„Turiştii care au achiziţionat pachete turistice de la Genius Travel, iar aceste pachete turistice nu sunt onorate, se află într-o situaţie delicată. Deşi iniţial era agenţie touroperatoare, ultima dată Genius Travel avea poliţa de asigurare pentru insolvenţă şi faliment de agenţie detailistă, revânzătoare. Această asigurare acoperă suma de 10.000 de dolari. Mai precis, în ordinea solicitării, clienţii agenţiei pot recupera sume până la plafonul final de 10.000 de dolari. Este complicat, numai eu ştiu 3 familii care urmează să plece în Antalya, pe 5 septembrie, prin Genius Travel, şi au achitat circa 4.000 de euro”, ne-a declarat consultantul în turism, Traian Bădulescu.
Genius Travel i-a stricat luna de miere
Una din persoanele păgubite de inslovența Genius Travel a povestit pentru Libertatea cum i-a fost stricată luna de miere.
„Noi am fost trei familii care am achitat 3.690 de euro de cuplu pentru o vacanță de 7 nopți, 8 zile, în Turcia, deci câte 1.230 de euro de cuplu. Vacanța fusese rezervată încă din luna martie și ne pregăteam să plecăm în luna de miere. Acum, banilor le-am pus cruce și ni s-a stricat și ceea ce se dorea a fi cea mai frumoasă perioadă din viața noastră”, a declarat pentru Libertatea, L.L., unul dintre clienții păgubiți.
Zilele trecute, soția sa și alte 17 persoane, clinții ai firmei Genius Travel au primit un mail în care erau anunțați că firma a intrat în faliment și că nu se mai poate face nimic. Zile la rând L.L. și ceilalți clienți păgubiți au încercat să dea de reprezentanții firmei până când într-un final l-au prins la telefon. „După ce am vorbit cu el, ne-a spus să stăm liniștiți că totul se rezolvă. Pentru nici o secundă nu am crezut că ne va trage țeapă. Asta se întâmpla în weekend-ul prelungi de Sf Maria. Marți, când o parte dintre cei din grupul păgubiților au vorbit din nou cu el, acesta le-a spus că a depus actele de insolvență și dacă vor pot să îl dea în judecată”, a mai declarat L.L.
Nici la sediul firmei nu mai răspunde nimeni, iar toate telefoanele sună în gol pentru că nu mai are cine să răspundă la ele. Cert este că paguba a ajuns la câteva zeci de mii de euro. „Am sunat la hotelul din Turcia după ce am achitat prima rată, că ne-au lăsat să achităm și în rate, prima fiind de 600 de euro, și cei de la hotel ne-au spus că rezervările sunt făcute. Rezervarea este întradevăr făcută, dar cazarea nu este achitată”, afirmă L.L.
Șansa cel mai puțin probabilă pentru Genius Travel
Potrivit consultantului, mai există şansa ca agenţia Genius Travel, în cazul în care doreşte revenirea pe piaţă şi evitarea acestui final nefericit de activitate, să beneficieze de un aport de capital şi să poată caza sau cel puţin despăgubi clienţii. „Însă nimeni nu poate garanta pentru această situaţie fericită, pe care ne-am dori-o cu toţii. Altfel, o parte dintre clienţi riscă să rămână nedespagubiti, acestea este adevărul. Recomand turiştilor să aleagă cu atenţie agenţia de turism şi să compare tarifele. Dacă o agenţie are tarife mult mai mici decât restul pieţei, turistul trebuie să-şi pună o întrebare, dacă merită să apeleze la acea agenţie. Pentru că tarife mult prea mici faţă de preţul mediu al pieţei denotă disperare şi dorinţa de a încasa imediat bani”, a mai afirmat Bădulescu.
Majoritatea insolvenţelor au fost, de-a lungul timpului, în perioada august-septembrie, la sfârşit de sezon, atunci când există scadenţele de plăti către parteneri.
Istoricul Genius Travel la ANAT
„Din ce ştiu, Genius Travel nu îşi plătise cotizaţia la ANAT pentru ultimul an şi nu mai există o bună comunicare între această şi reprezentanţii ANAT. ANAT este o organizaţie patronal-profesională dar nu are cum să controleze permanent bonitatea membrilor săi. Cred că, aşa cum a propus ANAT, constituirea unui fond de garantare pentru turism pentru a nu permite lăsarea clienţilor nedespagubiti”, potrivit consultantului.
Pe de altă parte, Alin Burcea, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT) spune că cconomia de piaţă înseamnă şi insolvenţă şi faliment. „Din păcate, nici un Ministru al Turismului nu a fost interesat de această temă în ultimii ani. Cu actuala conducere a Autorităţii Naţionale pentru Turism (ANT) lucrăm la Legea Fondului de Garantare în Turism, care va fi gata până la 30 septembrie”, a declarat pentru Libertatea, Burcea.
Cum să vă feriți de cazuri de Genius Travel. Apelați la agenții cu istoric
Nici o agenţie de turism din top 20 (majoritatea având o vechime de cel puţin 10 ani şi unele chiar de 26 de ani) nu a întâmpinat vreodată probleme majore. „De asemenea, agenţiile nişate şi cu vechime mare, la fel, au fost destul de stabile. Este doar o constatare. Nu înseamnă că o agenţie de turism mai nouă nu poate fi de încredere. Dar trebuie verificată. Mai ales când vorbim de outgoing, deci de turism extern. Genius Travel a fost înfiinţată în 2008 şi până în urmă cu un an nu a întâmpinat probleme majore. În acest caz cred că putem vorbi de bad management sau de lipsa aportului de capital, care, probabil, ar fi fost necesar în această situaţie de criză”, a mai spus Bădulescu.
Firma de turism și-a anunțat în aceste zile intrarea în insolvență, anunțăndu-și clienții, printr-un mail, că excursiile lor, plătite deja, nu vor fi onorate.
Poziția ANT în cazul Genius Travel
În urmă sesizărilor primite la Autoritatea Naţională pentru Turism, reprezentanţii Direcţiei Generale Autorizare şi Control Turism au făcut un control astăzi la sediul Agenţiei de turism Genius Travel , în B-dul I.C. Brătianu nr. 34, et.1, biroul 6, sector 3, Bucureşti.
„Urmare a controlului efectuat s-a constatat că agenţia de turism nu mai funcţionează la sediul pentru care s-a emis licenţă de turism. Menţionăm că agenţia de turism Genius Travel deţine poliţa de asigurare seria IF –i Nr. 2592/22.04.2016 privind rambursarea cheltuielilor de repatriere şi/sau a sumelor achitate de către turist, în cazul insolvabilităţii sau falimentului agenţiei de turism, emisă de către German Romanian Assurance S.A. pentru suma de 10.000 dolari, valabilă până la 21.04.2017, conform datelor deţinute în acest moment de către A.N.T.”, au anunțat reprezentanții ANT.