- Metrorex are 4.399 de angajaţi şi un buget pe 2018 de aproape 400 de milioane de euro.
- 77 de milioane de euro este subvenţia acordată de stat.
- 23% din bugetul anual reprezintă cheltuieli salariale, ceea ce înseamnă 1.600 de euro brut per angajat.
- Sindicaliştii au cerut iniţial o majorare de 42%.
- În sectorul privat din Capitală, cheltuielile salariale cu un angajat sunt, în medie, de aproximativ 1.000 de euro pe lună.
Prin natura obiectului de activitate, compania de stat Metrorex nu trebuie să fie profitabilă. Transportul public de persoane este subvenţionat peste tot în lume.
Banii se reîntorc la stat, prin taxele şi impozitele plătite de economia locală, care la rându-i este susţinută de activitatea companiei de transport. O infrastructură de transport funcţională îi ajută pe cetăţeni să ajungă mai repede dintr-un loc în altul. Odată cu oamenii, se mişcă şi banii.
Subveţia pe care o acordă statul român, prin Ministerul Transporturilor, înseamnă în 2018 aproximativ 77 de milioane de euro dintr-un buget total de aproape 400 de milioane de euro.
Salariile angajaţilor cântăresc greu în această ecuaţie, aproximativ 25% din total.
Tradus, Metrorex cheltuie cu fiecare angajat aproape 1.600 de euro pe lună. 45% la sută din bani se întorc la stat ca parte a contribuţiilor sociale.
Prin comparaţie, în sectorul privat din Bucureşti salariul mediu brut este cu mult mai mic.
Potrivit eJobs.ro, care a centralizat 66.950 de salarii, o persoană angajată la o firmă privată din Capitală câştigă, în medie, 1.050 de euro.
După plata contribuţiilor, un angajat de la Metrorex rămâne, în medie, cu 4.000 de lei în mână, iar un angajat de la privat din Bucureşti, cu aproape 2.700 de lei.
Negocieri tensionate
Decizia privind greva generală depinde de rezultatul negocierii de săptămâna viitoare, pentru noul Contractul Colectiv de Muncă de la Metrorex. Majorarea cerută iniţial de Unitatea – Sindicatul Liber din Metrou, de 42%, ar veni în completarea unui câştig mediu lunar brut de 1.600 de euro.
Reprezentanţii Ministerului Transporturilor, acţionarul majoritar al Metrorex, susţin însă că nu există bani în bugetul din 2018 al companiei pentru acordarea unor majorări salariale.
Conflictul dintre angajați şi Metrorex a început la finalul lunii octombrie. Angajații au amenințat că din 10 noiembrie intră în grevă. Oprirea circulației la metrou a fost amânată.
După ultima discuție, din 7 noiembrie, conflictul a rămas deschis, pentru că nimeni nu s-a angajat la ceva concret, ci s-a cerut doar un răgaz pentru a face calcule și a vedea ce majorare salarială poate suporta Metrorex. Un răspuns final este așteptat zilele următoare.
Angajații de la metrou au organizat, în ultimii 28 de ani, 15 greve generale, 18 greve de avertisment şi una de solidaritate, dar multe dintre ele au fost declarate ilegale de instanţă. Ultimul protest major a avut loc pe 17 noiembrie 2009, când Bucureştiul a fost paralizat între orele 4.00 şi 16.00. Atunci, sindicaliştii au cerut o majorare de 20% a salariilor.
CITEŞTE ŞI: