S-a dus vremea când românii aveau de ales între radiourile Selena, Pacific și Gloria, televizoarele Sirius, Diamant și Telecolor, calculatoarele Felix și ceasurile Orex.
Dacă întrebi pe cineva pe stradă despre electronice românești, îți va spune despre Allview, Evolio și, eventual, Myria – brandul propriu al celor de la Altex și Media Galaxy.
Dar acestea nu sunt singurele. Acum, produsele românești vin sub branduri ca Horizon și Star-Light la televizoare, Heinner la electrocasnice, Steinhaus la unelte electrice, Serioux pentru GPS-uri sau accesorii de calculatoare, Wink pentru becuri inteligente sau Kring pentru produse home & deco.
Unele sunt realizate în România, altele în țări precum China, Turcia, Ungaria sau Polonia. Dar dacă iPhone-ul este considerat produs american, deși este asamblat în China, atunci și acestea sunt produse românești.
Horizon, locul al treilea la monitoare
Horizon este un brand deținut de către Network One Distribution (NOD), companie patronată de către omul de afaceri Iulian Stanciu.
Brandul a fost lansat în anul 2005, sub forma unei linii de monitoare. Acesta a crescut repede în topul vânzărilor, ajungând în 2008 pe locul al treilea în România, când se vindeau 60.000 de unități, în urma LG și Samsung.
Începând cu anul 2011, Horizon își extinde oferta și lansează televizoare, tablete, produse audio Hi-Fi, ajungând la mai bine de 100 de dispozitive.
Peste 100.000 de televizoare vândute anual
Astfel, în plan local și regional, Horizon reușește în 2015 să introducă pe piață primul LED TV curbat 4K UHD Horizon, cu o diagonală de 55 de inchi.
”În ultimii trei ani vindem anual peste 100.000 de televizoare, în medie, respectiv 13 milioane de euro”, a declarat, pentru Libertatea, Andrei Militaru, directorul executiv al NOD.
Produsele vin cu garanție de 3 ani, în condițiile în care garanția obligatorie din Uniunea Europeană este de doar 2 ani. Iar cele din gama XTEND au 5 ani garanție, similar cu unele dintre televizoarele Panasonic.
Producția este realizată în fabrici din Turcia, Polonia, Ungaria și China.
”Pentru următorii ani, planul de dezvoltare urmărește depășirea cifrei de 30 de milioane de euro anual, prin consolidarea poziției în plan regional ca brand european, fiind deja prezenți în mai multe regiuni, prin intermediul partenerilor noștri, precum țări ca: Ungaria, Bulgaria, Polonia, Grecia, Moldova”, mai spune Andrei Militaru, directorul NOD.
Se lansează linia audio ACUSTICO
În acest an, va fi lansată linia Hi-Fi audio ACUSTICO, aceasta fiind văzută de către companie ca o extensie naturală a Horizon. Vor fi lansate soundbar-uri pentru televizoare, microsisteme audio, boxe sau radiouri cu ceas, în diferite combinații, culori și materiale.
Televizoarele Star-Light se fac în România
Tot în domeniul televizoarelor există ca brand românesc Star-Light, deținut de către retailerul online eMag, cel mai mare din România. eMag este controlat de către fondul sud-african Naspers, iar Iulian Stanciu – care ocupă și funcția de director general al eMag – deține aproximativ 20% din acțiuni.
În fapt, sub brandul Star-Light sunt vândute, pe lângă televizoare, și electrocasnice, precum frigidere, aparate de aer condiționat sau aragazuri.
”O parte din televizoare sunt asamblate în România, altă parte în Ungaria. Câteva modele de frigidere sunt produse în Turcia. Pentru electrocasnice lucrăm cu fabrici de top din China, cea mai mare este Midea, unde producem electrocasnicele mari și aerul condiționat”, a declarat, pentru Libertatea, George Costache, directorul de mărci private din cadrul eMag.
Midea este unul dintre cei mai mari producători de profil din lume, iar în ultimii ani a cumpărat divizia de electrocasnice a Toshiba și producătorul german de roboți industriali Kuka.
Electrocasnicele Heinner, vândute în șase țări
Brandul de electrocasnice Heinner s-a lansat în anul 2011, cu electrocasnice mici și o gamă e 30 de produse. Marca este deținută de către NOD. În prezent, peste 300 de modele sunt vândute sub acest brand, de la mixere, roboți de bucătărie, aspiratoare, fiare de călcat până la frigidere, mașini de spălat, aragazuri și hote, cât și o gamă extinsă de aparate de aer condiționat și încălzire.
În ultimii 3 ani au fost vândute anual, în medie, mai mult de 550.000 de bucăți, mai arată Andrei Militaru, directorul general al NOD. Acesta spune că Heiner este deja lider de piață sau se află în top 5 branduri în România la anumite categorii, cum ar fi mașini de tocat, storcătoare, hote.
Din 2015, NOD oferă 5 ani de garanție pentru frigiderele, hotele, mașinile de spălat și aragazurile Heinner, celelalte categorii beneficiind de 3 ani garanție.
Planul pentru următorii ani este depășirea pragului de vânzări de 50 de milioane de euro anual. Electrocasnicele Heinner sunt deja comercializate în Ungaria, Bulgaria, Polonia, Grecia și Moldova.
