Chirițoiu a precizat că ”întrebarea de o mie de puncte” este cine va calcula noul preț redus la care să fie realizată plafonarea. De asemenea, a arătat că este absolut normală preocuparea ca reducerea să se regăsească în totalitate la pompă, în România de regulă prețurile au scăzut.
”Nu pot să vă dau foarte multe informații în momentul de față pentru că nici eu nu știu foarte multe lucruri. Înțeleg că există o intenție a Guvernului de a reduce taxele aplicate pe combustibil și există o îngrijorare sau o preocupare că această reducere de taxe să facem în așa fel încât ea să se vadă în buzunarul oamenilor, să se vadă în prețurile plătite la pompă. Și cred că asta e o preocupare absolut legitimă și o să colaborăm eu și colegii mei de la Consiliul Concurenței cu cei din Ministerul de Finanțe ca să vedem cum putem să rezolvăm această preocupare, repet, absolut legitimă a Guvernului.
Tehnic sunt convins că se poate face… Nu, nu am niciun document care să fie în analiză, urmează să avem discuții. E normal să vrei dacă reduci taxele să vezi că această taxă nu se duce în buzunarul intermediarilor, undeva pe lanțul de producție sau de comercializare, ci ajunge la consumator”, a afirmat Chirițoiu.
Cele mai mari companii petroliere din România sunt Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL, Socar și Gazprom Neft.
O nouă analiză pe piața de combustibili
În paralel cu analiza privind plafonarea prețurilor la combustibili, Consiliul Concurenței derulează o analiză pentru a vedea de ce prețul fără taxe la benzină și motorină este în România mai mare decât media europeană, în condițiile în care țara noastră are forță de muncă ieftină, suntem exportator de carburanți, iar o treime din necesarul de petrol provine din producția internă.
Această analiză va fi gata la începutul anului viitor și în cazul în care instituția descoperă probleme aceasta ar putea porni o nouă investigație.
De ”cartelul petroliștilor” se leagă cea mai mare amendă dată vreodată de Consiliul Concurenței, de 200 de milioane de euro, dară marilor companii petroliere în 2011.
De regulă, după reducerea taxelor, scad și prețurile
Chirițoiu a mai spus că, de regulă, reducerile de taxe făcute de către România în ultimii ani au fost urmate de scăderi de prețuri pe măsură.
”Pe de altă parte, istoria nu este foarte negativă pe zona asta. Preocuparea asta a existat întotdeauna. Când a redus Guvernul TVA întâi la pâine am monitorizat prețurile înainte și după și am văzut că s-a transmis aproape toată reducerea TVA în prețul final.
Apoi când a fost redus tot TVA-ul: acolo n-a fost decât două treimi din reducerea de TVA s-a găsit în prețurile finale, cu variații între diferitele sectoare. Când am avut creșteri sau scăderi de taxe la combustibil, și astea s-au văzut. Când avem creșterile și scăderile la baril, iarăși le vedem.
Nu pot să spun că în momentul de față avem date, analize care să arate că sunt probleme cu transmiterea diferitelor șocuri. Inclusiv o modificare fiscală, o putem vedea ca pe un șoc”