părere are Raluca Bădulescu despre prima poza cu ea care a apărut în presă în urmă cu mulți ani: „Foarte multă lume își imaginează
Cum arată rochia de 160 de lei cu care Romina Gingașu, soția miliardarului Piero Ferrari, a făcut senzație la un eveniment din Italia / FOTO
Unica.ro
Cum arată rochia de 160 de lei cu care Romina Gingașu, soția miliardarului Piero Ferrari, a făcut senzație la un eveniment din Italia / FOTO
Mărturiile înfiorătoare ale pasagerilor captivi în aeronava cu fum care zbura spre Zurich: "Ne-am acoperit gura cu o cârpă"
Observatornews.ro
Mărturiile înfiorătoare ale pasagerilor captivi în aeronava cu fum care zbura spre Zurich: "Ne-am acoperit gura cu o cârpă"
Horoscop 25 decembrie 2024. Taurii au nevoie de multe momente pe care să le petreacă ei cu sine sau împreună cu cele mai apropiate persoane
HOROSCOP
Horoscop 25 decembrie 2024. Taurii au nevoie de multe momente pe care să le petreacă ei cu sine sau împreună cu cele mai apropiate persoane

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI