Statul ar fi trebuit să acționeze în instanță grupul german în urma prejudiciilor suferite după ce constructorul auto german a instalat în mod ilegal softuri care au permis manipularea testelor privind stabilirea standardelor de emisii.
„Deşi numărul de maşini dotate cu tehnici de manipulare a emisiilor depăşeşte cifra de 50.000 de unităţi, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) nu a iniţiat niciun demers în ceea ce priveşte sprijinirea consumatorilor români. FACIAS este singura care a acţionat în instanţă instituţiile statului pentru a le obliga să ia măsuri de sprijinire a consumatorilor români şi de reparare a efectelor asupra mediului. Prin această acţiune, FACIAS a solicitat justiţiei să oblige instituţiile statului să ia măsuri pentru protecţia consumatorilor şi pentru protejarea mediului înconjurător”, precizează organizaţia.
Reprezentanţii FACIAS susţin că, în România, încă nu a fost dat publicităţii raportul comisiei înfiinţate în urmă cu un an, cu scopul de a investiga această problemă.
„De altfel, nu ştim dacă acest raport a fost finalizat, deoarece în răspunsurile primite de FACIAS acest raport a fost ca şi inexistent. În concluzie, deşi nu este parte la contractele dintre proprietarii de vehicule şi dealerii Volkswagen şi ţinând cont că au fost încălcate o serie de reglementări europene şi naţionale, statul prin instituţiile sale abilitate trebuie să vină în sprijinul clienţilor Volkswagen. Nu în ultimul rând, se pot solicita fonduri pentru a compensa emisiile în exces ale motoarelor diesel şi pentru a stimula comercializarea autoturismelor ecologice, aşa cum s-a întâmplat în SUA”, notează FACIAS.
În mai multe ţări se iau măsuri pentru combaterea prejudiciilor cauzate de grupul Volkswagen, scandalul emisiilor determinând controale asupra întregii industrii auto internaţionale şi inspecţii guvernamentale la nivel mondial.
Ce au făcut alți europeni
În Irlanda, proprietarii de maşini s-au constituit în grupuri şi au demarat o serie de procese împotriva producătorului german, reclamând în special faptul că acesta nu a furnizat suficiente dovezi şi informaţii proprietarilor.
Asociaţia belgiană de protecţie a consumatorilor Test-Achats a deschis acţiuni colective împotriva grupului Volkswagen şi a importatorului D’Ieteren Auto. Aroximativ 10.000 de consumatori belgieni au iniţiat o acţiune colectivă prin intermediul Test-Achats, împotriva grupului Volkswagen.
În Franţa, sute de clienţi s-au constituit parte civilă în procesele împotriva producătorului german. În Italia, Autoritatea pentru concurenţă a amendat grupul auto german cu 5 milioane de euro.