La eMag, Black Friday 2018 va începe cu o săptămână mai devreme, respectiv pe 16 noiembrie.
La Flanco, promoțiile au început deja pe 26 octombrie și se vor încgeia pe 19 noiembrie.
Libertatea vă prezintă un mic ghid de cumpărături pentru Black Friday 2018, astfel încât să nu întâmpinați probleme. Ziua de Black Friday în România sau „Vinerea Neagră” este considerată ca fiind începutul perioadei de cumpărături asociată sărbătorilor de iarnă. Află când e Black Friday în România, în 2018.
- Secretele omului care a creat cel mai vândut produs de pe Amazon de Black Friday 2017
- Ce s-a întâmplat de Black Friday 2017 într-un magazin online. S-au vândut 10 televizoare pe secundă și în două minute s-au comandat zeci de mii de produse
- Averea lui Jeff Bezos, fondatorul Amazon, a depășit 100 de miliarde de dolari după vânzări-record de Black Friday
Acest mare eveniment de shopping este dedicat cumpărătorilor care decid să profite de această ocazie unică pe an pentru a acapara cât mai multe discount-uri la un asortiment vast. Pentru comercianţi, aceasta este una dintre cele mai profitabile zile din an, deoarece acum se fac cele mai multe cumpărături. Unele reduceri ajung chiar și până la 90%.
De la mixere și mașinile pentru cafea până la frigidere și aparatele de aer condiționat, articole pentru casă și bucătărie. La acestea se va observa o scădere a prețurilor începând cu luna noiembrie, punându-i capăt reducerile cele mai mari din săptămâna Black Friday.
Astfel, nu doar prinzi oferte promoționale dar chiar și pachete promoționale. Mulți vânzători oferă, de asemenea, o instalare gratuită a electrocasnicelor sau o garanție gratuită, așadar, urmărește și astfel de promoții.
În timp ce în top sunt produsele categoriilor care de obicei sunt reduse, și astfel, de Black Friday oferă și mai mare discount, asta nu înseamnă că trebuie să cumperi strict acele articole când faci cumpărăturile anuale. Important este să faci alegeri inteligente și succes!
Atenție, Black Friday se întoarce anul acesta în data de 23 noiembrie 2018! Totuși, unele magazine participante aleg să ofere reduceri încă din perioada 16 – 19 noiembrie, iar altele vor oferi diverse promoţii şi reduceri în intervalul 24-26 noiembrie.
Vezi aici ce poți să cumperi de Black Friday 2018, apoi află ce trebuie să faci ca să nu iei țeapă în cel mai mare eveniment de shopping al anului:
Verificarea datei la care are loc Black Friday este primul lucru care trebuie făcut.
Nu cumpărați electronice sau electrocasnice în următoarele două săptămâni
Dacă vânați produse cu preț redus, nu trebuie să achiziționați produse electronice sau electrocasnice în următoarele două săptămâni.
Prețurile promoționale de Black Friday trebuie să fie mai mici decât cele din ultimele 30 de zile, conform Legii 650/2002, astfel că dacă vă doriți neapărat ceva, este posibil ca acestea să fie mult mai ieftine încă de la mijlocul lunii noiembrie.
Un studiu recent realizat de către compania de cercetare a pieței GfK arăta că prețul mediu al smartphone-urilor a crescut cu 15,7% în Europa Centrală și de Est în trimestrul al treilea.
Comparați prețurile la alte magazine
Dacă ați hotărât că vreți să achiziționați un produs de Black Friday, nu trebuie neapărat să îl achiziționați la prima promoție pe care ați pus ochii. Pe internet există mai multe comparatoare de prețuri, precum Compari.ro sau Price.ro, cu ajutorul cărora puteți vedea dacă alți comercianți au prețuri mai mici la același produs. Tot ce trebuie să faceți este să introduceți datele de identificare ale bunurilor pe care doriți să îl cumpărați și puteți găsi oferte alternative.
„Cumpărăturile din perioada „Black Friday” pot fi făcute în siguranţă dacă: citiţi cu atenţie caracteristicile produsului; verificaţi dacă produsul corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră; verificaţi stocul existent (pentru comerţul online); verificaţi preţul afişat pe site şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA), dacă preţul include şi costul de livrare; verificați preţurile, deoarece există site-uri care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs.
Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promoţionale etc.), trebuie să respecte următoarele reguli de fixare şi publicitate a preţurilor. Astfel, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile înainte de data aplicării preţului redus”, spune Paul Anghel, directorul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
Verificați condițiile de livrare
În cazul unei achiziții de produse de pe internet, ANPC recomandă utilizatorilor să verifice dacă retailerii informează corect asupra caracteristicilor produsului, despre condițiile de livrare sau modalitățile de plată. Astfel, puteți evita firmele-fantomă, care dispar cu banii fără a trimite produsele.
„În cazul în care doriți să cumpărați produse online, este bine să verificați, înainte de încheierea contractului, dacă pe site comerciantul informează corect şi complet privind: datele sale de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale și cel de înregistrare fiscală etc.); caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalităţile de plată şi de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului; durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs; existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
De asemenea, clientul trebuie să contacteze comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţii vânzătorului”, mai spune directorul ANPC.
Orice produs cumpărat online se poate returna în 14 zile
Consumatorii trebuie să știe că orice produs comandat online se poate returna în 14 zile dacă nu sunt mulțumiți de el, fără a fi nevoit să invoce vreun motiv.
„Privind dreptul de denunţare a contractului, consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el, fără să fie nevoit să invoce vreun motiv”, mai spune Paul Anghel.
În cazul returnării produsului, consumatorul îşi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.
Foarte important: consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile în care poate opta pentru returnarea produsului se prelungeşte cu încă 12 luni, în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor.
Cum a apărut Black Friday în lume
Termenul „Black Friday” a apărut în anii ’60, desemnând ziua de debut a cumpărăturilor pentru celebrarea sărbătorilor de iarnă. În SUA, Black Friday este celebrat la sfârşitul lunii noiembrie, când multe companii oferă zile libere angajaţilor lor.
În ultima perioadă, Black Friday se desfăşoară, din ce în ce mai des, în domeniul virtual. Cei care doresc să profite de reduceri, îşi comandă cele necesare pe internet, pentru a nu mai fi nevoiţi să aştepte în faţa magazinelor. Pentru a răspunde nevoilor clienţilor, marile magazine îşi organizează activitatea pe site-uri şi reţele de socializare online.
Adjectivul „black”-negru se referă la magazine, care treceau în această perioadă de la „roşu” la „negru”, în organizarea contabilă, efectuată manual. În acest proces, contabilii marcau cu cerneală roşie pierderile pe care le aveau magazinele, iar cu negru profiturile înregistrate.
O altă ipoteză referitoare la originea numelui „Black Friday” se referă la un eveniment petrecut în anii ’60, în oraşul american Philadelphia, când o mulţime de motociclişti, dar şi pietoni, au intrat într-o altercaţie cu forţele de ordine ale poliţiei. De asemenea, a fost formulată ideea conform căreia această zi de vineri aminteşte de puternica criză economică din anul 1869.
Ziua de Black Friday debutează, în general, de la primele ore ale dimineţii, când magazinele devin adevărate temple pentru clienţii care aşteaptă în faţa lor chiar şi câteva ore. Comercianţii invită oamenii să le treacă pragul, anunţându-i de ofertele disponibile cu mult timp înainte ca vinerea reducerilor să înceapă. În toată acestă perioadă, clienţii sunt informaţi prin reclame de produsele puse la vânzare şi li se oferă cupoane sau tichete de reducere.
Cum a apărut Black Friday în România
Black Friday a fost importat în România în anul 2011. Numărul românilor care au auzit de evenimentul anului în comerţul românesc a ajuns, în 2015, la 71% în rândul persoanelor din eşantionul evaluat. Cei mai fideli clienţi ai BF sunt bărbaţii şi tinerii (între 24 şi 34 de ani).
Cei de la eMAG au fost cei care au adus conceptul de Black Friday în România în 2011, împreună cu cei de la Flanco. În acel an doar vânzările din Vinerea Neagră au adus 8 milioane de euro pentru eMAG, compania încheind anul 2011 cu venituri de 145 de milioane de euro. La primul Black Friday din Romania mediul online a fost blocat, acest eveniment fiind unul dintre principalele momente în care cumpărăturile online au cunoscut un adevărat spor de popularitate.
De când a apărut Black Friday în România și până azi, nu mai puțin de 43 de lanțuri de magazine au ajuns să înceapă sezoane de reduceri considerabile.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro