În luna mai, un băiat de numai 9 ani a pus mâna pe un cuţit şi l-a înfipt în gâtul bunicii sale, de 70 de ani. Cazul a îngrozit opinia publicăm, dar a scos la iveală şi situaţia copiilor cu probleme, care nu beneficiază de sprijinul familiei şi care ajung să comită fapte de violenţă.
Acum, băiatul de 9 ani se află într-un centrul maternal, împreună cu mama şi fratele mai mic.
Încercarea de reintegrare în societate s-a lovit de lipsurile din sistem: şcolile supraaglomerate sau lipsa psihologului în unitatea de învăţământ, dar şi reacţia de respingere a părinţilor celorlalţi elevi din colectiv.
Parlamentarii spun că soluţiile în acest caz merg de la „învăţământul la domiciliu” la „sistemul profesorului de sprijin”, care să îl monitorizeze constant pe copilul traumatizat în urma faptei îngrozitoare pe care a făcut-o. Iar acest lucru nu trebuie făcut neapărat prin lege, ci printr-o hotărâre a Ministerului Educaţiei.
Cherecheş: Acest copil trebuie recuperat pentru societate. Nu putem să îi punem un stigmat
Viorica Cherecheş, deputat PNL, membră în Comisia de învăţământ din Camera Deputaţilor, ne-a declarat că acest copil nu trebuie marginalizat, după tot ceea ce a trăit. Dar introducerea lui în sistemul învăţământului de masă trebuie monitorizată permanent.
„Acest copil trebuie recuperat pentru societate. Nu putem să îi punem un stigmat, să spunem că, dacă a ucis, va mai ucide şi de acum înainte. Are nevoie de consiliere psihologică şi de reintegrare în şcoală, dar în anumite condiţii”, a precizat aceasta, pentru Libertatea.
Ecaterina Andronescu, fost ministru al educaţiei: Există sistemul profesorului de sprijin, un psihopedagog care să se ocupe de el
„Fără îndoială că este o situaţie absolut gravă, ca să spun aşa, şi fapta copilului este de neadmis. Familiile destrămate, din păcate, pierd de sub control copilul şi educaţia este, aşa cum spunea Iorga, tot ce vedem şi tot ce auzim. Eu pledez pentru integrarea acestui copil şi poate măcar unul dintre părinţi să se intereseze de el, pentru că suportul pe care îl dă părintele nu îl poate da nici o altă instituţie sau persoană”, ne-a declarat senatoarea Ecaterina Andronescu, fost ministru al educaţiei.
Aceasta afirmă că există şi sistemul de profesor de sprijin, un psihopedagog care să se ocupe de copil, cel puţin o perioadă.
„Eu nu cred că nu a fost o traumă această situaţie prin care el a trecut şi cred că are nevoie de acest sprijin”, spune Andronescu, arătând că este nevoie de un efort şi din partea şcolii pentru reintegrarea acestuia.
„În afara şcolii, din păcate, evoluţia lui nu are cum să fie favorabilă. Este, până la urmă, un copil. Ce facem cu el, îl aruncăm la coşul de gunoi sau încercăm să îl salvăm? Eu cred că trebuie să încercăm să îl salvăm”, spune Ecaterina Andronescu.
Pop: În acest moment, mai multe variante de integrare a acestui copil. Prima este şcolarizarea la domiciliu
Liviu Pop, senator PSD şi fost ministru al educaţiei consideră că soluţia pentru acest copil trebuie să o propună în primul rând psihologii.
„Avem, în acest moment, mai multe variante de integrare a acestui copil. Prima este şcolarizarea la domiciliu. Doi, participarea la ore, alături de un profesor însoţitor sau un adult, iar în cazul acesta ştiu că băiatul nu are ambii părinţi, deci ar fi un pic mai greu. Primul pas este însă şcolarizarea la domiciliu, pentru că, indiferent unde va merge, va fi o reacţie a părinţilor celorlalţi faţă de acest copil”, a declarat pentru Libertatea fostul titular de la Educaţie.
Liviu Pop spune că este nevoie de o integrare „etapizată” a acestuia în colectivul şcolar, acceptată de toţi părinţii celorlalţi elevi din clasă.
Senatorul spune că sunt şi alte cazuri de copii cu cerinţe educaţionale speciale, care au însoţitor permanent şi care reuşesc să se integreze.
„Nu cred că trebuie să punem acest copil la zid”, a mai spus Pop.
Citește și:
Fiul lui Gino Iorgulescu ar fi fost client al dealerilor de cocaină. Ce spune președintele LPF