Mai exact, acesta spune că Facebook și Google acontează 50% din totalul reclamei online, ceea ce le face cvasi-monopoluri. Cele două companii au găsit metode de a ține utilizatorii cât mai mult pe platformele lor și nu plătesc pentru conținutul creat.
Doar că presa sau televiziunile nu își pot permite să le ignore, căci ar rămâne fără surse importante de cititori/telespectatori sau bani.
Probleme sociale
Mai departe, raționamentul lui Soros este că, chiar dacă nu conștientizează, Google și Facebook au efecte sociale foarte mari în societate, cum a fost cazul alegerilor prezidențiale din SUA din 2016.
”Aceste companii au avut deseori un rol inovator și eliberator. Dar pe măsură ce Facebook și Google s-au transformat în monopoluri și mai putermince, au devenit obstacole pentru inovație, și cauzează o varietate de probleme despre care abia acum devenim conștienți.
Companiile produc profituri exploatând mediul în care activează. Companiile de minerit și petroliere exploatează mediul fizic; companiile social media exploatează mediul social. Acest lucru este cu atât mai periculos deoarece companiile social media influențează cum gândesc oamenii și se comportă fără să fie conștienți de asta. Acest lucru are implicații adverse puternice asupra modului de funcționare a democrațiilor, în special a integrității alegerilor”, a spus Soros.
Vor fi reglementate și taxate
Acesta mai spune că ”efectul de rețea” este transformator, dar nesustenabil. Astfel: Facebook a avut nevoie de 8 ani și jumătate pentru a atins un miliard de utilizatori, iar cel de-al doilea miliard a fost atins în jumătate de timp. În acest ritm, în 3 ani Facebook nu va mai avea pe cine aduce în rețeaua sa.
Potrivit miliardarului, Facebook și Google susțin că ele doar distribuie informație. Dar faptul că sunt cvasi-monopoluri le face utilități publice, ceea ce înseamnă că vor ajunge să fie din ce în ce mai reglementate, pentru păstrarea competiției, inovației și accesului universal.
Colectare de date imensă
Inițial, modelul de afaceri îl constituia vânzarea de reclamă pe platformele lor. Dar acum se trece către vânzarea de servicii direct către utilizatori. Iar faptul că cele două au imense cantități de date la dispoziție le face să combine vânzarea de servicii cu acestea. Dar acest lucru va duce la practici anticompetitive.
Soros acuză Facebook și Google că în mod intenționat manipulează atenția oamenilor și încearcă să îi facă dependenți. Iar acest lucru se vede foarte clar la adolescenți. De altfel, un studiu arată că adolescenții dependenți de smartphone sunt mai nefericiți, mai predispuși la depresie, iar riscul de sinucidere crește cu 71%.
Soros trage o paralelă între social media și cazinouri, arătând că acestea din urmă au dezvoltat tehnici care îi fac pe pariori să pună în joc tot ce au, inclusiv bani pe care nu îi dețin.
Te programează și îți limitează gândirea
Un fenomen și mai dăunător este limitarea ”libertății gândirii”. Și asta pentru că puterea de formare a Facebook și Google este foarte mare. Soros spune că doar câteva companii din lume concentrează acum această putere. Iar acest lucru are mari consecințe politice. Deja s-a întâmplat în 2016, iar Facebook este în centrul unui imens scandal. Gigantul a recunoscut că postările trollilor ruși au ajuns la 126 de milioane de americani. Iar acum a început să verifice și influența Rusiei în campania pentru Brexit.
”Dar există și o perspectivă și mai amenințătoare la orizont. Ar putea exista o alianță autoritară între state și marile monopoluri IT bogate în date, care va duce la nașterea unor sisteme corporatiste de supraveghere cu un stat care deja are supraveghere. Acestea vor duce la un păienjeniș de control totalitar pe care nici măcar Aldous Huxley sau George Orwell nu le-ar fi putut imagina.
Țările în care astfel de căsătorii nefericite vor apărea sunt cel mai probabil Rusia și China. Companiile IT chineze în particular sunt egale cu cele americane. De asemenea, acestea beneficiază de suportul și protecția regimului Xi Jinping. Guvernul din China este îndeajuns de puternic să își protejeze campionii naționali, cel puțin în granițele sale.
Monopolurile IT americane sunt deja tentate să se compromită ca să intre în pieșele emergente, foarte mari și cu creștere rapidă. Liderii dictatoriali din aceste țări vor fi foarte fericiți să colaboreze cu ele deoarece vor metode îmbunătățite de control asupra propriilor populații și să-și extindă influența în SUA și restul lumii.
Proprietarii acestor platforme gigantice se consideră drept stăpânii universului, dar în fapt sunt sclavii salvării propriei lor poziții. Este doar o problemă de timp până când dominația monopolurilor IT americane va fi sfărâmată. Davos este un loc bun pentru a anunța că zilele lor sunt numărate. Reglementările și taxarea vor duce la destrămarea lor, iar Margrethe Vestager – comisarul european pentru Competiție – va fi călăul lor”, a punctat Soros.
Murdoch a cerut ca Facebook să plătească pentru știri
Miliardarul nu este singurul care critică rețelele sociale. Magnatul Rupert Murdoch a cerut ca Facebook să plătească trusturile de presă pentru știri de calitate, pe modelul furnizorilor de cablu care oferă consumatorilor posturi tv.
Soros are dreptate și în privința Comisiei Europene. Aceasta a anunțat zilele trecute o amendă de un miliard de euro pentru producătorul american de cipuri Qualcomm pentru abuz de poziție dominantă.
De asemenea, Google a fost amendată anul trecut cu 2,4 miliarde de euro și mai este investigată în alte două cazuri.
Apple a fost și ea amendată cu 13 miliarde de euro, iar Amazon cu alte 250 de milioane.
Anterior, Comisia Europeană a sancționat și Microsoft și Intel.
Franța a propus anul trecut o taxă pe cifra de afaceri a companiilor de internet.
Vin chinezii!
Concomitent, puterea conglomeratelor IT chineze crește constant. Tencent – ”Facebook-ul Chinei” – a depășit în capitalizare Facebook-ul american.
De asemenea, Alibaba – ”Amazon-ul Chinei” – crește puternic și face achiziții. Ultima însă, preluarea Money Gram, a fost respinsă de autoritățile americane.
În privința smartphone-urilor, Huawei a ajuns al treilea producător din lume și țintește poziția a doua, deținută de Apple. Următoarele locuri sunt ocupate de alte companii chineze, respectiv Oppo, Xiaomi și Vivo.
Pe de altă parte, unii dintre producătorii mai mici de telefoane din China au probleme financiare. Este vorba de LeEco, Coolpad, Gionee sau Meizu.
În sectorul digital trebuie menționat și Didi Chuxing, ”Uber-ul Chinei”, care a reușit performanța de a forța plecarea Uber din China. Didi a început să se extindă și a preluat o companie similară în Brazilia. De asemenea, a investit în Taxify, un serviciu similar de transport din Europa, prezent și în România.