Benzina se vindea cu 5,814 lei pe litru, în medie, în țara noastră, potrivit datelor Comisiei Europene la raportarea din 17 septembrie. Spre comparație, la începutul anului prețul mediu era de 5,165 lei pe litru, astfel că scumpirea este de 12,57%, potrivit calculelor noastre.
În cazul motorinei, prețul mediu din țara noastră era de 5,903 lei pe litru la ultima raportare, în urcare cu 11,97% față de nivelul de 5,272 lei din ianuarie.
Mai mult, sortimentele superioare se vând deja la peste 6 lei pe fiecare litru cumpărat.
Carburanții sunt mai scumpi decât în Bulgaria și Polonia
Benzina este mai ieftină în Ungaria, dar motorina este mai ieftină la noi. Singurele state din zonă cu prețuri mai mari decât țara noastră sunt Cehia, Slovacia și Grecia.
Calculând în euro, în țara noastră un litru de benzină se vinde acum cu 1,252 euro, în vreme ce combustibilul diesel este 1,271 euro.
La sud de Dunăre, în Bulgaria, benzina costă echivalentul a 1,146 euro, iar motorina este 1,138 euro.
Prețuri mai mici se regăsesc și în Polonia, stat în care benzina costă 1,192 euro pe litru, iar motorina este 1,173 euro pe aceeași cantitate.
În fine, în Ungaria, litrul de benzină se vinde în medie cu 1,238 euro, sub nivelul din România. Motorina este, însă, puțin mai scumpă: 1,283 euro pe litru.
Sancțiunile asupra Iranului ne scumpesc viața
Problema este că prețul petrolului este în creștere la nivel mondial din cauza sancțiunilor impuse de către SUA asupra Iranului.
Acestea vor intra efectiv în aplicare din data de 4 noiembrie, moment la care companiile și statele occidentale trebuie să taie total importurile iraniene.
Cum vor dispărea de pe piață milioane de barili de țiței deodată, prețul urmează să crească. Statele membre OPEC și Rusia vor discuta la finalul acestei luni cum să redistribuie cota care dispare.
Teoretic, producția trebuie să crească în alte țări pentru ca petrolul să nu se scumpească. Numai că Arabia Saudită a dat semne că este mulțumită cu un preț de peste 80 de dolari pe baril, după ce anterior a redus masiv producția alături de Rusia și alte țări pentru a combate scăderea prețurilor.
În cazul în care țările producătoare nu se vor înțelege, urmează ca prețul petrolului să se scumpească în continuare, ceea ce mai departe se va traduce în creșteri de preț la pompe pentru români.
Scumpirile la pompe sunt urmate, de regulă, și de scumpirea alimentelor deoarece transportatorii trebuie să recupereze diferența de costuri.
Mutarea lui Trump
Președintele american Donald Trump a rupt acordul nuclear cu Iranul în luna mai și a reimpus sancțiuni statului persan ca urmare a implicării acestuia în războaiele din Siria și Yemen, dar și a proiectului său privind rachetele balistice.
Prețul țițeiului a crescut constant în ultima vreme: dacă în ianuarie era în jur de 65 de dolari pe baril, acesta a ajuns la 79,71 de dolari zilele trecute, în urcare cu 20%. În România, influența unei creșteri a combustibilului cu 20% este de cca 10% în prețul final, pentru că aproximativ 50 din prețul de la pompă sunt taxe.
Cum se împarte piața petrolieră la noi
Piața de produse petroliere cunoaște în România șase mari grupuri străine și o serie de benzinării independente deținute de către români.
În ordinea numărului de benzinării, acestea sunt: Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL, SOCAR și Gazprom Neft.
În România mai activează patru rafinării: Petrobrazi – deținută de Petrom, Petromidia și Vega – controlate de Rompetrol și Petrotel – proprietate a Lukoil.
Pe lângă benzină și motorină, într-o rafinărie se mai produc și GPL, combustibil pentru aviație sau materiale din care se realizează ambalaje de plastic pentru industria alimentară.