Reglementarea serviciilor de tip UBER este cu atât mai necesară cu cât din ce în ce mai mulți români folosesc platforma online pentru a se deplasa din București, dar și în marile orașe. Potrivit unui studiu derulat în perioada 9-18 ianuarie 2017 de Institutul pentru Evaluare și Strategie – IRES, la comanda UBER, 9 din 10 tineri între 18 și 35 de ani din București și Cluj-Napoca folosesc servicii digitale (cloud, mobile banking, aplicatii de transport alternativ, servicii de cazare, plăti digitale, entertainment) și că 85% le recomandă și altora. Aplicațiile de mobile banking și UBER sunt cele mai recomandate de tineri, fiind urmate de WhatsApp, potrivit statisticii.
Ministrul Gabriel Petrea ne-a declarat că tehnnologia avansează, și trebuie să fim conștienți de acest lucru. Guvernul consideră că acest tip de activități de mobilitate urbană, inovatoare, trebuie încurajat și nu respins.
”Nu putem să ne opunem activităților inovative. Aceste activități de mobilitate urbană, cum sunt cele de ridesharing, vor avea un rol important în societate, în viitor. Se testează mașini autonome, livrarea la domiciliu, cu drone, lucruri care înlocuiesc actualele meserii. Ceea ce trebuie să facem noi este să găsim o formulă astfel încât legea să se aplice, în mod egal, tuturor. Printre măsurile de sprijin economic, prevăzute de Programul de Guvernare 2017-2020, se regăsește susținerea Guvernului în proiectele de inovare”, a spus ministrul.
Ministrul Consultării Publice și Dialogului Social: Statul trebuie să poată fiscaliza activitățile de ridesharing, pentru că folosesc resursele urbane și pentru că este o activitate economică
Gabriel Petrea precizează că, dacă în cazul activității de taximetrie, aceasta este reglementată și asigură transportul cetățenilor din loc în altul, activitatea de ridesharing este o activitate benevolă, nerepetitivă, care trebuie să aibă un statut special. El explică că este nevoie de legiferarea acestui serviciu printr-un amplu process de consultare publică cu toți actorii din piață.
”Nu putem pune semnul egal între activitatea de taxi și cea de ridesharing. Ea trebuie reglementată în baza unei consultări publice, transparente cu toate părțile implicate, astfel încât siguranța cetățeanului să fie pe primul loc, și, mai mult decât atât, statul să poată fiscaliza această activitate, având în vedere că ea folosește resursele urbane și este o activitate economică.”, a explicat Petrea.
Ministrul precizează că, în urma discuțiilor cu cei vizați de această problemă, se va găsi o soluție astfel încât, pe specificul legislației din România, să se găsească cea mai bună soluție de reglementare.
”România a fost de obicei pe primul loc în privința noilor tehnologii, la viteza Internetului, un număr mare de utilizatori de aplicații mobile și smartphone-uri, și de aceea cred că aceste activități inovative de mobilitate urbană vor prinde foarte bine în țara noastră. Trebuie să fim conștienți de modificările aduse de era digitală, inclusiv din punct de vedere legislativ.”, a mai declarat Petrea, precizând că trebuie să fim pro-activi.
Guvernul spune că va crea și pentru taximetriști cadrul legal, astfel încât aceștia să își poată desfășura activitatea. Ministrul Consultării Publice și Dialogului Social precizează că modificările vor viza combaterea pirateriei, în taximetrie, un aspect unde au fost semnalate probleme.
Ministerul Consultării Publice și Dialogului Social a pus la masa discuțiilor părțile implicate în acest sistem de transport la solicitarea UBER România. Gabriel Petrea spune că vor lucra la proiect Ministerul Dezvoltării Regionale, Ministerul Transporturilor, Ministerul Comunicațiilor, Ministerul Finanțelor Publice dar și Ministerul de Interne, pe zona de control, pentru a se stabili cadrul legal de activitate a acestor platforme online precum și alți actori interesați.
Jianu: Platformele de ridesharing vor avea din ce în ce mai mulți utilizatori
Ministrul pentru Mediul de Afaceri Florin Jianu a declarat pentru Libertatea că e nevoie de o formă de reglementare prin care să se permită cetățenilor acces la serviciile pe care şi le doresc.
”Aceasta este forma cea mai naturală care să îngăduie mecanismelor de piață să funcționeze. Personal, cred că platformele de ridesharing vor avea din ce în ce mai mulți utilizatori. Tocmai de aceea consider că trebuie să privim spre dinamica viitoare a pieței atunci când vorbim despre reglementarea acestei categorii de servicii”, a afirmat ministrul.
UBER: Serviciul nostru este o aplicație de mobil care permite oamenilor să își împartă mașina contra cost, într-un mod transparent
UBER a transmis, după discuțiile cu oficialii, că nu este un serviciu de taxi, iar acest lucru este agreat inclusiv de către reprezentanţii Guvernului.
Ei au arătat că UBER este o aplicație de mobil care permite oamenilor să își împartă mașina contra cost într-un mod transparent, sigur și 100% fiscalizat. ”UBER și partenerii săi contribuie cu milioane de lei la buget și oferă un serviciu folosit cu încredere de peste 250,000 de oameni din România”, se arată într-un comunicat de presă.
Vezi care e prezența la vot la alegerile parlamentare 2024 și ce candidați sunt pe listele partidelor!