Acesta a spus că instituția pe care o conduce ”nu vrea să omoare Black Friday” și nici comerțul online, însă va monitoriza situația.
„Partea bună este că, într-adevăr, comerţul electronic e în expasiune la noi. Nu vrem să omorâm Black Friday, nu vrem să omorâm comerţul electronic. Vrem să ne asigurăm că funcţionează bine, să vedem cum poate fi îmbunătăţit. La ce ne uităm, să vedem dacă reducerile sunt reale, dacă se respectă legislaţia care spune că atunci spui că ai făcut o reducere trebuie ca reducerea să se facă faţă de un preţ care a fost real şi a funcţionat o perioadă îndelungată de timp. Nu aş spune un avertisment, dar cred că e bine să ştie lumea că sunt autorităţi ale statului care monitorizează situaţia”, a afirmat Chirițoiu.
Potrivit unor surse Libertatea, Consiliul Concurenței va demara o investigație sectorială în privința comerțului online din țara noastră. În funcție de concluziile acesteia se vor putea investiga ulterior anumiți producători și distribuitori de electronice și magazinele online cu care acestea au contracte. De regulă, în aceste cazuri sunt suspectate înțelegerile prin care importatorii sau producătorii impun un preț minim comercianților sau există clauze anticoncurențiale în contracte.
Cartelul mâncării și cartelul bateriilor
În același mod s-au derulat deja mai multe investigații prin care marii retaileri au fost amendați. În 2015, Consiliul Concurenței a sancționat cu 35 de milioane de euro retailerii Metro, Real, Selgros și Mega Image, plus 21 de furnizori ai acestora.
De altfel, inclusiv zilele trecute Consiliul Concurenței a amendat producătorul de acumulatori auto Caranda și șapte distribuitori ai acestuia cu o sumă totală de 120.000 de euro.
De asemenea, anul trecut Consiliul Concurenței a amendat cu 6,32 milioane de euro și retailerii de bricolaj Dedeman și Arabesque, plus alte câteva zeci de companii active pe piețele distribuției de centrale termice de apartament și uși.
Clauzele buclucașe
În cazul investigației sectoriale privind comerțul online vor fi verificate cele mai mari magazine electronice și contractele acestora cu producătorii de electronice.
Dacă instituția va descoperi clauze care impun prețuri minime sau faptul că magazinele online impun producătorilor să nu acorde discount-uri altor companii atunci când acestea au promoții, atunci toate societățile implicate pot fi amendate.
Atât magazinele online, cât și producătorii de electronice care aderă la aceste practici, riscă amenzi de maximum 10% din cifra de afaceri.
Care sunt cei mai mari retaileri online din România
Cei mai mari retaileri online din România sunt eMag, evoMAG, QuickMobile, Cel.ro, F64.ro.
eMag deține și PC Garage, dar și retailerul online de modă Fashion Days. Corsar Online, compania care deține Cel.ro, are în portofoliu și site-urile Domo.ro și MarketOnline.
eMag a anunțat deja că Black Friday va avea loc în acest an în data de 17 noiembrie, în vreme ce evoMAG are trei perioade distincte de reduceri.
Ce spune legea
Potrivit articolului 35 din legea 650/2002 ”orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse sau servicii identice. Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus”.
Pentru orice achiziții doriți să faceți în această perioadă este recomandată consultarea ghidului de cumpărături de Black Friday astfel încât să nu întâmpinați probleme.