Unelte electrice Steinhaus
Tot cu nume germanic există brandul Steinhaus. Acesta este deținut de către eMag, iar produsele vândute sub această marcă sunt îndeosebi unelte electrice precum bormașini sau șurubelnițe electrice.
GPS-urile Serioux, lider de piață în România
Brandul Serioux este, la rândul său, unul românesc. Inițial a pornit de la producerea de periferice pentru calculatoare, respectiv tastaturi și mauși, însă intre timp a ajuns să aibă peste 400 de produse în portofoliu, inclusiv baterii externe, UPS-uri, suporturi de televizoare sau produse de rețelistică.
Network One Distribution, compania care deține brandul, susține că GPS-urile Serioux ocupă primul loc ca număr de unități vândute în țara noastră.
Începând cu 2016, compania a dezvoltat și o gamă de produse dedicate gamerilor.
Vânzările totale ale Serioux în perioada 2013-2017 depășesc 25 milioane de euro și mai mult de 2,3 milioane unități comercializate, potrivit lui Andrei Militaru, șeful NOD. Produsele sunt realizate în China.
Scaune, biciclete, mobilă și…mâncare pentru câini
Companiile românești nu realizează, însă, numai electronice sau electrocasnice, ci și biciclete, produse de casă sau chiar mâncare pentru câini.
Spre exemplu, eMag produce în România mobilă, căzi și alte obiecte sanitare sub brandul Kring. Sub aceeași marcă se vând și prosoape, lenjerii de pat sau covoare, dar producția acestora este realizată în Egipt, Pakistan, Turcia.
Tot în România sunt realizate și scaunele pentru copii Mappy, dar și mâncarea pentru animale Mellow și Brown Dog. În schimb, produsele Wunderkid, brand sub care se comercializează mobilă pentru camera copilului, sunt realizate în Polonia, potrivit lui George Costache, directorul de mărci al eMag.
eMag produce smartphone-uri și becuri inteligente sub brandul Wink
eMag deține și un brand propriu de telefoane și gadgeturi, respectiv Wink. De altfel, sub această marcă sunt vândute inclusiv becuri inteligente cu difuzoare incluse.
Sub marca A+, eMag produce accesorii pentru mobile, căști, dar și boxe portabile.
Bicicletele Pegas și EightyEight
De asemenea, compania mai deține și EightyEight – o marcă de biciclete, dar și marca de accesorii BIKLA. Iulian Stanciu, proprietarul Network One Distribution, deține și acțiuni la firma care produce bicicletele Pegas. Acestea au fost relansate în anul 2012.
Scutere electrice 2Drive
În domeniul auto, marca de accesorii 2Drive este deținută tot de către eMag. Sub acest brand sunt produse camere video, sisteme de navigație GPS, dar și scutere și trotinete electrice.
Emag nu este singura companie care acționează în acest sector, căci și Evolio produce trotinete și scutere electrice.
Pentru pasionații de sport, eMag are ca marcă proprie Kondition, brand sub care produce biciclete de fitness, benzi de alergare, role, skateboard-uri, dar și încălțăminte sport.
În fine, pe partea de haine, eMag vinde produse proprii sub marca Release, de la pantofi la fuste și bluze.
Mărcile proprii au adus 200 de milioane de lei pentru eMag
Vânzările totale pentru mărcile proprii ale eMag s-au ridicat în 2017 la 200 de milioane de lei, echivalentul a circa 43 de milioane de euro, produsele fiind comercializate în România, dar și Ungaria, Bulgaria și Polonia, mai spune George Costache, directorul de mărci al eMag.
În total, românii au făcut anul trecut cumpărături online de circa 2,8 miliarde de euro, dintre care eMag deține o cotă de 600 de milioane de euro, potrivit lui Iulian Stanciu, directorul general al companiei. Astfel, mărcile proprii ar aconta circa 7,16% din totalul vânzărilor eMag.
Allview, Evolio, E-Boda cele mai cunoscute
Pe lângă aceste branduri proprii dezvoltate de către eMag și NOD există și alte companii românești independente care produc electronice și electrocasnice, cele mai cunoscute fiind Allview și Evolio.
Brandul Allview este deținut de către firma Visual Fan din Brașov, iar compania produce de la smartphone-uri și tablete până la laptopuri, ceasuri inteligente, ochelari de realitate virtuală sau gadgeturi inteligente pentru casă.
Allview a lansat în toamna anului trecut asistentul virtual AVI, care vorbește limba română, dar și o boxă inteligentă cu Alexa, asistentul digital al gigantului Amazon.
Compania Visual Fan a fost înființată în anul 2002 și este condusă de către fondatorul său, Lucian Peticilă. Produsele Allview se găsesc acum la vânzare în 20 de state europene, între care și Polonia sau Spania.
Brandul de electronice Evolio este deținut de către compania Televoice și a fost creat de către antreprenorul Liviu Nistoran, fost președinte al ANCOM, autoritatea de reglementare în comunicații. Evolio produce de la smartphone-uri și tablete, până la echipamente GPS, smartwatch-uri și camere video.
La acestea se adaugă scuterele și trotinetele electrice, cu care compania speră să revoluționeze transportul urban.
E-Boda este un alt brand românesc, compania producând același gen de gadgeturi ca și Allview și Evolio. E-Boda se laudă că a revoluționat piața DVD-playerelor din România. Compania este deținută de către Alexandru Drăgoiu, directorul general al companiei, și Honorius Prigoană, fiul omului de afaceri Silviu Prigoană.