Clarkson descrie Dusterul este o mașină de teren de dimensiuni medii, cu un portbagaj mare, loc pentru cinci adulți și care costă sub 10.000 de lire sterline, adică de trei ori mai puțin decât rivalii săi de pe piață.
”O mașină nou-nouță cu o garanție de trei ani și un interior fără urme și care miroase a nou, pentru mai puțin de 10 mii. În acest caz presupui că este făcută din cutii reciclate de CD-uri, într-un atelier murdar din Vietnam, de copii-sclavi.
Dar nu. De fapt, Duster este produs de puținii oameni care încă locuiesc în România, folosind unelte și piese de care Renault, proprietarul Dacia, nu mai are nevoie. Practic, noul Duster, este fostul Clio. Ceea ce nu este un lucru rău. Vechiul Clio a fost frumos și sigur pentru vremea lui”, scrie Clarkson.
Vorbind despre motorul SUV-ului românesc, fostul realizator Top Gear începe să puncteze părțile negative ale mașinii. ”Aici lucrurile încep să meargă în direcția greșită. Pentru că mașina pe care am condus-o fost una cu patru cilindri, pe benzină, cu motor de 1,6 litri, care vine din zilele dinaintea turbo-încărcării, motorul poate genera 113 cai putere, ceea ce nu sună prea rău, dar în realitate nu este deloc așa. În viteza a șasea, pe autostradă, această mașină nu va accelera deloc, decât în pantă și atunci din cauza gravitației”, scrie Clarkson, cunoscut ca un critic al românilor.
Autorul recenziei spune, însă, că lucrurile devin mult mai rele atunci când a trebuit să conducă Duster-ul în oraș. ”Mașina pe care am testat-o a avut tracțiune integrală, dar în loc să pună o cutie de viteză care să se potrivească, dar era mai costisitoare, Dacia a încercat să ofere senzația de rază mică la prima şi la a doua viteză. Acest lucru înseamnă că trebuie să schimbi în a treia când rulezi cu 6 km/h.
Am învățat după puțin timp să pornesc în a doua, să o turez până la linia roșie, până când sângele mi-a curs din urechi, și apoi să schimb în a treia unde lucrurile funcționau normal. În a patra lucrurile erau de asemenea normale, dar de acolo era logic să trec direct în a șasea, ceea ce înseamnă că viteza a cincea era inutilă”, prezintă britanicul dificultățile întâmpinate la condus.
”Nimeni nu va conduce un Duster fără probleme. Sau liniștit. Sau cu demnitatea intactă. Și are personalitatea unei lămpi stradale sau a unei mașini de spălat. Permiteți-mi să spun așa: nicio persoană nu-i va da Duster-ului său un nume drăguț”, sunt cuvintele dure scrise de Clarkson.
”Mi-ar plăcea să închei spunând că, dacă vă străduiți din greu, mașina va zbura destul de frumos, dar nu va fi așa. Ajunge de la 0 la 100 km/h în 12,9 secunde, ceea ce în timp uman înseamnă un an. Iar viteza maximă este de 169 km/h. Are un preț din 1956, deci presupun că nu ar trebui să fiu dezamăgit dacă are și viteza maximă din 1956”, continuă fostul realizator Top Gear.
Concluziile trase după săptămâna de testare ar fi putu fi relativ bune, spune Clarkson, dar atunci când a aflat prețul modelului pe care l-a testat, adică aproximativ 16.000 de lire sterline și nu ”sub 10.000” cum credea el, s-a răzgândit.
”Oamenii care s-au urcat în această mașina au remarcat vopseaua oribilă, au râs de teribilitatea tuturor butoanelor. Eu le-am închis gura spunând că e o mașină de teren care costă sub 10.000 de lire sterline. Din păcate, când m-am așezat să scriu asta, mi-am pus ochelarii și mi-am dat seama că versiunea Comfort costa 15.195 de lire sterline. În plus, trebuie să plătiți 495 de lire sterline pentru vopseaua hidoasa aurie. Apoi, alți 90 de lire pentru hărțile de navigare din vestul Europei. Deci, dacă nu dați Daciei 90 de lire sterline, Duster nu poate să-și găsească decât drumul în Letonia?”, a scris britanicul, care a adăugat că ar prefera să-și cumpere o mașină la mâna a doua decât un Duster care costă prea mult pentru ce oferă.
„Sunt mașini de la Nissan, Seat, Suzuki și Kia pe care le puteți cumpăra la acești bani și toate sunt mai sigure și mai bune. Sigur, puteți să vă luați un Duster 4×2, cu bancheta din spate unică și cu cinci viteze și să vă lăudați prietenilor că v-ați luat o mașină nouă cu mai puțin de 10.000 de lire.
Dar îmi pare rău: aș prefera să cumpăr un Range Rover Evoque sau BMW X3 sau Audi Q5”, încheie Jeremy Clarkson.
Citește și: Cine sunt cei doi piloți implicați în accidentul aviatic de la Suceava. Aveau mii de ore de zbor la manșă